Lídri Ruska a Číny predstavili víziu nového svetového poriadku

 

Nadpis priniesol internetový časopis Štandard. Dovolím si ho prebrať aj pre moju úvahu. Aby ju čitateľ dôkladne pochopil, musím uviesť aj niekoľko zásadných tvrdení z článku..

 

Citujem:

V nedeľu a pondelok sa konal medzinárodný samit Šanghajskej organizácie pre spoluprácu v severočínskom prístavnom meste Tchien-ťin. Spomedzi lídrov krajín EÚ bol prítomný iba slovenský premiér Robert Fico. Líder Čínskej ľudovej republiky Si Ťin-pching na samite predložil iniciatívu globálneho riadenia.

„Chcel by som predložiť iniciatívu v oblasti globálneho riadenia a spolupracovať so všetkými krajinami na spoločnom vytváraní spravodlivejšieho a rovnoprávnejšieho systému globálneho riadenia, ako aj na budovaní spoločenstva spoločného osudu ľudstva,“

vyhlásil generálny tajomník Ústredného výboru Komunistickej strany Číny.

Podľa tejto iniciatívy by mali mať všetky štáty – bez ohľadu na svoju veľkosť, moc či hospodársku silu – rovnaké postavenie a príležitosť podieľať sa na rozhodovaní o globálnom riadení. Lídri Číny a Ruska tiež prezentovali víziu nového – voči Západu konkurenčného – globálneho bezpečnostného a ekonomického poriadku, postaveného hlavne na štátoch „globálneho Juhu“, čo predstavuje výzvu pre Spojené štáty a doterajší status quo.“

***

 

Tvrdenia a zámery sú ozaj závažné a lákavé.

 Dr. h. c. prof. Ing. Milan Šikula, DrSc.
Dr. h. c. prof. Ing. Milan Šikula, DrSc.

Aby som čitateľa hlbšie a jasnejšie uviedol do mojej dnešnej úvahy, jej tvrdení, musím uviesť dôležité fakty o globalizácii ktorá už prebieha od roku 1970. Predovšetkým musím uviesť dielo významného slovenského ekonóma profesora a ekonómie M. Šikulu  Globalizácia – rázcestie civilizácie. Vo svojom diele napísal – globalizácia vstúpila do kritického štádia.

A ďalej píše

“Najkoncentrovanejšie sa to prejavuje v tom, že napriek ohromnej expanzii výdobytkov technologickej revolúcie, ktoré odkrývajú nebývalé možnosti zväčšovania produkčnej sily spoločnosti a vytvárajú reálne predpoklady oslobodzovania človeka od diktátu obmedzenosti zdrojov, prebieha v čoraz vyhranenejšej podobe a čoraz bezprostrednejšie  v celoplanetárnych súradniciach  proces „odľučtenia“ ekonomiky a jej rastúceho odcudzenia tak vo vzťahu k človeku , ako aj vo vzťahu k prírode“.

 

Verím, že si myšlienky dôkladne čitateľ prečítal a pochopil ich novosť a zásadovosť. No musím ešte spomenúť, že M. McLuhan a R. Bruce Powers  globalizáciu vymedzujú obrazne  ako vznik „globálnej svetovej dediny“, pri ktorom sa jednotlivé geopolitické oblasti postupne vzájomne zbližujú a zároveň sa stávajú vzájomne závislejšími v rámci globálneho svetového systému. E. Luttwark z Medzinárodného centra strategických štúdií vo Washingtone hovorí o „turbo kapitalizme“, ktorý produkuje a ponúka nadmerné a nekonečne diverzifikované množstvo produktov v mimoriadne krátkom čase.

Uvediem ešte, že účastníci Svetového ekonomického fóra  v roku 1997 v Davose akcentovali globalizáciu ako  dôsledok „digitálnej revolúcie“, ako nezadržateľný proces podporovaný rozvojom celosvetových komunikačných systémov, globálnych transportných systémov a bezbariérových transferov kapitálu do celého sveta a vytváranie „spoločnosti sietí“ (Network Society).

