Otvorený list ministrovi

 

List som napísal preto, že nás čakajú voľby europoslancov do nového europarlamentu. Čitateľ iste vie, že pri jej vzniku proklamovaným hlavným cieľom Európskej únie bola Európa s výrazným hospodárskym rastom, konkurencieschopnou ekonomikou a zlepšujúcou sa kvalitou životného prostredia.

Riadenie zložitých ekonomických systémov ako je ekonomika musí vždy smerovať k optimalizácii fungovania týchto systémov. Preto naša vláda musí mať jasnú predstavu ako zabezpečiť hospodársky rast a ako zlepšiť fungovanie našej ekonomiky a ekonomík krajín EÚ. V tomto duchu som napísal list ministrovi financií s požiadavkou, že  ekonomiky krajín EÚ treba riadiť vedecky ako to hovoria ekonomické vedy.

 

***

 

Ing. Ladislav Kamenický

minister MF SR
Štefanovičova 2968/5
811 04 Bratislava

 

                                                                                                                                                                                             Bratislava 22. 5. 2024

 

Vážený pán minister,

 

v spojitosti s voľbami do europarlamentu si dovoľujem obrátiť sa na Vás s návrhom a prosbou. Naši noví europoslanci by mali presadzovať vedecké riadenie ekonomík krajín EÚ. Makroekonómia a ekonometria poskytujú viacero nástrojov vedeckého riadenia. Ide predovšetkým o maticové zobrazenie ekonomických relácií. V rámci Programu PHARE pod vedením Rotterdamskej univerzity sme skonštruovali maticu spoločenského účtovníctva (MSÚ) za Československo. Bol som zodpovedným riešiteľom.

Pre inauguračnú prednášku som skonštruoval MSÚ, ktorá je v tabuľke 1. Veličina HDP ako číslo nič nevyjadruje, nemá zmysel. Význam symbolov použitých makroekonomických veličín v mojej matici je tento: Hrubý domáci produkt – Y ; Netto národný produkt – Yn ; Národný príjem – NI ; Disponibilný príjem – Yd ; Výdavky na spotrebu – C; Výdavky vlády – G ; Netto export – NX ; Netto zahraničné investície – If ; Netto domáce investície – Id ; Príjmy domácností – Rp ; Transferové platby (domáce) – Td ; Transferové platby zahraničiu – Tf ; Úspory domácností – Sp ; Úspory vlády – Sg ;Úspory podnikov – Sb ; Priame dane (domácností)- Tp ; Priame dane (podnikov) – Tb ; Nepriame dane – Ti ; Odpisy – D.

 

Tabuľka 1. : Matica spoločenského účtovníctva, všeobecné vyjadrenie

 

Pri konštrukcii MSÚ bola základným problémom voľba a usporiadanie riadkov a stĺpcov. Oprel som sa o makroekonómiu a ňou definované ekonometrické vzťahy. Napríklad, v riadku domácnosti vidíme výdavky sektoru domácností a v stĺpci vidíme príjmy domácností. Analogicky v ostatných riadkoch a stĺpcoch.

Finančné toky ekonomiky v matici sú usporiadané aj vzhľadom na možnosť a potrebu využitia ekonometrických relácií na analýzu. Naplnenie matice údajmi vzhľadom na našu databázu po roku 1990, jej organizáciu, nebolo jednoduché. Na základe údajov uvedených v Štatistickej ročenke ŠÚ SR a vtedy pripravovaného systému národných účtov, jednotlivé makroekonomické veličiny v roku 1994 mali hodnoty, ktoré uvádza tabuľka 1.1 (neznáme hodnoty som doplnil tak, že som využil vlastnosť matice o súčtoch riadkov a stĺpcov). Aby som Vám priblíži  získanú reálnu tabuľku ekonomiky SR, uvádzam jej konkrétnu podobu:

 

Tabuľka 1.1: Matica spoločenského účtovníctva za ekonomiku SR, rok 1994

 

Toto je úplne nový spôsob konštatovania faktov o ekonomike SR, nie iba v podobe čísla HDP. Súčty príslušných riadkov a stĺpcov sú rovnaké. Príznak, že nenastal „odtok“ peňazí do rajov.  Na báze MSÚ, jej princípov som naformuloval niekoľko ekonometrických rovníc, ktoré algebraicky opisujú vzťahy, ktoré umožňujú hlbokú všestrannú analýzu fungovania ekonomiky. Všimnite si prvý stĺpec tabuľky 1 a tabuľky 1.1:

 

 

Takýchto ekonomických vzťahov ako je (1.1) sa z tabuľky dá naformulovať niekoľko, ktorých množina je modelom, ktorý slúži tvorcom hospodárskej politiky.

