Chápeme, vnímame a poznáme ekonomické pojmy a poznatky?

 

Čitateľ mohol na internete vidieť, či čítať, ako si dvaja politici zmýlili pojem HDP A DPH. Zaujal ma aj pojem makroprudenciálny. Pozrel som si dve slovenské a viacero anglických kníh o makroekonómii. Nenašiel som ho. Pozrel som si internet.

 

Dozvedel som sa, že

Čo to znamená „makroprudenciálny“? Predpona „makro“ znamená, že politiky alebo opatrenia sa vzťahujú na celok alebo podstatné časti finančného systému a nie na individuálne finančné inštitúcie. Politiky v oblasti regulácie a dohľadu nad jednotlivými finančnými inštitúciami sa naopak označujú ako mikroprudenciálne politiky. „Prudenciálny“ znamená obozretný, prezieravý. Prudenciálne politiky sa týkajú opatrení, ktoré presadzujú správne postupy a obmedzujú podstupovanie rizika. Úlohou makroprudenciálnych politík je teda pomáhať zabezpečovať, aby k potenciálnym systémovým rizikám, t. j. rizikám ohrozujúcim celý finančný systém, všetci pristupovali obozretne.“

 

Nemôžem nespomenúť Miklošovsko  – sulíkovský pojem rovná daň, ktorý znešváruje komentáre a ekonomickú analýzu už 14 rokov. Nesprávne spojenie prídavného mena a podstatného mena. Nemali poňatie, že mali hovoriť o daňovej sadzbe.

 

Hospodárska politika má byť optimálna nie obozretná. Obozretný má byť človek. Treba zdokonaľovať hĺbku poznania ekonomiky nie vymýšľať pojmy ako Makroprudenciálny komentár – jún 2025.

 

Nechcem vysvetľovať čo je pojem, poznatok, čo je pravda, či čo je veda. Tie sú predovšetkým oblasťou logiky. Už slovo pojem a termín treba rozlišovať.

Nebudem hovoriť o logických chybách politikov, chcem hovoriť o poznatkoch, ktoré politici musia mať, ak chcú riadiť ekonomiku. Ale spomeniem aspoň to, že politici robia najväčšiu logickú chybu, ktorá sa odborne volá ignoratio elenchi. Urobili ju europoslanci po zvolení súčasnej vlády.

O plytkosti poznatkov zasa hovoria spomenuté pojmy HDP a DPH.

 

Začnem tvrdením – prudenciálne politiky sa týkajú opatrení, ktoré presadzujú správne postupy a obmedzujú podstupovanie rizík. 

 

Na presadzovanie správnych postupov má ekonómia ekonkometriu, ktorá skúma empirické dáta s cieľom overiť ekonomické teórie, odhadnúť parametre ekonomických modelov, konštruovať veľké ekonometrické modely a predpovedať ekonomický vývoj ekonomiky.

 

Čitateľa uvediem do týchto problémov a moje tvrdenia zjednoznačním tak, že skonštruujem model, ktorý čitateľa uvedie do jadra a obohatí jeho poznatky. Jeho tvar som v mojich doterajších úvahách používal. Začnime veľmi konkrétne tým, že tvorca politiky má dve cieľové premenné, a to úroveň národného príjmu (Y) a úroveň cien (p). Aj Y aj p sú funkcie dvoch premenných a to výdavkov vlády (G) a množstva peňazí M, teda:

 

Y = a1G + b1M 

a

p = a2G + b2M

 

Musíme rozumieť koeficientom, koeficient a1 predstavuje zmenu  príjmu, ktorá vyplynie zo  zmeny (zvýšenia) G o 1 euro, čiže reálny príjmový multiplikátor vládnych  nákupov (mnohým neznámy pojem, žiada deriváciu). Podobne ostatné koeficienty. Tvorca politiky však rieši problém, že ak Y = Y* (napr., že HDP je 102 mld. euro) a p = p* (napr. 1,04) a ak chce získať tie ich určité cieľové hodnoty, potom veličiny GM  by mali mať (ideálne), musia mať  takéto hodnoty:

 

 

Teda nemôžeme ich akosi odhadovať, či stanovovať, sú dôsledkom koeficientov a stanovených cieľov a funkčných vzťahov. Naša vláda už nemôže reálne pôsobiť na M, teda čiastočne NBS; existuje ECB, nemôžeme teda robiť vlastnú hospodársku politiku. Môžme tak jednoznačne rozhodovať iba o G, ale má byť vedecky stanovené. Zo vzťahov vyššie  jasne vyplýva aké budú zmeny G a M pri rôznych  koeficientoch aibi,  budú  vždy iné.