K. Schwab zhrnul charakteristiky globalizácie do známych jeho 12 charakteristík svetovej ekonomiky roku 2000.

Spomeniem dve

  • bude to globálna ekonomika vybudovaná na silných  regionálnych zoskupeniach
  • bude virtuálnou ekonomikou prekonávajúcou obmedzenia času a priestoru vytváraním virtuálnych korporácií, virtuálnych tímov a agentúr. Tieto atribúty, ktorých určujúce prvky obsahu a foriem prejavu takéhoto procesu globalizácie sa dajú rôzne pojať.

 

K. Schwab vydal aj dielo Covid -19. Veľký reset a to spolu s Thierry Malleretomm niekoľko mesiacov po vypuknutí covidovej krízy a prišli s myšlienkou Veľkého resetu, radikálnej premeny svetového poriadku.

 

V odpovedi na otázku, kedy sa vrátime k normálu, majú autori jednoduchou odpoveď: „Nikdy.“

 

Verím, že aj čitateľ postrehol veľkú diferencovanosť a aj náročnosť vnímania procesu globalizácie prebiehajúci viac ako 50 rokov.

Globálne riadenie nám ponúkli aj lídri v Číne.

 

Práve preto by som ešte uviedol niekoľko faktov. Predovšetkým to, že globalizácia preniká, obrazne povedané „všetkými pórmi“ do života národov. Má však protirečivé prejavy a dôsledky, čo plodí aj jej zbožňovateľov aj jej odporcov. 0zaj by sa žiadal triezvy, vedecky poctivý, dostatočne hlboký a komplexný prístup k objasneniu k formulovaniu určujúcich prvkov jej obsahu.

Ba možno jednoznačnejšie: nie je potrebná nová paradigma, čiže súbor základných presvedčení, hodnôt, metód ktoré zdieľa spoločnosť a ktorý slúži ako rámec na pochopenie a skúmanie sveta, na to aby globalizácia nadobudla, obraze povedané, novú a ľudskú tvár a stala sa prostriedkom humánneho civilizačného pokroku, ktorý nám predstavitelia v Číne načrtli?

Totiž už sne vyššie zistili jej obsahový odklon, ktorý sa deje v posledných 10 rokoch. Ba jednoznačnejšie, potrebujeme poznať hybné sily a logiku procesov, ktoré obsahuje pojem globálny. Teda dôkladne poznať jeho atribúty, podstatné, charakteristické alebo nevyhnutné vlastnosti, príznaky globálneho riadenia.

Predstavy lídrov boli vo všeobecnej úrovni.

Už nám totiž bola prezentovaná a zažili sme globalizáciu známu ako EÚ a globalizácia. Vidíme, že niektoré krajiny vytvárajú zóny voľného obchodu alebo zakladajú hospodárske spoločenstvá, ktoré majú podobné ciele v oblasti zahraničnoobchodnej politiky. Európska únia už vytvorila spoločný trh tým, že odstránila alebo znížila prekážky v oblasti voľného pohybu tovarov, služieb, kapitálu a osôb medzi členskými štátmi. Európsky jednotný trh je vraj najväčším bezcolným hospodárskym priestorom na svete (čo je po nástupe Trumpa ohrozené), ktorý zahŕňa viac ako pol miliardy obyvateľov a generuje HDP v hodnote 13 biliónov eur.

Predpokladá sa, že vďaka existencii Európskeho jednotného trhu vzniklo cca 2,8 milióna pracovných miest. Neviem to dokázať na Slovensku, kde síce prišli zahraničné automobily ale ani v jednej nie je riaditeľom Slovák.

 

S nezamestnanosťou sa boríme od roku 1990, spočiatku až hrozivo veľkou.

 

Podľa iniciatívy z Činy by mali mať všetky štáty – bez ohľadu na svoju veľkosť, moc či hospodársku silu – rovnaké postavenie a príležitosť podieľať sa na rozhodovaní o globálnom riadení Patríme medzi malé krajiny, ako hovoria lídri z Číny.

