
Vďaka velikánovi S. Kuznetzovi (1901), nositeľovi Nobelovej ceny, ktorý ju dostal „za jeho empiricky podloženú interpretáciu ekonomického rastu, vedúcu k novému a hlbšiemu pochopeniu ekonomických a spoločenských štruktúr a procesov rozvoja„, poznáme aj národné účtovníctvo.
Na báze týchto poznatkov skonštruoval kolobeh finančných tokov, ktorý je na diagrame:
Kolobeh tokov USA v roku 1979
Už hrúbka tokov upúta pozornosť čitateľa, je rôzna. Verím, že každý čitateľ vidí, že finančné toky ekonomiky máme , ako sa vraví, ako na dlani. Určujúci obsah každého finančného toku je vyjadrený aj slovne a teda tým je zabezpečené výpovedná hodnota a aj číselne, a tak je zrejmá zrozumiteľnosť, a význam a zmysel diagramu nie nejaký swap, či finančné deriváty. Už termín je podozrivý.
Všetky toky môžeme vyjadriť aj v takejto tabuľke:
štáty | domácnosti | podniky | vláda | kapitálový trh |
USA | . . . . . . . . | . . . . . . . . | . . . . . . . | . . . . . . . |
EÚ | . . . . . . . . | . . . . . . . . | . . . . . . . | . . . . . . . |
Tabuľka, nové usporiadanie číselných údajov, umožňuje ich vedeckú kvantitatívnu analýzu, nevidieť v nej iba hrúbku tokov ako v diagrame, indikuje komparáciu.
Pozrime si na diagrame obdĺžnik vláda. Sú tam 3 finančné toky ako prítoky a 3 finančné toky ako odtoky. Je to 6 čísiel a teda by sme si otvorili v sektore vláda týchto 6 stĺpcov:
- daň z príjmu obyvateľstva
- dane zo zisku a sociálne poistenie
- nepriame dane
- prebytok rozpočtu
- vládne nákupy tovarov a služieb
- transferové platby (penzie…)
Takto by sme to mohli urobiť za každý zo 4 obdĺžnikov, teda sektorov ekonomiky. Bolo by tam spolu 25 finančných tokov, teda v tabuľke máme 25 údajov za USA a 25 údajov za EÚ.
Potrebujeme porovnať týchto spolu 50 údajov. Ak by sme využili obyčajné percentá a údaje USA by sme pokladali za 100 percent, mohli by sme vypočítať koľko percent z každého finančného tou USA činí finančný tok EÚ.
Pre ekonomickú analýzu a komparáciu však percento je nevhodný ukazovateľ. Ekonómia pozná oveľa náročnejšie a obsažnejšie metódy komparácie, predovšetkým diskriminačnú analýzu, ktorá môže mať až n ukazovateľov, aj fyzických ukazovateľov ako ťažba uhlia, nafty, zemného plynu, či vzácnych zemín, ktoré sa dnes vo svete ukazujú ako rozhodujúce. Ale medzi fyzickými ukazovateľmi by mohla byť aj priemerná úroda kukurice, priemerná úroda pšenice, či ovocia.
Metódy diskriminačnej analýzy vypočítavajú pojem stupeň ekonomického rozvoja a teda politici by mali ozaj vedieť interpretovať nielen HDP ale aj stupeň ekonomického rozvoja EÚ a stupeň rozvoja USA a tie komparovať. Ak by bol stupeň ekonomického rozvoja USA 11 a stupeň ekonomického rozvoja EÚ 9, potom by sme získali informáciu, že stupeň ekonomického rozvoja USA je 1,222 krát väčší ako stupeň rozvoja EÚ.
Celkom iný vhľad do ekonomík.
Z tohto pohľadu je v nižšie uvedenom citáte uvedená komparácia ozaj biedna. Teda je dôležitý určujúci obsah každého prvku množiny ukazovateľov a aj jeho číselná hodnota. Diskriminačná analýza dovoľuje vypočítať ako sa zmení stupeň ekonomického rozvoja USA, ak v tomto roku vyťaží o 10 ton čierneho uhlia ako vlani. Tak ako chemici majú aj digitálny mikroskop, tak ho majú aj ekonómovia, majú ich „digitálny mikroskop“, iba musia o tom vedieť, veru, aj politici.