 

To musia vedieť aj poslanci. Možné variantné riešenia, a výber jednej, by mali byť predmetom  rokovania vlády  (aj NRSR)  pri  tvorbe  jej ekonomickej politiky. Takúto tvorbu musia tvorcovia hospodárskej politiky spoznať,  pochopiť a realizovať. HDP pozostáva z niekoľkých veličín:

 

Y = C + I + G + (X – M)

 

Ak ho prognózujeme, musíme prognózovať všetky zložky, nemôžeme iba predĺžiť trend Y za posledných 10 rokov. Náš východiskový model môžeme obohatiť o ďalší cieľ, napríklad zložku C (výdavky obyvateľstva na spotrebu) z uvedenej definície. Aj výdavky obyvateľstva na spotrebu iste závisia od GM, ale pristupuje aj ich závislosť od dani T. Platí ju každý zamestnanec, nielen podnik. Takže náš trojrovnicový model bude mať takýto tvar:

 

Y = a1G + b1M  + c1T

p = a2G + b2M  + c2T

C = a3G + b3M + c3T

 

Z poznatkov z algebry vieme, že v tomto modely môžeme vypočítať hodnota pre G, MT ak sú zadné, ak sú požadované konkrétne hodnoty, ciele Y⃰, p⃰C⃰.  Ekonometrický model pomáha zabrániť fluktuáciám ekonomiky, či už národného príjmu, zamestnanosti, či cien. Takýto model môže mať stovky rovníc.

 

Vzhľadom nato, že pri vstupe do EÚ sme museli predložiť kapitoly, teraz ukážem model ekonometrie na optimalizáciu zdrojov ekonomiky, ktorým nám mala predložiť EÚ s tým, ako sa zdokonalí využitie zdrojov ekonomiky SR..

Plné využitie zdrojov ekonomiky má zásadný ekonomický význam, hlavne budúceho chodu ekonomiky. Každá ekonomika má tri agregované zdroje prácu L, kapitál K a pôdu U. Ak chceme efektívneplne využiť tieto zdroje, tvorca hospodárskej politiky musí zistiť aká je možná výroba finálnych tovarov a služieb ekonomiky podľa odvetví, teda D1 (produkcia odvetvia poľnohospodárstva), D2D3. Ekonometricky to vypočítame takto (v mojej knihe Aplikovaná ekonómia je vzťah odvodený):

 

 

Tu je logická sila a aj obsahová bohatosť ekonómie, jej nástrojov. Tomu kto chápe tento vzťah, tomu objasňuje podstatu ekonomiky. Vďaka tomuto vzťahu vidí ekonóm do najhlbších roklín ekonomiky. Matici koeficientov fij by mal rozumieť každý minister financií. A robiť neúprosné rozhodnutia.

 

 

Záver

Ekonomické poznatky musia mať vlády a parlamenty, musia mať v ich radoch ekonómov, ktorí majú hlboké poznatky a nemýlia si a nezavádzajú zlé pojmy (Mikloš, Sulík).

Ekonomická politika nemá byť prudenciálna, ale vedecká.

Verím, že som čitateľovi  načrtol hĺbku ekonomických poznatkov odvodených pomocou ekonometrického modelu, ktorý by vládni ekonómovia mali využívať v hospodárskej praxi. Zároveň tým čitateľ získal predstavu ako náročný by sme mali byť na tvorcov hospodárskej politiky, ktorá by mala zabezpečiť optimalizácii využitia bázických zdrojov ekonomiky SR.

Teraz vidí, že EÚ nám pri vstupe do EÚ mala predložiť reálnu alternatívu v nových podmienkach pre využitie našich zdrojov a kapacít a nie požadovať akési kapitoly.