Vážený pán minister, Váš IFP by mal konštruovať MSÚ každý polrok. Mala by byť predmetom rokovania NR SR. Ba nový europarlament by mal predovšetkým rokovať o ekonomickej pozícii každej členskej krajiny EÚ práve na báze MSÚ, čo by naši budúci europoslanci mali presadzovať.

 

S pozdravom

 

Prof. Ing. Mgr. Jaroslav Husár, CSc.

Cádrova 5
831 01 Bratislava

 

***

 

Záver

 

Dnes, 23.mája 2024 som dostal mail, z ktorého citujem:

Na Primě řekl ekonom Ševčík, že Francie je nejzadluženější v EU … Francie je naprosto v háji a všichni by měli pochopit, jak se tam dostali, neboť tento scénář hrozí v budoucnu i nám. Začíná to tím, že ekonomika roste a chybí zaměstnanci pro manuální, a ne příliš placené profese. Střední třída se má velmi dobře, bohatí chtějí více bohatnout a rozšiřovat výrobu a vláda chce růst HDP aby mohla disponovat s více penězi.“

Aj Francúzi zabudli na Th. Pikketyho a jeho dielo Capital in the Twenty-First Century.

 

 

 

5 2 hlasy
Article Rating
Odoberať
Upozorniť na
guest

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

15 Comments
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasov
Vnorené spätné väzby
Zobraziť všetky komentáre
Jan
Jan
28. mája 2024 7:34

Vazeny pan prof. Husar dufam, ze z Vasho listu si vsetci zoberu ponaucenie.

Anton Julény sen
Anton Julény sen
25. mája 2024 19:13

Vážený pán profesor,
celé Tvoje úsilie ako aj list ministrovi smeruje k tomu, aby veda a vedecké riadenie zlepšilo fungovanie našej ekonomiky. Viac ako ministrovi by som smeroval výzvu pracovníkom Útvaru hodnoty za peniaze a Inštitútu finančnej politiky , ktorý toto poslanie máju vo svojej náplni práce a sú zato primerané odmeňovaný a mali by prežiť viac ako jedno volebné obdobie. Pokiaľ ide o našich poslancov v EP, som skeptický, preto, že ekonomika a tobôž veda je v poradí ďaleko od ich priorít.
Julény

Peter Zajac-Vanka
Peter Zajac-Vanka
24. mája 2024 16:04

No a k 1.diskusnému príspevku pripájam aj dodatok, že správne píšete, že
„Riadenie zložitých ekonomických systémov ako je ekonomika musí vždy smerovať k optimalizácii fungovania týchto systémov. „, lenže oni/ i ON: MINISTER, nás budú „biť“, že my sme už tak otvorená ekonomika, že „nepotrebujeme“ to fungovanie vlastných systémov. (!!!)
Viete aký je protiargument? „Tak načo nám je štátny rozpočet?“ Lebo ak budeme žiť z projektov fondov a z príspevkov občanov, nemusíme vôbec tvoriť optimalizáciu fungovania týchto systémov, tak potom nám stačí účtovná kancelária pri vláde SR. Vaša Matica spoločenského účtovníctva, ako som ju naštudoval, ale vyžaduje v stĺpcoch i riadkoch ten národohospodársky systém – a keďže správne uvádzate v prezentácii, že išlo o rok 1994, tak si všetci uvedomme, že to sme ešte národné hospodárstvo mali, aj keď bolo rýchlo odbúravané – mizli slovenské banky, živorila obchodná sieť, priemyselné podniky boli podkapitalizované a už aj vtedy strácali schopnosť vytvárať vertikálne i horizontálne prepojenia.
Takže správne -Matica spoločenského účtovníctva si doslova vyžaduje mať hospodársky systém na báze národného hospodárstva.

