
Rozumieť znamená predovšetkým vnímať a pochopiť zmysel, obsah alebo podstatu niečoho. Podnietil ma aj článok Americká vláda je bez peňazí. Neoveril som si americký SNÚ, aby som odsledoval vznik problémov so stavom a vznikom problémov peňazí vlády USA na sektore účtu vlády z ich SNÚ. Ba som si nepozrel ani rovnicu rovnováhy USA, hoc práve jej problémy sa dotknú aj EÚ. Vláda musí hľadať zdroje príjmov, napr. clá. Vláda USA nesledovala a aj nerešpektovala to, čo hovorí systém národného účtovníctva.
Začnem však širšie, lebo som dostal aj maily s názvom Príjmy z rozpočtu EÚ, druhý Veľký prehľad finančných programov EÚ na obdobie 2021-2027, a tretí Čo nám dalo 20 rokov v EÚ? a to opäť bez väzieb, ktoré vyžaduje systém ESA95. Bežný občan ani nemôže pochopiť význam a zmysel čo tie uvedené čísla vyjadrujú. Aj v EÚ musíme analyzovať väzby ekonomických tokov, hlavne zato, že máme obrovský dlh. Sme členmi EÚ a tak by sme to mali vedieť.
Nielen to. Máme spoločnú menu euro, teda musíme byť aj členmi Európskej monetárnej únie a tak aj strata hodnoty eura je problém, ktorý musia riešiť naši vládni ekonómovia. O oboch problémoch sa už popísalo veľa. Začnem historicky. Mnohí z nás zaregistrovali aj pojem Pakt stability a rastu. Toto bola zmluva medzi 27 členskými krajinami EÚ a má uľahčiť a udržovať stabilitu ekonomickej a monetárnej únie. Opiera sa o dva články a to 121 a 126 Zmluvy o fungovaní Európskej únie. Jeho podstatou je fiskálne monitorovanie členov, a to Európskou komisiou a Radou ministrov, i s možnosťou viacnásobného upozornenia pri porušení pravidiel. Pakt bol prijatý v roku 1997.
Členské štáty, ktoré prijali euro musia spĺňať Maastrichtské kritériá konvergencie. Pakt stability a rastu ich má zabezpečovať. Je dosť všeobecne známe, že jedno z kritérií je, aby deficit rozpočtu vlády nebol väčší ako 3 % HDP. Preto jeho podstatu nižšie rozoberám. Druhým je požiadavka, že národný dlh musí byť menší ako 60 % HDP. Pakt stability navrhol nemecký minister financií Theo Vaigel. Nemecko dlhodobo udržovalo nízku infláciu, čo sa prejavilo, ako tvrdil T. Vaigel tak, že ekonomika Nemecka mala, dalo by sa povedať, nevídanú výkonnosť a nízku infláciu. A preto sa aj v Pakte stability objavila požiadavka na infláciu. Maastrichtské kritériá nie sú vedeckým riešením. HDP má mnoho nedostatkov.
Tieto základné myšlienky môžu čitateľa uspokojiť a môže mať pocit, že to bol naozaj dobrý krok. Avšak problémov je niekoľko, veľa. Predovšetkým sa nedarí zabezpečiť, aby HDP bol dobrou mierou výkonnosti ekonomiky. Už v metodike jeho výpočtu sú rozdielnosti.
- Angličania vlastne vypočítavajú tri jeho miery a potom ich spriemerujú a to číslo prehlásia za hodnotu HDP.
- Rovnako náročné sú aj problémy s výpočtom národného dlhu a okrem toho hodnota 60% bola stanovená ako akási skúsenosť i napriek tomu, že ekonomická teória má vedeckú metódu na možné jej stanovenie.
- O nič lepšie nie je na tom pojem inflácia. Nevieme ju zodpovedne merať. EÚ sa snaží výpočet indexu inflácie harmonizovať. Ten, kto dobre ovláda spôsob získania HDP z rôznych kombinácií makroekonomických veličín, získa aj hrubú informáciu o dianí v ekonomike.
Bežný človek však nemá povinnosť načrieť do hĺbok pojmu HDP.
Teraz na ne upozorním. Aby sa vypočítal HDP, krajina musí mať systém národných účtov. Navrhol ho vlastne velikán S. Kuznets, nositeľ Nobelovej ceny. Pretože ESA95 je komplikovaný, navrhol a publikoval som systém 6 národných účtov tak, aby aj bežný občan získal viacero údajov, ktoré majú aj pre neho význam a to v podvojnej závislosti, teda rešpektovať stranu má dať a na stanu dal, čo žiada účtovníctvo, a čo je základom kontroly hodnovernosti údajov. Práve preto, že som spomenul problém USA a nadpisy v mailoch, pozrime si dva účty
- účet domácností
- účet vlády
Na účte domácností nižšie na pravej strane vidíme príjmy domácností a odkiaľ sú – hodnotu 236 domácnosti získali od podnikov a uvádzam tam odvolávku, že tá istá hodnota bude na pravej strane účtu 1.1 (tu ho neuvádzam). Ale vidíme, že na vláde boli zamestnaní ľudia, tí mali mzdy a to vo výške 38 jednotiek. Ak si pozrieme účet vlády 3, tam sa na ľavej strane nachádza hodnota 38 jednotiek. Ďalej vidíme, že domácnosti dostali mzdy aj od domácností – niektoré domácnosti majú pomocníkov, ktorým platia a tie platia za nich aj sociálne poistenie. Opäť to vidíme na účte vlády pod položkou 38 jednotiek. Domácnosti však nemajú iba mzdy. Vidíme, že je tam položka príjmy z nájomného a to vo výške 10 jednotiek. Ak si pozrieme ľavú stranu účtu, teda výdavky domácností zistíme, že zaplatili dane fyzických osôb a to vo výške 48 jednotiek. Ďalšími výdavkami boli výdavky vo výške 322 a vidíme aj ich skladbu. Príjmy aj výdavky domácností sú 400 jednotiek.
