
Verím, že aj čitateľ dostal mail, z ktorého citujem: „Ak sa ešte ľudia na Slovensku nespamätali, toto im určite dopomôže k precitnutiu. Brusel si pre nás občanov pripravuje nové dane. Má sa jednať až o 8 nových daní:
1) nová daň z benzínu (ETS 2)
2) nová daň z nafty (ETS 2)
3) daň z vykurovania bytov a domov (ETS 2)
4) uhlíková daň
5) únijná daň z cukru a sladených nápojov
6) únijná daň z tabaku a príbuzných výrobkov
7) únijná daň z elektroodpadu
8) únijná podniková, resp. korporátna daň
Je konečne načase povedať to nahlas – celý tento návrh nových daní je jednoznačnou snahou Bruselu prepracovať sa k superštátu. Tentokrát cez rozpočet! Čo tam po tom, že Brusel nie je štát a podľa zmluvných princípov nemá mať vlastné daňové príjmy. Čo tam po tom, že nemôže rozhodovať o daňovej, obrannej ani energetickej politike, ktoré sú vo výlučnej právomoci členských štátov.
Eurokomisia týmto, plus nedávno uzatvorenou likvidačnou „dohodou“ s Trumpom porušuje všetko – hlavne vlastné zmluvy a princípy, na ktorých bola založená.“
Každá daň musí byť zaevidovaná v podnikovom účtovníctve a aj v národnom účtovníctve. Preto som čakal, že keď Brusel zavádza nové dane, musí vedieť očakávané výsledky, ktoré vypočítava ekonometria.. Teda mali urobiť simuláciu z národného účtovníctva. A nie by bolo, bolo by. Máme exaktné metódy. Aj na projekcie.
Európsky systém národných a regionálnych účtov v Spoločenstve (skr. ESNÚ 95) je metodika národného účtovníctva používaná štátmi EÚ (povinne od roku 1999). ESNÚ 95 je vlastne implementácia Systému národného účtovníctva 1993, ktorý vydala OSN (v spolupráci s ďalšími inštitúciami), na európske podmienky. Majú sa zostavovať štvrťročne!
Čo je však podstatné. Veda o riadení (prvý jej kongres bol v roku 1924) hovorí, že základom je naučiť politických a ekonomických vedúcich objektívne vyhodnotiť situáciu, triezvo, bez emócií hodnotiť fakty, čo ozaj robí spomenutá ekonometria. Tá hovorí, že základom úspechu je schopnosť predvídať, vopred odhadnúť sily našej ekonomiky, odhadnúť aj ekonomickú silu a absorpčnú schopnosť záujmových ekonomík. Zdôrazňujem pojem vopred. Nič také som po roku vstupu do EÚ nezistil.
Čitateľ by sa mal dôkladne oboznámiť zo systémom národného účtovníctva, ktorý som skonštruoval po roku 1993 a poslal doposiaľ všetkým predsedom vlád a ministrom financií.
Čitateľa by som požiadal, aby sa dôkladne zoznámil s účtom podnikov a účtom domácností, položku po položke, kde predovšetkým zistí, že mzdy a platy (236) na účte podnikov majú súvzťažnú položku na účte domácností a zistí, že príjmy na každom účte sa rovnajú výdavkom. Kontrola daňových rajov. Avšak položky hovoria aj o množstve makroekonomických veličín, ktoré sa nachádzajú v SNÚ. Účet vlády má deficit. SNÚ je základnou dátovou bázou ekonometrie, jej modelov.
Systém účtov hypotetického hospodárstva
Verím, že teraz čitateľ vie, čo má čakať od svojej vlády a hlavne čo od Európskej únie, ktorá zavádza nové dane. Nie iba hrozby a vyhrážky, či sankcie. Riadenie je veda a nie cucanie z prsta. Predseda vlády a minister financií vidia detailne fakty.
Záver
Systém národných účtov za krajiny EÚ konštruuje Eurostat. Je komplikovaný a tak som ho spodobnil do tvaru, ktorý je v úvahe a vhodný pre predsedu vlády, či ministra financií. Mal by ho mať na pracovnom stole predseda vlády a predseda EK. Ba vyžadovať hlbokú analýzu fungovania ekonomiky na jeho báze, ktorú musia poskytnúť príslušné orgány vlády či orgány EÚ. Je už 21. storočie a máme vyspelú výpočtovú techniku a vyspelú ekonomickú vedu.
Ozaj ma zarmútilo toto tvrdenie z internetu: Slovenský priemysel sa nedokáže pozviechať a naďalej klesá. Kde sú ZSMK Tlmače? Môj prvý zamestnávateľ. Účtovníctvo MTZ som dal na počítače Aritma vďaka výpočtovým strediskám ČKD Praha a TOS Čelákovice.