Jaroslav Husár
Jaroslav Husár
25. mája 2024 7:00
Odpovedať  Peter Zajac-Vanka

Peter, jasne si to napísal. Iba zdôrazňujem, že matica sociálneho účtovníctva predstavuje toky všetkých ekonomických transakcií, ktoré prebiehajú v rámci ekonomiky. Ide o jadro, maticové znázornenie národných účtov pre danú krajinu, ale môže byť rozšírené tak, aby zahŕňalo nenárodné účtovné toky a vytvorené pre celé regióny alebo oblasti. Toto musia vedieť odborní pracovníci MF SR. Musia vedieť, kde je ekonomická veda. Táto vetva riadenia ekonomiky je stará najmenej 40 rokov.
Avšak, tak ako som napísal, aj naši budúci europoslanci nech sú predovšetkým odborníci a nech ukážu, že Slovensko nie je banánová republika. Nech poznajú diela aj súčasných našich ekonómov. Prečo sme mali vypisovať akési kapitoly, keď sme mali I/O tabuľku?
Ďakujem
jaro

Jozef Hlušek
Jozef Hlušek
24. mája 2024 13:15

Dobre napísané, ibaže „karty sú rozdané“, kandidátky strán sa už nemôžu meniť. Ale, aspoň pán minister by si mal zobrať rady autora listu, p. Prof. Husára k srdcu a kreovať zbor svojich poradcov v súlade s nimi. Chcem veriť, že tak učiní, je to múdry chlap na svojom mieste.

Jaroslav Husár
Jaroslav Husár
25. mája 2024 7:10
Odpovedať  Jozef Hlušek

Vážený pá inžinier,
súhlasím. Karty sú rozdané. Minister má však aj viaceré odbory, ale aj dva útvary, ktoré majú honosné názvy a teda nech ukážu, že sú odborníkmi na tvorbe ekonomickej politiky. Doba by bolo, bolo by je už dávno za nami. Na Katedru ekonomicko-matematických výpočtov som nastúpil v roku 1962. Naši poslanci EÚ musia mať kontakt s domovom a presadzovať veci, ktoré doma fungujú, aby fungovali aj v EÚ. Prof. Ševčík verejne povedal ako je na tom Francúzsko a pitom majú ekonóma, ktorý svoje dielo prezentoval v europarlamente. Načo?
Ďakujem
jhusár

Peter Zajac-Vanka
Peter Zajac-Vanka
24. mája 2024 12:44

Pán profesor, dobre ste urobili!
Len nezabúdajte, že minister vlády za financie je ozaj takmer iba účtovník a držiteľ „kasy“, takže tu by už bolo načase vytvoriť vládny orgán pre národné hospodárstvo Slovenska. Nie, Saková nie je tým orgánom, pokiaľ ministerstvo hospodárstva „zháňa“ zahraničných investorov a drží si ich v bavlnke ( aj tým, že zo štátnych financií a eurofondov „podstieľa“ zahraničným investorom, aby si od nás vozili „zlaté vajíčka“ v podobe ziskov, dividend…
Mám na mysli iný strategický a koncepčný orgán vlády, ktorý by rozpracoval národohospodárske potreby Slovenska pre rok – päť rokov, desaťročie tak ako to píšem v digitalizovanej knihe Ekonomika po kapitalizme, viď na webehttps://narodohospodari.sk/2024/05/07/peter-zajac-vanka-ekonomika-po-kapitalizme-kniha-v-pdf-s-komentarmi-2024/ ja ich tu pre istotu vymenujem
Varianta A) Krajinu hromadne opúšťajú investori a cudzí vlastníci, alebo nastalo „bezvládie“ v hospodárskych subjektoch pre „fors major“ príčiny (vojnový stav, klimatická alebo vojnou vyvolaná kríza), prípadne krach trhov a mien – vtedy musí mať vláda a zákonodarný zbor štátu pre tieto prípady pripravený krízový manažment pre prevzatie kontroly na hospodárskymi subjektami s ich mobilizáciou len v prospech daného štátu
Varianta B) Vylúčenie krajiny z integračných zoskupení pod politickým tlakom alebo počas vzniklej krízy rozpadu integrácie – vtedy musí vláda SR i zákonodarný zbor uskutočniť tzv. ZVRAT (TURNAROUND) a pod kontrolu a pomocou priameho riadenia dostať všetky subjekty (cudzích investorov i domáce súkromné subjekty), čím zavádza mobilizáciu zdrojov i produkcie. Vlastnícky reverz sa uskutočňuje výnimočným zákonodárstvom, povedzme dekrátmi vlády – alebo prezidenta).
Varianta C) Vláda SR na základe spoločenskej objednávky a tlaku verejnosti (napr.dôchodcovia) uskutoční zákonodarnym zborom (NR SR) prijaté zákony o reverze vlastníctva, kde podľa zákonného právneho postupu uskutoční postupne prevod vlastníckych práv na štát s určitým harmonogramom poskytovania finančných „voucherov“ súkromným vlastníkom, ktorým zostanú zachované dovtedajšie získané finančné prostriedky a hmotné statky, ale bude im odňaté právo na dividendy, zisk a podiely na zisku v prítomnosti i do budúcnosti.
Pozn.: Ale nevidím tu ani jediný podnik vo vlastníctve štátu, ktorý by si vytváral horizontálne i vertikálne relácie u nás, aspoň tak ako to vytvoril cudzí investor v prípade „automotive“…