***
Spomenutý mail a text:
„25 rokov ekonomického vývoja EÚ a USA
Lisabonská stratégia, spustená v roku 2000, mala za cieľ urobiť z Európskej únie do roku 2010 najkonkurencieschopnejšiu a najdynamickejšiu znalostnú ekonomiku na svete, schopnú trvalo udržateľného hospodárskeho rastu s viacerými a lepšími pracovnými miestami a väčšou sociálnou súdržnosťou a rešpektom k životnému prostrediu. Hoci bol cieľ ambiciózny, EÚ nedosiahla ekonomickú paritu s USA do roku 2010.
HDP v roku 2010
Európska únia (EÚ): V roku 2010 bolo HDP EÚ približne 14,643 bilióna USD.
Spojené štáty (USA): V roku 2010 bolo HDP USA približne 17,305 bilióna USD (v stálych cenách z roku 2010, ako uvádzajú niektoré zdroje, alebo okolo 14,99 bilióna USD v nominálnom vyjadrení).
HDP v roku 2024
Európska únia (EÚ): sa bude pohybovať v rozmedzí 17 – 18 biliónov USD.
Spojené štáty (USA): Súčasné nominálne HDP v bežných cenách sa odhaduje na približne 29,96 bilióna USD.
ČÍM SA ZAOBERÁ EÚ??!!“
***
A tu je problém. Nezískali sme len otázku, že čím sa zaoberá (nevidíme toky z diagramu), ale číselný údaj o HDP neumožňuje preniknúť do podstaty, uvedomiť si „ekonomický svet“.
Matematická forma poznania, ako sme zistili, najúplnejšie umožní pochopiť súvislosti. Ba viac. Vysvetlí zákony a ich následky na ekonomiku a teda spoločnosť. O tom musí rokovať NR SR, či europarlament v Bruseli a celé vedenie EÚ. Oni sa však vedia iba hádať, lebo nevedia ekonómiu.
Nepoznám ekonóma v europarlamente ako bol D. Ricardo.
Záver
Ekonomické vedy, teória a ich vedecké nástroje vláde umožňujú robiť hospodársku politiku, ktorá optimalizuje fungovanie ekonomiky. Ako čitateľ zistil, diskriminačná analýza sa zaoberá rozčleňovaním ekonomických objektov, otázkami rozpoznávania príslušnosti skúmaných prvkov a má ozaj široké uplatnenie v použití v ekonomickom výskume, hlavne v oblasti klasifikácie regiónov či inak definovaných oblastí a to hlavne zato, že vedecky určí stupňa ekonomického rozvoja.
Využíva sa aj na optimalizáciu rozdelenia investícií podľa odvetví či oblastí s cieľom maximalizovať zväčšenie stupňa ekonomického rozvoja. O tom HDP nehovorí. Rast hodnoty HDP o 2 percentá nehovorí či sa zväčšil počet km diaľnic a či sa zvýšili výdavky na zbrojenie – ničenie.
Politici sa uspokojujú s jednoduchým videním ako fungujú ekonomiky. Nemôžeme sa s tým uspokojiť. Ak ide adept do zamestnania na pohovor, veľmi odborne ho vyskúša komisia.
Prečo sa to netýka politikov?
Každý poslanec, či do NR SR či do europarlamentu musí robiť skúšky z makroekonómie a teórie štátu a práva. A ministri aj z Ústavy. Predstavitelia EÚ a poslanci europarlamentu aj z príslušnej ústavy, za ktorý štát kandiduje.
Nič nehovoriace číslo HDP je zlý kompas pre hospodársku politiku. Zistili sme to, tápeme.
ČÍM SA ZAOBERÁ EÚ? Stupňom rozvoja ekonomík nie. Ako je to s finančnými tokmi EÚ?
Prof. Jaroslav Husár
Bratislava 17/7/2025
Veľmi dobrá úvaha pán profesor, len na škodu veci na Slovensku nerealizovateľná. U nás rozhodne pán predseda kto bude na kandidátke a na ktorom mieste a je rozhodnuté. A voliči ? – rozhodujú svojimi hlasmi ale len v deň volieb, na druhý deň ráno, po voľbách názor voličov už nikoho nezaujíma – už je rozhodnuté.