Ekonómia je potrebná a užitočná. Treba ju vedieť. Chápeme, vnímame a poznáme ekonomické pojmy a poznatky?

 

Neničme ekonomickú vedu preto, že ju nevieme.

 

Prof. Jaroslav Husár

Bratislava 21/7/2025

 

5 1 hlasovanie
Article Rating
Odoberať
Upozorniť na
guest

Táto stránka používa Akismet na obmedzenie spamu. Zistite, ako sa spracovávajú údaje o vašich komentároch.

21 Comments
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasov
Vložená spätná väzba
Zobraziť všetky komentáre
Pavel Sobolič
Pavel Sobolič
28. júla 2025 21:42

Vážený pán profesor,
prax preukazuje, že pohľadom širokej verejnosti je odpoveď na úvodnú otázku Vašej úvahy známa: „Nechápeme, nevnímame a nepoznáme ekonomické pojmy a poznatky“. Otázkou však je, komu bola úvodná otázka vlastne určená. Že široká verejnosť o jej obsahu i dôsledkoch veľa nevie, je prirodzené a žiadať, či očakávať od nej opak, by zrejme nebolo ani náležité. To ale neplatí pre odbornú verejnosť a osobitne pre akademickú obec, pre elity národa, pre ktoré je obsah otázky v širokých súvislostiach súčasťou ich profesionálnej cti a aj „živobytia“. „Odborníkov ekonómov“ môžeme mať a máme takých, akých disponibilní „odborníci“ pre potreby spoločnosti vychovali a pripravili. A ako istý autor napísal – „Aj dnes by si mali slovenskí ekonómovia prečítať … diela. Nemuseli by vymýšľať bicykel“.   
Výsledky ekonomických modelov konštruovaných matematickými vzťahmi, ak sú správne napísané (ako výsledok logického a pragmatického uvažovania a poznania praxe), nemôžu byť objektívne, ak ich premenné nebudú v súlade so skutočnosťou.
Napr. úroveň národného príjmu a úroveň cien určite nie sú funkcie len dvoch premenných. Otázkou tak je, čo vlastne „musia vedieť aj poslanci“? O tom čo vedia, preukazujú pri výkone svojich mandátov získaných „z ulice“ bez akéhokoľvek (a už vôbec nie aspoň „kvázi objektívneho“) preukázania spôsobilosti na riadenie spoločnosti. Za „cenu práce“ neporovnateľne vyššiu, ako u bežnej populácie. S ďalekosiahlymi dôsledkami na každého občana. Už tu vznikajú deformácie hodnoty práce človeka (o hodnote rovnakej práce v europarlamente ani nehovoriac). Teda tam, kde by sa mali všetky neprávosti a problémy v spoločnosti riešiť. Ale vlastne aké neprávosti, keď hlboká nespravodlivosť medzi ľuďmi vzniká v súlade s právom? Zdanlivo neriešiteľný nekonečne opakujúci sa príbeh. Ale našťastie, v skutočnosti je všetko inak. Ako, to je práve úloha predovšetkým ekonómov.
 „Ekonomická politika“ bude v spoločnosti prítomná vždy. V budúcnosti to bude už len politika. Kým sa tak ale stane, primárne rozdeľovanie výsledkov práce človeka nemôže byť od politiky závislé. Táto časť ekonómie musí byť preto z politickej ekonómie v doterajšom ponímaní odčlenená.
Uvádzate, že daň T „platí každý zamestnanec, nielen podnik“. Tú v skutočnosti platí výlučne vždy len každý zamestnanec, nie podnik.