Možno nás čaká ešte iná zmena. Vznik Stredoeurópskych Slovanských Štátov. Ale riadenie nadnárodné, národné a podnikové majú rozdielne nástroje a metódy.

 

 

Záver

Z úvahy vyplýva, že čakáme na nové globálne riadenie a čakáme na nové usporiadanie sveta.

Slovensko má neblahé skúsenosti s globalizáciou, zničené podniky aj s najpokročilejšou technikou (Tlmače). Po uvedených úvahách sa mi robí záver ťažšie. Aby som obraznejšie načrtol, čo čakáme od tvorcov globálneho riadenia  prirovnám a uvediem, že autori návrhu novej autobusovej stanice v Bratislave. Ešte pred prvým výkresom vedeli ako má a bude vyzerať. Uvedomme si, že stanica Nivy skombinovala medzinárodný autobusový terminál, nákupné centrum, modernú tržnicu a výškovú administratívnu budovu. Nové priestory majú tri nadzemné a dve podzemné podlažia, pričom nástupištia autobusov sú v prvom podzemnom podlaží. Unikátnou komunitnou črtou novej stanice je zelená strecha s mestskými záhradami, bežeckou dráhou a kompletným vybavením pre aktívny oddych a šport. Je tam 2150 parkovacích miest. Výstavba navyše prinesie aj novú dopravnú a technickú infraštruktúrou v okolí. Nová stanica bude pohodlne prístupná pre hromadnú a individuálnu dopravu. Okolie budovy je samozrejme prispôsobené aj pre cyklistov a peších návštevníkov. Je to obrovský komplex.

 

Ale aj globálne radenie a BRICS je obrovský komplex. Ekonómia však má nástroj – ekonometrický model.

Aké teda budú určujúce prvky obsahu pojmu nový svetový poriadok, aké budú atribúty reálneho ekonomického života miliárd ľudí?

.

Bude Čína míľnikom zmeny?

 

Prof. J. Husár

Bratislava, 4/9/2025

 

5 1 hlasovanie
Article Rating
Odoberať
Upozorniť na
guest

Táto stránka používa Akismet na obmedzenie spamu. Zistite, ako sa spracovávajú údaje o vašich komentároch.

26 Comments
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovalo
Vnorené spätné väzby
Zobraziť všetky komentáre
Martin Rajňák
Martin Rajňák
10. septembra 2025 11:48

Ak mám byť úprimný, z Číny mám dosť obavy. Všetci vieme o ich pokusoch so zavádzaním systému sociálneho kreditu, vieme ako riešili lock-downy atď. Vnímam to tak, že pre ich kultúru je spoločnosť viac ako jednotlivec, preto od jednotlivca sa vyžaduje absolútna poslušnosť a „zapadnutie do spoločenského stroja“ bez individuálneho uvažovania, kam ten stroj ide, kto ho riadi a pod. Toto je ale v úplnom rozpore s našou kultúrou budovanou na kresťanstve – pripisujúcou nekonečnú hodnotu každému človeku, čo umožnilo súťaž názorov, kreativitu a podnikavosť jednotlivcov – z čoho pramenil ekonomický rozvoj Európy. Toho sme sa bohužiaľ vzdali a práveže smerujeme zas k akejsi forme totality. Obávam sa ale, že ak opraty globalizácie dostane do rúk Čína, hrozí oveľa rýchlejšie, že skončíme všetci v niečom ako digitálny koncentrák pod absolútnou kontrolou technológií.