Vážený pán Ivan,
diagram by mal ma na stole predseda vlády a minister financií. A dôkladné komparácie by mala robiť nielen administratívna na MF, či analytici ale aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť. Ale to čo ste nadhodili s voličmi by ozaj mali riešiť politológovia a presadiť zmenu volebného systému.
Ďakujem
jhusár
Bohužiaľ, všetci sme náchylní veriť v dobré úmysly blížnych…
…a čudovať sa, že realita ich rozhodnutí generuje zlé výsledky!
Myslím, že to vychádza z nevhodnej (neplatnej) premisy!
Iste bude mnoho politikov, poslancov, dokonca aj ministrov, ktorí „kapacitne“ nestačia na kvalifikované pozície pri rozhodovaní. Ďalšia, početná, je skupina naivných „veriacich“, ktorým postačuje ideologická dogma, aby uverili, že „je to tak!“
Najväčšia je klika podvraťákov, ktorých zaujíma len osobný prospech, a nie verejný úžitok!
Preto vedecké riadenie, rozumné argumenty sú často iba hádzaním hrachu na stenu…
Hlupákov nezmeníte, aktivistov dogmatických ideológií nepresvedčíte a gaunerov nenaučíte uprednostniť verejný, pred vlastným, záujmom…
Vážený pán inžinier,
úplne sa podceňuje ekonomická analýza. V tabuľka údjo, sú tam iba bodky, ide o nové usporiadanie číselných údajov, a to umožňuje vedeckú kvantitatívnu analýzu, nevidieť v nej iba hrúbku tokov ako v diagrame, indikuje komparáciu. A práve to potrebuej analytik, iba komparáciou sa dozvie, čo treba robiť, konkrétne v EÚ. Veď zaostávame. EÚ však teraz rieši celkom iné problémy.
Ozaj ma mrzí, čo ste presne nazvali: Preto vedecké riadenie, rozumné argumenty sú často iba hádzaním hrachu na stenu…
Hlupákov nezmeníte, aktivistov dogmatických ideológií nepresvedčíte a gaunerov nenaučíte uprednostniť verejný, pred vlastným, záujmom…
Systém by sa mal zmeniť tak, aby sa uprednostnil verejný záujem. Rozhodujú oligarchovia.
Ďakujem
jhusár
Pán profesor, z času na čas je potrebné ten kolobeh tokov financií v ekonomike pripomínať. Aby aj naši „najmúdrejší“ politici nehovorili iba o hádépé a o eurofondoch, ale boli si vedomí, že popod „gule“ im pretekajú temné rieky financií. Nestačí totiž vedieť percento, treba mať „mapu tokov“ aby vedeli odkiaľ-kam to tečie a ak by bol niekto ozaj národohospodár z nich, vedel by robiť aj „priehradky“ že tuto teč a tam zastav tok…
Aj deti v pieskovisku by to vedeli…
Peter,
povedal si to výrečne a odborne, ešte aj s tými deťmi. Práve preto Ti uvediem ešte jeden citát od Foldyna
Neposílejte je na hlouposti, jako je hudba v Etiopii. Nejde ale jen o miliardy z rozpočtu ministerstva zahraničí. Podobným způsobem se hospodaří prakticky všude.Utrácíte za válku v Mali a blouzníte něco o tom, že jde o bezpečí našich občanů. Nejde. Bezpečí Čechů, Moravanů a Slezanů nezajistíte pobíháním po Africe a hledáním teroristů, kteří mají teroristický útok teprve spáchat, ale obranou evropských hranic.Jenže vy místo toho děláte pravý opak – vy dáváte peníze českých občanů organizacím, které do Evropy dováží osoby právě z oblastí, kde se rekrutují teroristé a nájezdníci, kteří se svým úmyslem obsadit Evropu, mnohdy ani netají. To jsou další miliardy.Ide ozaj o detailizáciu odtoku z diagramu a toku peňazí od vlády, čižeNestačí totiž vedieť percento, treba mať „mapu tokov“ aby vedeli odkiaľ-kam to tečie a ak by bol niekto ozaj národohospodár z nich.To sa nedá lepšie povedať.Ďakujemjaro
Absolútne súhlasím s tým, že poslanci do najvyšších zborov by mali preukázať svoju kvalifikáciu. Veď riadia štát. Na riadenie autobusu musí mať vodič dokonalé znalosti dopravných predpisov a aj predpísanú prax. Riadiť štát je určite náročnejšie, ako riadiť autobus.