„EÚ“ (je kapitálový projekt, nie projekt pre pracujúcich) nám asi ťažko „mala“ (bola povinná) niečo „predložiť“. A ak, potom na naše vyžiadanie. Čo ale požadovali naši vyjednávači? Ako uvádzate, „museli predložiť kapitoly“. Kde boli tí „odborníci“? A kde sú dnes? A ak boli, prečo vtedy mlčali a mlčia doposiaľ? Čo za to dostali? Aké boli (a sú) ich poznatky z ekonometrie? Už len napr. obchodovanie s menami, výmenný kurz, kurzový vývoj a ďalšie slovné zvraty použité pri stanovení prevodu koruny na euro nemajú nijaký reálny ekonomický základ a sú ekonometrickými nezmyslami. Dnes však legitímne a vo všeobecnosti používané – v súlade s právnym poriadkom. Ako možno obchodovať s akoukoľvek jednotkou ktorejkoľvek veličiny? Pre každého aspoň ako-tak zorientovaného človeka niečo nepredstaviteľné je v doterajšej ekonómii úplnou samozrejmosťou! Napr. ako reálne (ekonomicky) súvisí kurz (cena) meny s fiškálnou politikou, so zmenami trhových úrokových sadzieb, s politickou stabilitou, so zamestnanosťou … Kritériá vstupu do EÚ boli stanovené všelijako, len určite nie vedecky, odborne. A nikto nenamieta!  
Vstupom SR do EÚ (Hospodárskej a menovej únie a zavedením spoločnej meny) bola SR (no nielen) pre nedostatočnú ekonomickú gramotnosť historicky bezprecedentne podvedená. S dopadom na každého občana. Napr. môže upliesť maltský košíkar za rovnaký čas 70,060 x, lotyšský 43,037 x, či nemecký 15,370 x viac košíkov ako slovenský len preto, že sa tak „odborníci“ (nemenne) dohodli – a rozhodli (z „krištáľovej gule“)? Dovolím si o tom vážne pochybovať.
S „požehnaním“ našich „tiežodborníkov“ (pod taktovkou zjavne tých zdatnejších, cudzích) tak boli takmer „z večera do rána“ bezprecedentne násobne znehodnotené výsledky práce nielen súčasnej generácie občanov SR, ale aj ich všetkých predchádzajúcich generácií. A to ešte dokonca za údajne výhodne dojednaných podmienok (!?). Toto verejné účelovo režírované divadlo snáď viac komentovať netreba. Zaslúži si ale hĺbkovú analýzu a aj vyvodenie zodpovednosti. Nielen osobnej a funkčnej, ale aj politickej. To by sa ale muselo v toľko verejnosti pripomínanom „úspešnom príbehu SR“ ešte veľa zmeniť.
Keďže poznanie človeka je významnou súčasťou jeho práce s nemenej významným vplyvom na jej charakter i výsledky, kapitál je tiež len práca a pôda je len časťou prírodných zdrojov, agregované zdroje (nielen výrobné faktory, ale zovšeobecnene hospodárske faktory) sú prírodné prostredie, práca (nielen človeka) a spoločenské vzťahy.
Vážený pán profesor, všetko nasvedčuje tomu, že primárnou príčinou biedneho stavu súčasného sveta, masívnej devastácie prírodného prostredia, prirodzených vlastností človeka i medziľudských vzťahov a aj doterajšieho smerovania civilizácie k apokalyptickému zavŕšeniu, je žiaľ, doterajšia ekonómia.
Z Vašich zverejňovaných textov sa javí, že Vy to, čo obdivuhodne húževnato, precízne a vytrvalo odôvodnene namietate, sám podporujete (?). Za námietky a volanie po náprave Vám patrí nielen obdiv a vďaka. Aby sa však doterajšia ekonómia stala skutočnou vedou a aby sa doterajší krajne nepriaznivý vývoj sveta zvrátil, treba túto ekonómiu nereflektujúcu skutočnosť, zmeniť. Čím skôr, tým lepšie. Už včera bolo neskoro.
Ekonomická politika ozaj „nemá byť prudenciálna, ale vedecká“. Ale takou bude môcť byť až vtedy, keď bude vedeckou ekonómia.
Vy iste veľmi dobre viete, že súčasné politické reprezentácie (aj keby boli ako kvalifikované) sa z podstaty politicko-hospodárskeho systému, nastoleného „z vôle ľudu“, riadiť Vašimi odporúčaniami v nijakom prípade nemôžu. Nech by boli akokoľvek správne a dobre mienené.
  S úctou  Pavel Sobolič