Anton Julény sen
Anton Julény sen
7. septembra 2025 17:00

Vážený pán profesor
téma, ktorá hlboko zasahuje do nášho života. Často globalizáciu vťahujeme len na hospodárske vzťahy. Ale ona nám zasahuje do kultúry, spôsobu stravovania atď. 
Myslím, že veľmi dobre pre vyspelú krajinu ako je Nemecko definuje globalizáciu   Angela Merkelová, nemecká bývala kancelárka : „Vieme, že, globalizácia ponúka veľké príležitosti, príležitosti k rastu, práci, blahobytu a slobode pre všetky krajiny. Viac ako to – ponúka oveľa viac príležitostí než rizík. Musíme tieto príležitosti rozoznať a využiť ich. Samotné Nemecko ako exportne zameraná krajina ťaží zo slobody, ktorú nám dáva globalizácia. V neposlednom rade, globalizácia a voľný obchod vytvárajú veľké príležitosti pre menej rozvinuté krajiny. V mnohých z týchto krajín, a to nielen v Afrike, ekonomika v posledných rokoch výrazne rástla.” Pre Slovensko je to v obrátenom garde.

Jozef Hlušek
Jozef Hlušek
6. septembra 2025 10:48

Veľmi stručne k iniciatíve Si Ťin-pchinga, ktorá podľa „Štandardu“ je o tom, že „by mali mať všetky štáty – bez ohľadu na svoju veľkosť, moc či hospodársku silu – rovnaké postavenie a príležitosť podieľať sa na rozhodovaní o globálnom riadení.“
Vymeňme v tejto formulácii slovo „štáty“ za slovo občania /ľudia/ a vetu doplňme slovom „štátu“. Nuž, takto akosi je formulovaný základný princíp „demokracie“. Ale tiež – a to je veľmi dôležité – aj Kristovho učenia. Teda nejde o nič nového pod slnkom, Si formuluje z polohy jednotlivca do polohy štátu to čo formuloval Ježiš Kristus už pred vyše dva tisíc rokmi. Nenazval to „globalizácia“ ale všeobecné dobro. A zaplatil za to životom – ukrižovaním.
Teda, vyše dva tisíc rokov sa ľudstvo pokúša o spravodlivejší svet /periodický aj za cenu nevinných životov-vojny/ ale veľmi sa nám to nedarí. No, ako sa hovorí, každý pokus sa ráta – aj tento. Už aj preto, že opäť prichádza z východu a nádej zomiera posledná.

Ivan
Ivan
6. septembra 2025 8:36

Potom ako nastúpil v USA nový prezident došlo v globálnom usporiadaní sveta k totálnemu chaosu ktorý spôsobil práve on svojimi neuváženými a neodhadnuteľnými rozhodnutiami – uvidíme a počkajme si na nasledujúce kroky. Niekedy sa oplatí počkať a neunáhliť sa vo svojich rozhodnutiach. My, ako malá krajinka s otvorenou ekonomikou sa môžeme len prispôsobiť vzhľadom na všetky vstupy ktoré nás ovplyvňujú a obmedzujú.

Dušan
Dušan
5. septembra 2025 22:45

Nebol som v Číne, ale so záujmom sledujem jej úžasný pokrok v rôznych technológiách a schopnosť riadiť miliardové zoskupenie ľudí rôznych etník a rôznej životnej úrovne. Pre taký rozvoj nie je možné spoliehať sa na trh, ktorý všetko zreguluje. Pritom v individuálnych aktivitách nekladú prekážky a ako som zistil, mnohí developeri v svojich projektoch skrachovali a zanechali celé obytné štvrte neobývané.
Infraštruktúra štátu je pevná a digitalizácia a IT systémy sú schopné skoro 100 % kontroly. Zdá sa, že ich zdroje sú neobmedzené a realizácia nadčasových projektov jedinečná.
Ich predstava o celosvetovej spolupráci na báze rovnosti všetkých zúčastnených je veľmi lákavá a možno by mohla viesť k celosvetovému preorientovaniu z enormné zbrojenia na rozvoj spoločnosti, len tu sa nepočíta s „modlou neobmedzeného rastu a zisku“. Ale utopické projekty už boli a „svetovládcovia“ sa ľahko nevzdajú. Bojím sa, že nás čaká veľká kríza až po ktorej (ak) nastane reset, pokiaľ sa niekto nezblázni a nevyvolá armagedon.