Je však osvedčeným postupom manipulátorov, že pomocou médií dostanú do funkcií ľudí, čo na to nemajú a potom ich majú v hrsti. Zvlášť sa to týka tých na najvyšších miestach.
Skorumpované médiá inštinktívne nenávidia ľudí, ktorí vo funkciách preukážu aké-také schopnosti.
Vážený pán doktor.
V citáte je najzávažnejšie, že sa porovnáva HDP USA a HDP EÚ. Prečítajte si, čo som napísal eurokomisárovi.
Dear Mr. Paolo Gentilone,
I am sorry to disturb you. As an econometrician I do have several problems as far as measuring of an economy performance is concerned. In the EU we have been accepting the GDP as a principal measure. Surely you know the Eurostat is constructing I/O tables as well as system of national accounts for each member country. Using them we can get deep understanding how an economy is working. GDP is pure number.There are several drawbacks, or at least cautions about GDP: 1) GDP deals in money values, not in physical units. That is, it does not tell us how many goods and services were produced, but only what their sales value was. Trouble then arises when we compare the GDP of one year with that of another, to determine whether or not the nation is better off. And how to compare the countries? 2) GNP does not reflect changes in the quality of output. This second weakness of GNP also involves its inaccuracy as an indicator of “real” trends over time (inflation). In a technologically advancing society, goods are usually improved in 5-6years, or even more rapidly. 3) GNP does not reflect the purpose of production. A third difficulty with GDP lies in its blindness to the ultimate use of production. One million of euro on education and one million on cigarette purchases is not the same, but they say the same amount of “growth” of GDP. Thus, changes in GDP give us only very rough indication of changes in the quality of life. 4) GDP does not include most goods and services that are not for sale. Just one example – the labour of wives being unpaid, it is excluded from GDP. These four points are enough to show big problems of economic output measuring.My v EÚ máme rôzne meny, forint, zloty. A teda potrebujeme výmenný kurz na výpočet HDP. Aký bol výmenný kurz v roku.2010.a v roku 2024? Čiže toto je závažný problém. Dĺžkový meter má etalon v Paríži. Výmenný kurz taký etalon nemá. Diskriminačná analýza vychádza aj z fyzických ukazovateľov, napr. ťažba uhlia v t na obyvateľa, ťažba ropy v t na obyvateľa, ťažba plynu v t na obyvateľa, úroda pšenice v t na ha, úroda kukurice v t na ha,……, veľkosť bytu prezidenta v m2. Tých môžu byť desiatky. A vypočíta stupeň ekonomického rozvoja, ako som napr. uviedol 11 pre USA a 9 pre EÚ.Ba použili aj pojem v rozmedzí 17 – 18 biliónov USD. Čo je to za miera?Nemôžem nesúhlasiť s Vašim komentárom, iba dodávam, že ozaj ma mrzí ako sa u nás zastrašujú a vydierajú protivníci..To nie je ekonomická politika, ktorú si má pripraviť aj opozícia. Žiaľ nemajú sa na koho obrátiť.Ďakujemjhusár
Pán profesor,
vždy ako aj teraz robíte model ekonomického vývoja s využitím matematiky na vedeckom podklade. Nezaškodí k tomu niekedy aj jednoduchý pragmaticky pohľad na baze logiky. Mate pravdu politici na úrovni EU, ale aj členských štátov tento Váš postup neuplatňujú. Ide im len o politický resp. ideologicky pohľad. Ak zoberieme pre porovnanie vývoj v EU a USA, priepasť sa bude prehlbovať, možno aj rýchlo a dramaticky. V stredu 16 júla EU zverejnila svoj rozpočet na roky 2028-2034 s alokáciou 2 bilionyEUR. Jeho napĺňanie ako doteraz bude trvať 10 rokov. Už po zverejnení protestovali v Bruseli európsky poľnohospodári, že sa im ruší Spoločná poľnohospodárska politika! Peniaze sú pre nich oproti minulosti v jednej obálke, kde je v zásade kohézna a sociálna politika. Obálka má hodnotu 865 mld. € . Priemysel je v zásade zahrnutý v obálke, nový Európsky fond pre konkurencieschopnosť (ECF) bude alokovať 410 mld. € a kde sa v ňom ešte počíta s použitím na: Výskum & inovácie: Horizon Europe (~175 mld. €),Obrana & vesmír: samostatných 131 mld. €, päťkrát viac než doteraz a Digitálna transformácia, čisté technológie, biotechnológie, potravinová bezpečnosť, cyberspace a zdravotníctvo.