Michal Dieneš
Michal Dieneš
26. júla 2025 15:00

Pán profesor, milý Jarko,
za tu Tvoju precíznosť a trpezlivosť ako vytrvalo vysvetľuješ ekonomickú problematiku – pre našich ponovembrových hlupákov – by si mal dostať Nobelovú cenu. Ale určite viac, moje prirovnanie je len účelové, lebo Nobelka je všeobecne známa.
Nežijeme v spoločnosti, presnejšie v spoločenskom systéme, kde sa baží po vede, po poznatkoch, i po tom, ako ich správne aplikovať v praxi. Systém, ktorý je založený na parazitizme, ktorú hnije a odumiera, k vede má tak ďaleko ako sviňa k perlám. Pojmy, resp. autorstvo poznáte, to som si len požičal.
Tvoja práca je veľmi dôležitá, lebo udržiavaš v kondícii ( a nie len teoretickej) nie malú časť múdrych a vzdelaných ľudí. Som jeden z tých, ktorý nestráca nádej, že tento globálny úpadok čoskoro skončí. Že sa obnoví úcta k vede, úcta k jej nositeľom, lebo bez toho sa spoločnosť nemôže efektívne rozvíjať; a nie len v ekonomickom zmysle.
Z Východu, a s pozdravom pre všetkých, Michal

Juraj Janošovský
Juraj Janošovský
23. júla 2025 6:55

Ak je axiomou každej diskusie záväzná dohoda o pojmoch (ja o voze, ty o koze…) potom najväčšou zvrhlosťou prevratu je „privatizácia“ pojmov. Rozumej právo na „vlastný“ výklad obsahu pojmov. Myslím, že Boh strestal Babylónčanov najhorším trestom: popletením jazykov. Nám to medzinárodný kapitál urobil nielen za trest, ale aj ako spôsob, ako kolonializované krajiny zbaviť akejkoľvek sily a suverenity…
V tom na Slovensku vynikáme, vďaka miestnym kompradorom!
Videl som diskusiu českých ekonómov o eure. Vysmievali sa z výsledkov toho, že Slovensko Euro prijalo… Narážam na vaše konštatovanie, že bez vlastnej menovej banky cit. „…nemôžeme … robiť vlastnú hospodársku politiku…“.
Keď nič iné, mali by sme uvažovať prečo Euro neprijali naši partneri vo V4 (ČR, Poľsko, Maďarsko?!?).
Z uvedeného vidno, že našich „ekonómov“ veda vyrušuje, veda nezodpovedá ich rozhodnutiam. Keďže oni sú bezchybní, na chybe je ekonometria!…
Nuž, múdremu napovedz, hlúpeho postrč!
Neostáva len čakať na toho, kto miestnych hlupákov „postrčí“.

Naposledy upravil 7 dní pred Juraj Janošovský
Viliam
Viliam
22. júla 2025 13:29

Srdečný pozdrav pán profesor,
Marián Tkáč zakladateľ Národnej banky Slovenska v čase kedy sa šermovalo s termínom „rovná daň“ bol na zábave so Sulíkom a sedeli zhodou okolností za jedným stolom. Sulíkovi sa snažil vysvetliť, že termín „rovná daň“ je nezmysel, lebo potom by mala existovať aj „krivá daň“. Po slovensky správne by to mala byť „rovnaká daň“. Nuž ale rychlokvasení odborníci ako boli Miklóš a Sulík si povedal nedajú a tak to zostalo tak ako ste napísali.
Ja vidím ako kľúčový problém našu stratu ekonomickej suverenity a tým aj slobody. To je problém, na ktorom treba pracovať. Naša Národná banka je iba okrasa ako som sa dozvedel v medicíne je ŠUKL. NBS nerozhoduje o peniazoch a ŠUKL o liekoch. Načo sú nám také inštitúcie.
Alebo lepšie povedané musíme to zobrať na zreteľ a začať od úrovne človeka, rodiny, obce a regionu pracovať na vlastnej suverenite a slobode. Byť nezávislý na okolí, ktoré pracuje na likvidácii našej slobody a suverenity. No a postupne to rozširovať až na celé Slovensko.