Jaroslav Husár
Jaroslav Husár
25. mája 2024 7:21
Odpovedať  Peter Zajac-Vanka

Peter,
veľmi správne, vláda musí mať odborný strategický orgán. Veď bol Úrad pre stratégiu. Ale ho zrušili. Súčasná rada pre rozpočtovú zodpovednosť nie je orgánom odborníkov na vedecké riadenie.
Tvoje tvrdenie: pokiaľ ministerstvo hospodárstva „zháňa“ zahraničných investorov a drží si ich v bavlnke ( aj tým, že zo štátnych financií a eurofondov „podstieľa“ zahraničným investorom, aby si od nás vozili „zlaté vajíčka“ v podobe ziskov, dividend…“ by si mala uvedomiť aj NR SR, veď ona schvaľuje ŠR, ktorý má usmerňovať fungovanie ekonomiky SR.
Škoda, že dielo, ktoré spomínaš nie je v pamäti našich odborných pracovníkov na MF a na MH SR. Ba aj to, že veľa ekonomických fakúlt neposkytlo ekonomike diela ako slovenskí ekonómovia v rokoch 1964/70 Pavlenda, Sojka, Ferianc Rosa, Sedlák, či Kočtúch. A mali sme iba jedinú VŠE, ale veľa odbrníkov na nej.
Ďakujem
jaro

Ondrej Barič
Ondrej Barič
26. mája 2024 11:54
Odpovedať  Peter Zajac-Vanka

Pán profesor Vaše argumenty sú vždy zdôvodnené. Pristavil by som sa však k podľa mňa dôležitého výroku jedného z diskutérov:
…takže tu by už bolo načase vytvoriť vládny orgán pre národné hospodárstvo Slovenska…doplním, veď sme mali plánovaciu komisiu…
Plánovanie bola a navždy zostane historickou ekonomickou kategóriou.
Áno aj spomínané Francúzko, alebo aj Japonsko máju úrady podobného charakteru!.

Marián Moravčík
Marián Moravčík
24. mája 2024 11:12

Podľa vzdelania a praxe ministra Kamenického nemyslím, že by mu Vaša tabuľka a spôsoby výpočtu nič nehovorili. Nepríjemne by ma prekvapil, ak s podobnými nástrojmi nepracuje.
Myslím, že potenciál má aj nedávno zavedený prístup „hodnoty za peniaze“ a bolo by zaujímavé skombinovať tabuľku výpočtu HDP s tabuľkou tvorby hodnôt aj s ohľadom na „životnosť“ daných hodnôt. Bolo by vidieť, ako veľmi sa líšia investície do vzdelávania od nákladov na zbrojenie.