Pre ilustráciu treba poznamenať, všetci totiž používame Microsoft (Windows, Office), Apple, Google, Meta (Facebook), najnovšie OpenAI, nakupujeme na Amazone a zabávame sa cez Netflix. Vzniklo niečo v EU podobné za 25 rokov? V Európe, vo Francúzsku, v Nemecku, Taliansku, Británii či kdekoľvek inde neexistuje žiadna veľká technologická korporácia, ktorá by ponúkala obdobné konkurenčné služby. A aké najmodernejšie technologické produkty ponúka EÚ?
A ešte treba na záver uviesť kľúčovú skutočnosť: Ceny ropy a zemného plynu pre priemyselné využitie v USA a EÚ sa líšia, pričom v EÚ sú ceny historicky vyššie, a to najmä pre plyn až 5 násobne! Vyššie ceny plynu v EÚ sú vnímané ako faktor, ktorý môže viesť k pokračujúcej deindustrializácii Európy, pretože priemysel stráca konkurencieschopnosť.
Príspevok končil otázkou: ČÍM SA ZAOBERÁ EÚ? A treba položiť ďalšiu otázku:
NEBUDE EÚ O 10 ROKOV V TOTÁLNOM KOLAPSE?
Pán inžinier,
vidieť, že v problémoch s EÚ ste ozaj odborník. Veľmi dobre ste doplnili moju úvahu. Nemám k tomu čo dodať, iba toto:
The progression from a large molecular cloud to massive stars entails multiple steps, some of which are still not well understood by astronomers. Located approximately 4,000 light-years away in the constellation Scorpius, the Cat’s Paw Nebula offers scientists the opportunity to study the turbulent cloud-to-star process in great detail. Webb’s observation of the nebula in near-infrared light builds upon previous studies by NASA’s Hubble and retired Spitzer Space Telescope in visible- and infrared-light, respectively.
Prečo ekonómovia neštudujú ekonomiku tak detailne? Lebo nemáme ekonómov, ktorí by presadzovali aspoň bázickú vedu v hospodárskej politike a nie HDP. O poslancoch ani nehovorím. Diagram, ktorý by mal mať každý predseda vlády na stole som ozaj poslal všetkým predsedom vlády, ba aj viacerým ministrom financií. Veď je to ozaj ekonomická fotografia ekonomiky.
A posledná veta si ozaj zaslúži mimoriadnu pozornosť.
Ďakujem
jhusár
Pán inžinier,som rád, že ste tak excelentne doplnili moju úvahu. Dokumentuje to, že ste odborník na EÚ. Doplnili ste vzácne údaje, ktoré dokumentujú čo a ako sa deje v EÚ. Avšak ako to ukazuje diagram o ekonomike nemôžeme hovoriť neusporiadane. Jasné sú finančné toky v ekonomike. Za USA vidíme aj číselné hodnoty. Ale z diagramu som odvodil, že tie údaje sú uvedené nižšie v tabuľke. A tie treba komparovať za USA a EÚ.Iba doplním ešte pre Vás moju úvahu o toto: The nodules visible in these images are scenes of active star formation, with stars ranging from just one to 10 million years old. In contrast, our Sun is 4.5 billion years old. The region that holds these clusters, known as the N83-84-85 complex, is home to multiple, rare O-type stars, hot and extremely massive stars that burn hydrogen like our Sun. Astronomers estimate there are only around 20,000 O-type stars among the approximately 400 billion stars in the Milky Way.Teda veda naozaj pokročila, ale to sa týka aj ekonomických vied. Index je neúplná a úbohá informácia. Komparácia USA a EÚ v citáte nie je postačujúca. Diskriminačná analýza porovnáva množinu ukazovateľov, vektor, povedzme 100 a teda obraz ekonomiky je bohatý a uvádza aj fyzikálne ukazovatele – ťažbu uhlia, či zemného plynu, teda jasne vidíme, čo ekonomika má, nie HDP, s ktorým sa nedá ani kúriť a ani sa nedá zjesť.Nuž a táto realita, ktorú uvádzate: A ešte treba na záver uviesť kľúčovú skutočnosť: Ceny ropy a zemného plynu pre priemyselné využitie v USA a EÚ sa líšia, pričom v EÚ sú ceny historicky vyššie, a to najmä pre plyn až 5 násobne!Toto by si mala EK všimnúť:NEBUDE EÚ O 10 ROKOV V TOTÁLNOM KOLAPSE?Ďakujemjhusár
Pán inžinier,
ta
teraz sa tam objavili obe.