Prof. J. Husár
Bratislava 9/8/2025
Rozpočet EÚ je /má byť/ postavený na príjmovej stránke na príspevkoch členských štátov a na strane výdavkov môžu byť iba EP a v rámci delegovaných právomoci preds. EÚ schválené dotácie EÚ v prospech čl.štátov. Nie na priamych daniach občanov zvrchovaných čl.štátov EÚ, alebo ich firiem/podnikov. Ak by vláda ktoréhokoľvek čl. štátu EÚ súhlasila so zdanením svojich občanov v prospech rozpočtu EÚ, bude to vlastizrada „ako vyšitá“! Vláda SR, ba ani NR SR nemá kompetenciu takéto čosi schváliť, pretože by išlo o protiústavný akt!
Myslím, že toto je to podstatné, čo si musí každý občan, tobôž politik uvedomiť.
Pán inžinier,
Rozpočet EÚ je financovaný vlastnými zdrojmi a ostatnými príjmami. Vlastné zdroje EÚ možno charakterizovať ako príjmy pridelené EÚ s cieľom financovania svojho rozpočtu a plynúce do tohto rozpočtu automaticky bez potreby akéhokoľvek dodatočného rozhodnutia národných orgánov. Ostatné príjmy (napr. pokuty súvisiace s ochranou hospodárskej súťaže, dane a iné zrážky z platov zamestnancov inštitúcií EÚ, bankové úroky, príspevky z nečlenských krajín na určité programy EÚ a pod.) zabezpečujú len pomerne malý podiel financovania európskeho rozpočtu.
Pri schvaľovaní ročného rozpočtu EÚ Radou EÚ a Európskym parlamentom sa v záujme zachovania princípu „vyrovnanosti rozpočtu“ celkové príjmy vždy rovnajú celkovým výdavkom. Celková suma potrebná na financovanie rozpočtu EÚ je automaticky daná úrovňou celkových výdavkov zníženou o iné príjmy.
Ale čo je dôležité, ani ja sa neviem presvedčiť ako je to reálne. OSN predpisuje, že SNÚ za krajinu sa má zostavovať štvrťročne. A čo za EÚ ako celok? A kde sa dá pozrieť SNÚ za EÚ? A keď si pozriete účty SNÚ za SR, ozaj budete mať problém pochopiť aj pojmy. Nehovoriac, že o súvsťažnosti sa ozaj nedozviete skoro nič.
Ďakujem
jhusár
Pán inžinier,
účtovníctvo je najdokonalejší spôsob ekonomického zachytenia prejavu fungovania ekonomiky.
Ďakujem
jhusár
Vážený pán profesor
Keď Brusel predstavil dlho pripravovaný nový sedemročný rozpočet na roky 2028 až 2034, historicky najväčší balík peňazí v čiastke 2 bilióny eur, navýšení o 800 miliard Eur, oproti predchádzajúcemu rozpočtu bolo nevyhnutné hľadať navýšenie zdrojov. . Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen uviedla že financovanie rozpočtu chce Brusel zabezpečiť bez zvyšovania priamych príspevkov štátov. Zaplatiť to majú veľké nadnárodné firmy cez vyššiu daň, výnosy z emisných kvót či uhlíkové clo na tovar z krajín, ktoré majú nižšie ekologické štandardy. Predsedníčka EK akoby náhodou zabudla pripomenúť že okrem toho Brusel si pre nás občanov pripravuje osem nových daní a skutočnosť, že nadnárodné firmy celú výšku daní prenesú do cien tovaru a služieb.Je treba súhlasiť , že celý tento návrh nových daní je jednoznačnou snahou Bruselu prepracovať sa k superštátu, tak ako konštatujú diskutujúci.
Vážený pán inžinier, Tónko,
nedávno si mal o tom článok, kde si odborne poukázal na problémy, práve aj na úmysel predsedníčky EK. V čom ja vidím problém je to, že sa rozpočet pripravuje “ z hlavy“, hoc veda má distribučné modely. Keď sme optimalizovali RV, ŽV a optimálne využitie závlahových systémov, v jednotlivých JRD sme konštruovalii modely o 500 rovniciach a 550 premenných. Keď to bolo za PKZ tak model mal rozmer 2000 rovníc a 2500 premenných. Teda predsedníčka EK mala poveriť Eurostat, aby pripravil model konštrukcie rozpočtu za EÚ a poslanci by mohli meniť a vbudovávať ich predstavy, ale dialo by sa to priamo v miestnosti a model by bol premietnutý na plachtu a zmeny požadované napr. slovenskými poslancami by tak boli jasné pre všetkých. Rozdelenie by bolo optimálne a nie v prospech veľkej krajiny. Iste by im významne pomohol model, ktorý by mal 2000 rovníc a 2500 premenných. Ten by mohli overiť odborníci z krajín a teda zistiť jeho ekonometrickú podstatu.