Stefan
Stefan
8. septembra 2025 12:08
Odpovedať  Dušan

Súhlas. Národ musí spadnúť do vlastných výkalov. Až SMRAD ho nabudí povstať,poumývať sa a vykidať politický hnoj. Potom porozmysla skade zacacat odznova a skym si bude tvoriť spoločenstvo. No ZAPADNE hodnoty to nebudú. A snívať,že bude niečo ako bývalo za Socializmu môžme zabudnúť. Bude nové DELENIE SVETA. Lebo nové technológie prinášajú nové pravidlá života. Čína,Rusko sú UKAZKOVE príklady svetu. Ekonomický boli na chvoste. Vstali poumyvali sa a vybrali si SVOJU CESTU aj partnerov. A napreduju. Lebo pokrok sa nedá zastaviť. Zastaví sa až vyhinutim civilizácie. Západná už vymiera kultúrne aj EKONOMICKY. Je čas sa odpútať,ale s NOVOV odborné vzdelanov GARNITUROV. Staru politickú garnitúru je nutné odstaviť a pochovať.
Jediná nádejná možnosť je,že sa zachová SLOVANSKE zoskupenie v centre medzi VYCHODOM a ZAPADOM. Čo nám umožní zo starého sveta Zachovať si aspon SLOVANSKU kultúru.

Juraj Janošovský
Juraj Janošovský
5. septembra 2025 18:28

Nová architektúra si žiada nové definície. Obávam sa aj, že nové riešenia nebudú vznikať z iniciatívy (pod vedením) mocností, ani národných štátov ani medzinárodných organizácií. Ony sa len nevedome (s kamuflážou, že vedia o čo ide) zúčastňujú deštrukcie existujúceho…
Ironizoval som kritikov jednej strany, že demokracia, nie je matematickým problémom (demokracia nie je problémom počtu strán, ale problémom systému/politickej architektúry…) Ani súčasné krízy sa neodstránia zmenou počtu veľmocí (ich vzájomné konfrontácie, vyvažovanie vplyvu, asi otupí hrozby monopolárneho systému…).
Myslím, že dramatický nárast objemu informácií, prakticky donúti k vzniku a fungovaniu integrovaných komunít. A nebudú to homogénne komunity! Dokonca, nebudú ani konštantné. Vzniká prostredie hybridných komunít rôznej veľkosti, rôznej kvality a rôznych špecializácií…

Juraj Janošovský
Juraj Janošovský
6. septembra 2025 9:45
Odpovedať  Jaoslav Husár

Ďakujem za inšpirácie.
Prejavujem miernu skepsu z toho, že sa v procesoch, spojených s posilňovaní vplyvu BRICS sa kladie dôraz na „multipolaritu“, namiesto transformačných opatrení.
Problémy sa neriešia premiestnením VZ OSN do Švajčiarska…
Zjednodušene, architektúra sa nemení výmenou „hegemóna“ v paláci, ale efektívnymi mechanizmami v praxi!
Máte pravdu, že predchádzať musí „zadanie“ dohoda o cieľoch…
Po skúsenosti s reštauráciou kapitalizmu som nadobudol dojem o „večnej“ korupcii, oportunizme exekutívy (nadaných a oprávnených osôb).
Preto vkladám (možno priveľa) nádeje do objektivizácie riadenia, prostredníctvom umelej inteligencie. Dúfam v schopnosť civilizácií dosahovať dohodu o „hodnotách“. „Moje zadanie“ je založené na demokratickom dojednávaní záväzných noriem existencie a efektívnom (optimalizovanom) riadení AI…
Napr. „otázka mieru a vojny“ je v našich hodnotách pevne ukotvená, no vojny prebiehajú, pretože bojujúce subjekty preceňujú vlastné sily a radšej „bojujú“, ako prijať opatrenia pre ukončenie konfliktu a udržanie mieru… Viem si predstaviť – aj v aktuálnych konfliktoch na Blízkom Východe, či na Ukrajine- zber informácií a ich vyhodnotenie s pomocou AI. Mierové riešenia by tak mohli byť stabilné a optimalizované…

Viliam
Viliam
5. septembra 2025 16:20

Vďaka za zaujímavý pohľad na súčasné dianie. Politilkou Miklóšovského typu nás globalizácia zničila. Ja iba dúfam, že aktivity premiera Fica nám aspoň pomôžu udržať hlavu nad hladinou a že sa neutopíme.