Ďakujem
jh
Vážený pán inžinier,
hlavný problém úvahy je fungovanie „ekonomického stroja“, ktorý je na diagrame. V prvom rade ide o to, či je hrúbka uvedených trubiek správna. A druhou je, čo tečie cez tú trubku. Ak si všimnete obdlžnik vláda, je tam tok vládne nákupy tovarov a služieb. Veľmi dobre to napísal Foldyna, uvádzam iba časť:
Projev Foldyny k rozpočtu – skvělé a výstižné, stojí za to si přečíst.file:///C:/Users/Oti/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.png
Vážené poslankyně, vážení poslanci, dámy a pánové,V poměrně obsáhlém státním rozpočtu na letošní rok jsem se detailněji podíval na prostředky, které jsou v rozpočtové kapitole ministerstva zahraničních věcí určeny na tzv.Příspěvky mezinárodním organizacím a peněžní dary vybraným institucím do zahranłcł.Co všechno tedy vláda České republiky nutí českého daňového poplatníka financovat? Namátkou:Rada Evropy, Cena Václava Havla, Akční plán pro Ukrajinu, RádioSvobodná Evropa, Asijsko evropská nadace, Svěřenecký fond pro Afriku, Svěřenecký fond pro Kolumbii, Smlouva o Antarktidě, University of California (jsem rád, že podporujeme americké školství), Akční plán OECD pro cíle udržitelného rozvoje.Dále Češi, Moravané a Slezané musí zaplatit, a teď mě dobře poslouchejte:Rozvoj brokolicového řetězce v arménském regionu Lori s účastí žen, Vybudování vodního systému a kapkového zavlažování plantáže s organickými fíky v Bosně a Hercegovině, Podporu oživení řemeslného lovu měkkýšů a komunitární turistiky v Ekvádoru, Hudbu pro Etiopii, Česká kola pro gambijské školy, Zlepšení dovedností dívek zemědělských oblastí v krejčovství a vyšívání na stroji v Indii. To vše v celkové hodnotě: 1 760 174 042 Kč. Jaký užitek z toho všeho má český občan?A nakoniec ide o komparáciu EU a USA a to metódou diskriminačnej analýzy. Citát porovnal EÚ a USA pomocou HDP, ktorého číslo je bezcenné. Ukázal som, že údaje na diagrame sa dajú zoradiť do riadku a vidíte tam aj USA aj EÚ. Údaje môžu, ba musia byť fyzické jednotky – priemerné úrody pšenice,… . Disjkriminačná analýza vyčísľuje stupeň ekonomického rozvoja a nie HDP. Slovenskí ekonómovia vyčíslili v rokoch 1965/9 stupeň ekonomického rozvoja za všetky okresy. A môže sa spýtať ako sa zvýši stupeň okresu Senec ako sa tam vybuduje konkrétny podnik. Rozhodujete sa vedecky, nie z hlavy.
Iste, nemôžem nesúhlasiť s Vašimi postrehmi.
Na diagrame vidieť, kde finančný tok začína a kde končí, teda napr. v Etiópii ako píše pán Foldyna.
Ďakujme
jhusár
A viete, vážený pán profesor aké preferencie má Foldyna? Myslíte si, že v ČR vyhrá „jeho“ strana voľby? Ja si myslím, že nezíska viac ako 10%.
Áno, ekonomika je dôležitá v zdravej! spoločnosti. Chorú treba najskôr liečiť. Tým základným liekom na „rakovinu myslenia“ je morálka a entuziazmus – najlepšie osobný príklad. Žiaľ je to „beh na dlhú trať“ – supermaratón.
A ešte k príspevku p. Bariča: Moja osobná prognóza rozpadu EÚ – začne sa už o dva, max. tri roky a bude mať veľmi rýchle tempo.
Pán inžinier,
U nemala od začiatku vodcu.