Som rád, že si vypichol tento problém.
Ďakujem
jhusár
To, že kompradori v postsocialistických krajinách nemajú záujem/možnosť diskutovať vznik európskeho superštátu je prirodzené (kompradori sú vyberaní a vydržiavaní cudzími hegemónmi!).
Otázne je, prečo to nevadí európskym kontinentálnym veľmociam – Francúzsku, Nemecku, Španielsku, Taliansku?
Stratili záujem o svoje exkluzívne postavenie?
„Demokraticky“ prišli o autentickú národnú a štátnu politickú reprezentáciu?
Kríza Európy je primárne následkom zrútenia jej politického systému! Liberálna demokracia stratila reprezentatívnu funkciu (a verejný rešpekt).
Diktatúra kapitálu degradovala občiansku verejnosť na chovné stádo (inventarizované, kŕmené a strihané podľa sociologických princípov…)
Pán inžinier,
hlavným cieľom mojej úvahy bolo aj to, aby som indikoval možné a potrebné komponenty našej nutnej a potrebnej stratégie ekonomiky a kontrolovať to ako ju možno dosiahnuť, a ako ovplyvnia iné krajiny. Nuž ale dnes nutne potrebujeme predovšetkým konsolidovať ekonomiku a vplývať na kontrolu neefektívnosti ekonomiky. Musíme si udomácniť ekonomický vplyv na fungovanie ekonomiky a nie vrtochy podnikateľov. Uvedomiť si megatrendy a využiť ich pre formulovanie ekonomickej politiky, presunúť ekonomickú silu ekonomiky SR, nielen automobilový priemysel (nie náš), uvedomiť si vznikajúci nový ekonomický poriadok, predovšetkým BRICS. Megatrendy sú v digitalizácii, globalizácii a vzácnych zdrojoch. Avšak u nás kvitne záplava masovej neznalosti. Známe česká ekonómka má video. Falošné víťazstvá“ ekonomík: Čo čísla z USA, EÚ a Nemecka zamlčujú, teda ste ozaj klepli klinček po hlavičke.
Naša škola nemá ekonómov akých sme mali po roku 1964!!
Ďakujem
jhusár
Je to alarmujúca pravda, Brusel smeruje k superštátu a tieto nové dane sú v tom len jedným z krokov. Treba sa brániť, ale cestu vidím nie cez elitu, ktorá je už teraz prerastená sa Bruselom a cíti sa byť novou šľachtou, ale cez posilňovanie demokracie zdola. Je absurdné, že o daniach a rozpočte nám ústava zakazuje referendum. Veď referendá by práve mali byť o najzávažnejších otázkach.
Vážený pán doktor,
Vaše postrehy ma prinútili hlbšie sa zamyslieť nad odpoveďou, až v minulosti. Dnešný rozvoj sa už nespolieha na tajchy, ale musím ich spomenúť, boli vedeckým pokrokom – tieto fascinujúce stavby boli vybudované prevažne v 18. storočí, no prvé tajchy boli pravdepodobne postavené už v 16. storočí. Tajchy boli navrhnuté na akumuláciu vody, ktorá potom prúdila k vodným kolesám. Tie poháňali čerpadlá, ktoré odstraňovali prebytočnú vodu z baní a poskytovali energiu pre ťažbu rúd a ich spracovanie. Dostať vodu do tajchov bol však problém, a tak inžinieri kopali zberné jarky. Tie odvodňovali povodia, z ktorých prenášali vodu do nádrže. Pre technologický a historický význam sú tajchy spolu s mestom Banská Štiavnica a technickými pamiatkami v jeho okolí zapísané na Zozname svetového dedičstva. Tak musíme dokázať zmeniť j ekonomiku SR dnes, potrebujeme „tajchy AI“, aby sme opäť boli zapísaní do svetového dedičstva.
No a toto: Je absurdné, že o daniach a rozpočte nám ústava zakazuje referendum. Veď referendá by práve mali byť o najzávažnejších otázkach.si ozaj zaslúži pozornosť.