Ladislav Žák
Ladislav Žák
22. júla 2025 9:32

Vážený pane profesore, milý Jaro…
mě více trápí, že politici si neuvědomují, že mají být především dobrými hospodáři své země a jejích lidí. Být hospodářem je daleko komplexnější pojem než být ekonomem nebo jenom finančníkem. Ne nadarmo požívali „hospodáři“ v minulosti zvláštní společenské i právní ochrany…
Nechci se nikoho dotknout, ale pokud je mi známo, pak s pojmem hospodaření lze v určitém dílčím ohledu spojit ekonomii politickou, ale rozhodně nikoliv tu současnou, mainstreamovou, která je spojená s výrazem „economics“…
Jsou jen dvě hospodářství – dobrá a špatná. Ta dobrá vedou hospodáři a ta špatná vedou hokynáři nebo ještě hůře penězoměnci (veksláci)… Dnešní ekonomové a další experti jsou hokynáři a penězoměnci. Hledají odpověď na jedinou otázku…vyplatí se to…?!? (oplatí sa to…?!?). Je úplně jedno, jakou používají terminologii, protože se zabývají nesmysly a prosazují pohledy, které dobrému hospodaření přímo škodí…
Dělají to vědomě, vedeni pudem sebezáchovy, protože dobře vědí, že v dobrém hospodářském systému nemají ani oni ani jejich žvásty místo nebo alespoň nebudou mít současný zhoubný leč rozhodující vliv…
Otázka, zda se to vyplatí, prosákla hluboko do hodnotového uvažovaní nejen elit, ale i obyčejných lidí… Je to otázka, která přispívá ke ztrátě lidské identity, protože jediné na čem záleží je zda dostanu za tři čtyři nebo aspoň tři a půl….
Je jedno, v jakých pojmech je tato otázka vnucována společnosti. Důležité je, aby byly kladeny otázky jiné, spojené s otázkami skutečné individuální, rodinné, obecní i společenské životaschopnosti…

Dušan
Dušan
22. júla 2025 8:40

Pán profesor,
Ekonómovia vedia, že ekonómia je veda a preto nie je veľa ľudí, ktorí rozlišujú HDP a DPH.
Ale zvlášť sa chcem vyjadriť k tým „dvom pánom“, čo zavádzali pojem „rovná daň“. Tu nejde o podstatu ale o “ úderný slogan“ ktorý si ľahko zapamätajú tí, čo o veci majú len malé tušenie.
A dokiaľ sa neprestane stále tvrdiť o potrebe 5%, tak skonomické teórie nebudú tí „veľkí“ vôbec potrebovať.
Dušan

Ivan
Ivan
22. júla 2025 7:28

Ďakujem Vám pán profesor za Vašu úvahu. Len z obsahu nám vyplýva jedna otázka – koľko pánov poslancov NR SR vôbec chápe alebo dokáže pochopiť to o čom ste písali ? V NR SR by mali sedieť technokrati.

Peter Zajac-Vanka
Člen
22. júla 2025 7:21

Výborný VHĽAD do hospodárskej politiky Vašimi očami, pán profesor. Máte pravdu, že „populárni“, čiže pop-politici sa často oháňajú najmä tými pojmami HDP a DPH a vôbec netušia, že ich sem implantovali koloniálne mocnosti, lebo tie ani nepotrebujú analýzy ako vedu, potrebujú „čísla“ a ak „sú dobré“, aj kolónia je „dobrá“…lebo vie rásť v hrubom domácom produkte (HDP) a vie vyťažiť zo spotreby obyvateľstva cez daň z pridanej hodnoty (DPH).
Len mi napadá – a nemali by sme my „učiť“ umelú inteligenciu tieto analýzy? Viete, nejaký spôsob ako ju informovať. Pretože si všímam, že politici ju radi využívajú, ale žiaľ, aj AI preberá od nich tie prázdne pojmy.

Marián Moravčík
Marián Moravčík
22. júla 2025 6:56

Pán profesor, máte pravdu v tom, že matematicky vyjadrené ekonomické vzťahy a zákonitosti nie sú samé o sebe dobré ani zlé. Sú hodnotovo neutrálne. Tí mediálne populárni pseudoekonómovia z toho rôznymi prívlastkami a novotvarmi robia ideológiu.
Najhorším mýtom tej ideológie je „viera“, že čím viac bohatne kolektívny „Bill Gates“, tým sa aj chudobní majú lepšie.