Ďakujem
jhusár
Vážený pán profesor,
téma dnešnej úvahy je zaujímavá a ukazuje že: Ušľachtilé ciele Lisabonskej stratégie mali urobiť z Európskej únie do roku 2010 najkonkurencieschopnejšiu a najdynamickejšiu znalostnú ekonomiku na svete, schopnú trvalo udržateľného hospodárskeho rastu. Hoci EÚ mala k dispozícii ekonomické vedy, nástroje, ktoré umožňujú robiť hospodársku politiku, ktorá optimalizuje fungovanie ekonomiky ,vysvetľuje zákony a ich následky na ekonomiku ako aj stupeň ekonomického rozvoja, tieto nevyužila . Po viac ako štrnástych rokoch sa ciele nesplnili. EÚ stráca konkurencieschopnosť a cestou presadzovania vlastnej politiky aj na úkor národný štátov vedie k jej rozpadu. Rozpočet predložený EK na budúci rok je neprijateľný aj pre také štáty ako je Nemecko. O protestoch poľnohospodárov nehovoriac. Podporovanie zbrojenia a spolupráca EK s NATO neveští pre budúcnosť Európy nič dobré.
Vážený pán inžinier, Tónko,
My sme už raz riešili problém vyrovnávania. Slovenskí ekonómovia povedali ta a takto. Nemôžem nezačať dielom prof. V. Pavlendu, môjho učiteľa a to dielom Ekonomické základy socialistického riešenia národnostnej otázky v ČSSRPrvá kapitola Východisková interpretácia problémuI. Teória ekonomického riešenia národnostnej otázky v socialistických podmienkachII. Hlavné hľadiská medzioblastného vývoja v československých podmienkachIII. Jednotná socialistická ekonomika a národnostná otázkaDruhá kapitola Teoreticko-metodologická expozícia problému medzioblastného ekonomického vyrovnávaniaI. Hlavné atribúty medzioblastného ekonomického vyrovnávaniaII. Meranie (miery, ukazovatele) medzioblastného ekonomického vyrovnávaniaIII. Meranie (miery, ukazovatele) národohospodárskej efektívnosti medzioblastného ekonomického vyrovnávaniaTretia kapitola Realizácia hlavných atribútov medzioblastného ekonomického vývoja v československých podmienkachI. Východiskové poznámky metodologického rázuII. Realizácia prvého atribútu medzioblastného ekonomického vývoja v československých podmienkachIII. Realizácia druhého atribútu medzioblastného ekonomického vývoja v československých podmienkachIV. Realizácia tretieho atribútu medzioblastného ekonomického vývoja v československých podmienkachPonúkla nám takú metodiku EÚ, keď sme vstupovali do E=U? Nie, žiadali kapitioly. To problém neriešilo, iba získali čo máme.Ďakujemjhusár
p. Husar. Kto chce degradácii statu vstúpi do EU. To nieje EHS,kde ešte fungoval rozum pre rozvoj a prosperitu.
Každý štát má iné podmienky a iné možnosti. Zlúčiť to do jednej nútenej ekonomiky bez dopadu na ekonomiku každého štátu zvlášť je priam nemožné a DEGRADACNE. Tak dopadol vych.blok po vstupe do EU. So zámerom LOKAJ západu a zničenou ekonomikov u niektorých debilov aj menov.
A tu je podstata debility v poklonkovani EU po vzoru USA,kde USA majú donucovacie prostriedky dolarizacie a voj.sily. Bez ohľadu na dopad porazeného. Príklad: poJelcinove Rusko,Čile,Pobaltie,Balkán……. Jediný cieľ vládny prospech pre Západ.
Preto systém SOCIALIZMU mal hlavu a pätu. Nekopiroval Západ. Zvolil si vlastnú cestu a to CPH a ekonomiku na každú oblasť načo mala podmienky a dostatok pracovnej sily. A tu si vzdelával a vytváral podmienky každý rezort sám. A v tom bol potenciál a sila v inovácií na nové podmienky. Poľnohospodárstvo nevynímajúc. Družstvá boli bezkonkurenčný projekt. Aj strojársky priemysel mal cveng vo svete.
Dnes po 35 rokoch devastácie sme na chvoste. Ak by pokračoval Socializmus boli by sme na popredných miestach. Čína to dokázala ustáť.