Marián Moravčík
Marián Moravčík
5. septembra 2025 12:39

Pán profesor, časopis Štandard je súčasťou západoeurópskeho mainstreamu a v chápaní aj interpretovaní toho, čo sa deje, je úplne mimo.
V stručnosti – dianie minulý týždeň v Číne nemalo nič spoločné s víziou globalizácie podľa Schwaba. Práve naopak. Spojenie Číny, Indie a Ruska je antiglobalistické. Keď sa vrátim k myšlienkam prof. Šikulu, ktoré ste citovali, tak globalizácia nedokázala úspešne prekonať svoje kritické obdobie a takmer pri tom celý svet zničila. Nový svetový poriadok, ktorý dal o sebe vedieť minulý týždeň v Číne, teda nie je globalistický a Vaša vízía Stredoeurópskej slovanskej konfederácie v ňom je vcelku realistická.

Marián Moravčík
Marián Moravčík
5. septembra 2025 13:43
Odpovedať  Jaoslav Husár

Pán profesor, kvôli vnúčatám a prázdninám som mal pomerne málo času na podrobné sledovanie, ale aj tak bude dôležitejšie to, čo sa mimo záujmu verejnosti začne medzi krajinami odohrávať. Budem to sledovať a keď bude niečo, o čom bude vhodné napísať, tak napíšem.

Marián Moravčík
Marián Moravčík
5. septembra 2025 17:35
Odpovedať  Jaoslav Husár

Presne súhlasím. Po roku 2000 začala všade dominovať tá globalistická politika a odborníkov zatláčali do pozadia aktivisti. Nikto z politikov nemal záujem o poučenie.

Stefan
Stefan
8. septembra 2025 12:38

Nastúpila garnitura prospecharov,populistov,HOSTAPLEROV rýchleho zbohatnutia na úkor iných. Rovnováha sa naklonila na stranu ZLOCINU. Až tak,že diplomy,rozsudky,zdravie sa kupujú. Mladým ako Fico a jemu podobných karieristov: neskusenym,nedokvasenych mozockov čo nemajú šajnu o hodnote podniku,zamestnancov,lebo nikdy tie hodnoty NETVORILI. Spojili sily s OLIGARCHIOV,korporáciami a vytvorili nový fenomén ekonomiky: Politicko,Justično,Policajnú MAFIU cez NOMINANTOV,ktorá sa im osvedčila v zastrasovani,vypalovani. Stvorili si GESTAPO NAKA,STS,NS,Spec.prokuraturu, ktoré sú toho dôkazom. A sú NATO ako sa Zabetónovať tak ako to robili: Musoliny,Franko,Pinocet………až po O Layno v EU.
Teraz to dokonale praktizuje EU,kde uzna voľby jej lojalnych GARDISTOV do vedenia ako KOLONIALNYCH Lokajov. Tých najprimitivnejsich,ale príslušných fašizmu.

Marián Moravčík
Marián Moravčík
8. septembra 2025 13:46
Odpovedať  Stefan

Pán Štefan, súhlasím s celkovým zmyslom Vášho hodnotenia. Len varujem, aby sme si toho nepriateľa nepersonifikovali do Fica. Odstránením Fica sa pre nás nevyrieši nič, lebo už je pripravená na jeho miesto armáda ďalších, mladších a oveľa horších. Potrebujeme proti súčasnému fašizmu postaviť novú silu a bude ťažké ju postaviť, lebo nás (všeobecne) už majú spracovaných.