Verím, že je to jasné čitateľovi. Čitateľ úž cíti problémy výpočtu HDP, a teda jeho nedôveryhodnosť:
Pozrime si aj účet vlády, teda štátny rozpočet v agregovanej podobe:
Čitateľ by si mal dobre všimnúť aj klasifikáciu číselných hodnôt v stĺpcoch. Zistí, že hodnota 100 je súčtom dvoch hodnôt v predchádzajúcom stĺpci a zároveň vidí, že 40 je tiež súčtom dvoch hodnôt. Súčet ľavej strany a aj pravej strane je 138 jednotiek a deficit vlády je mínus 2. Účet vlády už nemusím vysvetľovať, zmysel je na krátkych textoch, text je výpovedný a každému zrozumiteľný. Príjmy vlády a výdavky vlády (spolu s deficitom) sú 138 jednotiek.
Čo sa z týchto hodnôt dostane do hodnoty HDP?
HDP je suma výdavkov ktorá sa musí rovnať sume príjmov. Z účtu 2 pôjde na účet HDP položka mzdy a platy vo výške 282 jednotiek a to na ľavú stranu účtu a hodnota 310 jednotiek, čo sú výdavky obyvateľstva pôjde na pravú stranu účtu HDP. Z účtu 3 sa započíta do hodnoty HDP ako súčtu príjmov hodnota 38 jednotiek a do hodnoty ako súčtu výdavkov (pravá strana účtu) pôjde hodnota 60 jednotiek. Vidíme, čo všetko sa stratilo z bohatstva informácií z 2 účtov pri výpočte HDP. Usporiadanosť údajov dáva presvedčivosť tvrdeniu a to mi práve v materiáloch troch spomenutých mailov chýba.
Verím, že čitateľ ľahko vníma všetky hodnoty na 2 uvedených účtoch. A záujemca vidí, čo sa deje v ekonomike, ak by mal napríklad údaje za 2 roky po sebe. Aký má zmysel HDP? A čo potom ratingové agentúry? Oni však dávajú známky v podobe AAA. A na čo? Čo hovoria tri písmená? Musím však upozorniť, že náš systém účtov ESA95 stratil na takejto prehľadnosti. Ak by sme mali takéto účty k dispozícii, nemusela by vláda p. Radičovej obviňovať vládu p. Fica a teraz p. Fico vládu p. Radičovej.
Potrebujeme účtovníctvo vlády!
Nebudem sa vyjadrovať k problémom s meraním dlhu. Je ich strašne veľa a mohol by som povedať, že ho inak definuje EÚ, inak Eurostat, inak MMF a skoro každá vláda inak, hlavne druhy príjmov a druhy výdavkov. Teda naši poslanci robia veľa kriku pre nič.
Obrazne povedané – jedni ho merajú metrom a iní yardami a divia sa, že sú rôzne.
Kto zabezpečuje koordináciu národných fiskálnych politík ekonomickej a monetárnej únie? Má to byť iba fráza? Pakt stability bol zriadený aby zaručil zdravé financie.
Ale čím merajú tú stabilitu? Tým, čo požadujú Maastrichtské kritériá?
Pôvodcami modernej teórie stability sú dvaja velikáni ekonómovia a to J. Tinbergen a H. Theil. Vedia povedať podmienky ako sa ekonomika opäť dostane do bodu rovnováhy. A musím povedať, že k tomu je potrebná vysoká matematika. Ale to poznáme aj z teórie statiky, na ktorú sa odvolávajú aj politici..
A ekonomická veda? – aj bez nej sa naši a európski politici zaobídu. Ľahšie sa klame. Rozumieme ekonomickým údajom?
Záver
Ako som ukázal na dvoch účtoch, jedno číslo (HDP) alebo viac ako Maastrichtské kritériá, nemôžu ponúknuť odborný vhľad do fungovania ekonomiky. Musí to byť usporiadaný systém ekonomických veličín a ten musí byť jasný aj bežnému občanovi; a hovoria veľa odborne vzdelaným ekonómom.
Kontaminovaní ekonómovia to asi nepotrebujú. Teda rozumieť mailom Príjmy z rozpočtu EÚ, druhý Veľký prehľad finančných programov EÚ na obdobie 2021-2027, a tretí Čo nám dalo 20 rokov v EÚ? si ozaj žiada SNÚ a príslušné vzdelanie. Aj požiadavka vyrovnaný rozpočet iba pokazí ďalšie dva vzťahy, o čom jasne hovorí rovnica rovnováhy, ak bol zásah neodborný, pretlačení poslancami. Treba vedieť, na ktoré veličiny a ako pôsobiť. A práve to by ľuďom mali povedať.
Preniknúť do ekonomickej reality môžeme iba cez porozumenie pojmov.
EÚ by sa mala prestať spoliehať na HDP, potrebujeme sledovať stupeň ekonomického rozvoja, napr. každého okresu na Slovensku, ktorý navrhli slovenskí ekonómovia už v roku 1969/70. Ekonomické prostredie krajiny vďaka SNÚ je prediktabilné.
Prof. J. Husár
Bratislava 6/10/2025