Jaroslav Husár
Jaroslav Husár
25. mája 2024 7:28

Pán doktor,
neviem, aké vedecké nástroje používa MF SR, lebo som nečítal vo vedeckom časopise o žiadnom. Ak si pozriete Ekonomický časopis, či Ekonomické rozhľady z rokov 196/70 tam ozaj nájdete významné príspevky založené na matematických metódach. Ba dokonca rektor Prof. Kotzig, matematik vydal závažné dielo a priam viedol slovenských ekonómov smerom k využívanie modelov na riadenie ekonomiky. Ba sme mali silné kontakty na VŠE v Prahe a na Státní plánovacá komisi, na ktorú viedol našich odborníkov práve on. Neviem, že by Ekonomická univerzita mala také počiny.
Ďakujem
jhusár

Ľubo Pajtinka
Ľubo Pajtinka
24. mája 2024 10:17

Milý pán profesor,

  Váš list by si mal dať pán minister i všetci kandidáti do eurovolieb do zlatého rámu a každé ráno by si ho mali všetci povinne zopakovať. Obávam sa však, že drvivá väčšina z nich nič z neho nepochopí, lebo vnímajú záujem o miesto poslanca europarlamentu len ako výťah k vysokým príjmom bez sebareflexie, či sú vôbec odborne a ľudsky zdatní zastupovať SR v takomto dôležitom orgáne

Pevné zdravie
Ľubo

Jaroslav Husár
Jaroslav Husár
25. mája 2024 7:36
Odpovedať  Ľubo Pajtinka

Vážený pán doktor,
súhlasím, že aspoň 3/4 europoslanci by mali ten nástroj priam ovládať. Vedeli by sledovať rovnováhu po odvetviach a rovnováhu za ekonomiku ako celok. Žiaľ, ani EÚ nerokuje o fungovaní ekonomík krajín EÚ na báze najnovších poznatkov ekonomických vied. Dôkazom je čo sa stalo Francúzku, ktoré sa podľa Prof. Sevčíka topí v dlhoch. A my ich máme tiež. Plne súhlasím, že poslancov ťahajú záujmy, ktoré ste jasne pomenovali.Už som číta aké penzie si poslanci europarlamentu schválili.
Ďakujem
jhusár

Juraj Janošovský
Juraj Janošovský
24. mája 2024 8:51

Tlieskam pánovi profesorovi za neutíchajúcu snahu „prebudiť“ slovenských politikov. Iste je, medzi nimi, nemálo tých, ktorí nerozumejú základným ekonometrickým poučkám (derivátom princípu MD/D). Obávam sa však, že tí čo riadia hospodárstvo, ekonometriu ovládajú a používajú… Ten hlúpy interface hospodárskej politiky je, zrejme, len účelové zahmlievanie, prostredie pre manipuláciu davu a mediálne projekty realizácie protiľudových ekonomických rozhodnutí („aplikovanej eugeniky“)…
Obávam sa, že aj tragický atentát bol primárne určený na zastrašenie politikov, ktorí by sa chceli pokúsiť o emancipáciu svojich národných štátov, minimalizáciu rizika suverénnej obhajoby verejných záujmov…
Pán profesor, myslím, že „oni“ rozumejú ekonometrii,
myslím, že majú veľké kapacity na analýzy a projektovanie riešení!
Len my odmietame uveriť, že pre nich nie je zmyslom (cieľom) ekonomiky rozvoj civilizácie, ale upevňovanie ich vlastného, exkluzívneho postavenia!

Jaroslav Husár
Jaroslav Husár
25. mája 2024 7:46

Vážený pán inžinier,
máte pravdu. Účtovníctvo je jadrom a hlavne MD/D, o ktoré sa musí ekonomická politika oprieť. Nemôžem nespomenúť, že A. Greenspan, bývalý guvernér FEDu o účtovníctve, jeho význame vo svojom hrubom diele Vek turbulencií hovorí najmenej trikrát. Ja verím, že na hospodárskych ministerstvách majú vzdelaných ekonómov v oblasti ekonometrie a vedeckého riadenia veď na mojej bývalej fakulte sú na to špecializácie. Neviem, či sú z nich riaditelia odborov, ktorí to môžu zabezpečiť.
Ďakujem
jhusár