Ďakujem
jhusár
Pán profesro! K tomu iba jednojediné: PREČ Z EURÓPSKEJ ÚNIE!!! Transformovalo sa to na molocha, ktorý nás stredoeurópske krajiny zotročuje a treba preč…už ani Uhrík – strana Republika, nemá pravdu, že sa to rozpadne samo, treba počkať. Nesmieme počkať – je to ako v lete pred SNP: čím dlhšie budeme otáľať, tým viac obetí nás to bude stáť…
A teraz k tomu podstatnému v článku: Systém národných účtov: Tak ako ich vysvetľujete, sa mi ani nechce uveriť, že by neboli uplatnené v rokoch výstavby socializmu u nás. Pozrel som si na youtobe dokument Proměny československého zemědělství (1980) od R,Pavlíka a žasnem: pohľad na 59 minútach vlastne potvrdzuje to, že ozaj museli zrátavať účty a plánovať, keď sa odvážne pustili do premeny poľnohospodárstva…dnes nad tým už len plakať…
Peter,
nemôžem Ti nepripomenúť Tvoj veľký zásah do diagramu tokov, ktorý si potom uverejnil v Tvojej knihe. Prečo si ho dokázal zdokonaliť? Lebo si sa do problému rozumel. V EÚ nie sú ekonómovia SR a ČR, ktorí by vedeli do neho zasiahnuť a ani nevedia, že slovenskí ekonómovia ozaj pracovali so systémom národných účtov. Ba išli hlbšie, konštruovali input/output tabuľku a veľmi hlboko ju analyzovali. A tak sa robila hospodárska politika. Keď prof. A. Kotzig, rektor našej školy, veľký slovenský matematik skonštruoval práve na báze podkladov systému národných účtov a I/O tabuľky prvý slovenský ekonometrický model a boli sme ho traja na Státní plánovací komisi prezentovať. Jeho podstatu opísal prof. Sojka v jeho spomienke na prof. Kotziga. Ba keď odišiel na Prírodovedeckú fakultu založil špecializáciu ekonometrie. Poslucháči ešte žijú. Vo výskume presadzovali modely lineárneho programovania. V poľnohospodárstve to dobre poznám, robil som tam 20 rokov. Ministeer Janovic sa za aplikáciu modelov zasadil, skonštruovali sme celoslovenský model špecializácie RV s ŽV sa Slovensko.
Žiaľ, veda v EÚ sa dostala pod koberec. Ak niekto niečo pozná, persadzuje to, dnes ekonómiu v EÚ nemá kto.
Ďakujem
jaro
Vážený pán kolega,
Treba sa pozrieť do histórie ako vznikla „Spoločná Európa“. Bolo to združenie pre Spoločnosť uhlia a ocele, teda na SPOLUPRÁCU! Súčasní predstavitelia úplne zabudli, čo predstavovala EÚ pri jej vzniku a jej ciele. Terajšie vedenie už úplne rezignovalo na ušľachtilé ciele prezentované v Charte a teraz je to len snaha o ovládnutie celej Európy a vytvorenie super štátu s „praviteľstvom“ v Bruseli. Už v súčasnosti sa prejavujú snahy Bruselu prezentovať sa ako SUPERŠTÁT s právom určovať krajinám čo majú robiť a na čo dávať svoje peniaze a ako zdaniť obyvateľstvo „spravodlivo rovnako“:
Dušan
Pán profesor,
nemôžeme nesúhlasiť. Ktokoľvek si dá do inzetrentu vznik EÚ, tzistí ciele. Ale ja nemôžem neuviesť toto:
Začnem dielom prof. V. Pavlendu, môjho učiteľa a to dielom Ekonomické základy socialistického riešenia národnostnej otázky v ČSSRObsahPredslov Prvá kapitola Východisková interpretácia problému I. Teória ekonomického riešenia národnostnej otázky v socialistických podmienkach II. Hlavné hľadiská medzioblastného vývoja v československých podmienkach III. Jednotná socialistická ekonomika a národnostná otázka. Druhá kapitola Teoreticko-metodologická expozícia problému medzioblastného ekonomického vyrovnávaniaI. Hlavné atribúty medzioblastného ekonomického vyrovnávania II. Meranie (miery, ukazovatele) medzioblastného ekonomického vyrovnávania III. Meranie (miery, ukazovatele) národohospodárskej efektívnosti medzioblastného ekonomického vyrovnávania. Tretia kapitola Realizácia hlavných atribútov medzioblastného ekonomického vývoja v československých podmienkach I. Východiskové poznámky metodologického rázu II. Realizácia prvého atribútu medzioblastného ekonomického vývoja v československých podmienkach III. Realizácia druhého atribútu medzioblastného ekonomického vývoja v československých podmienkach IV. Realizácia tretieho atribútu medzioblastného ekonomického vývoja v československých podmienkach. Z textu jasne vidieť, že vyriešil ekonomické problémy. EÚ nám nakoniec ponúkla Maastrichtské kritériá, ktoré sa opierali o úbohé nič nehovoriace HDP a už jeho percentuálny rast vôbec nič. Veď v SNÚ je to iba jedno číslo z množiny 64 makroekonomických hodnôt.
Nemali teoretikov. Piketty navrhol daň z bohatstva, to už je len riešenie.
Ďakujem
jhusár