Pán Štefan,
nemôžem Vám na Váš komentár odpovedať inak ako týmto:
ak prestaneme kupovať plyn z Ruska, náklady nám stúpnu o 40 miliónov eur, hovorí riaditeľ Dusla Petr Bláha. Ostatné krajiny pomáhajú svojim fabrikám s cenami energií.
Najväčšieho spotrebiteľa zemného plynu na Slovensku čaká ťažký rok. Vedenie spoločnosti Duslo sa rozhodlo ukončiť prevádzku na výrobu gumárenských chemikálií v Bratislave.
Problémom s konkurencieschopnosťou čelí aj jadro biznisu Dusla, výroba hnojív. Riaditeľ spoločnosti Petr Bláha v rozhovore vysvetľuje, ako vyzerali rokovania medzi zástupcami slovenského priemyslu a Európskej komisie o ukončení dodávok energetických surovín z Ruska.
A mali sme ozaj silný chemický priemysel a dobrých odborníkov vo vedeniach podnikov.
V minulej úvahe som písal o Juhosláviji kde som žil 2,5 roka a jej ekonomickú teóriu rozpracoval prof. Korač. Kohokoľvek som sprevádzal a robil tlmočníka si kúpil. či topánky či čižmy pre manželku, či jelenicový kabát.
Ďakujem
jhusár
Pán profesor, v tejto komplexnej analýze, ako neekonóm, sa strácam. Tie úvahy a porovnanie vybraných subjektov, to podvedome vnímam, ale je to zložité. Ale čo si uvedomujem je to, že „naši zástupcovia vo všetkých parlamentoch“ toho o ekonomike veľa nevedia a o ekonomických teóriách ani nehovorím. U mnohých z nich sa nedá hovoriť ani o intelektuálnej úrovni, hoci majú „papier“ o vzdelaní, hoci ani ten papier nie je dôležitý z pohľadu inteligencie jednotlivcov. Preprávo zastupovať „ľud“ vo vrcholných orgánoch riadenia by mali byť nejaké kritériá nielen vek. Reakcie mnohých „zástupcov“ na bežné poznatky býva šokujúca.
Vo všetkých súčasných rozpočtoch je ekonomika úplne vylúčená. Hádže sa miliardami hore dolu a kritériom sú politické záujmy ale nie obyvateľov v ich území. Ide o to mať balík kde sa vyrovnajú vklady a výdaje a keď to nestačí, tak sú tu pôžičky. A kto to splatí?? Už v súčasnosti tie dlhy sú pre niekoľko generácií. V prípade nesolventnosti subjektu to býva bankrot. Smerujeme k tomu? Tá zadlženosť všetkých štátov tomu nasvedčuje. Alebo to vyrieši 3. udalosť ako pri predchádzajúcich a začne sa odznova?
Pán profesor,
predovšetkým: Von der Leyen unveils hugely increased ‚strategic‘ €2 trillion EU budget. New rule of law conditions proposed for next EU budget could hit Hungary
Mrzí ma, že sa EÚ uchyľuje k takémuto riadenie ekonomík EÚ. Máme bohatú ekonomické vedy, ba ako ukazuje obrázok v úvahe, ľahko sa zorientujeme vo finančných tokoch, ich vzniku a smerovaní.
Nemôžem nesúhlasiť, že u mnohých sa nedá hovoriť ani o intelektuálnej úrovni. Tu ozaj vidím aj chybu vedenia strán, veď nik sa nedostane na kandidátku bez toho, aby oni o to nerozhodli.
Iba zopakujem: Politici sa uspokojujú s jednoduchým videním ako fungujú ekonomiky. Nemôžeme sa s tým uspokojiť. Ak ide adept do zamestnania na pohovor, veľmi odborne ho vyskúša komisia.
Prečo sa to netýka politikov?
Každý poslanec, či do NR SR či do europarlamentu musí robiť skúšky z makroekonómie a teórie štátu a práva. A ministri aj z Ústavy. Predstavitelia EÚ a poslanci europarlamentu aj z príslušnej ústavy, za ktorý štát kandiduje.
Pán profesor, nesolventnosť má tiež svoje príčiny. V poľnohospodárstve som po vylúčení zo strany odpracoval 20 rokov. Mám list, že Ministerstvo poľnohospodárstva Francie si žiadalo naše práce. Aj prišli, a ja som im vysvetlil náš model o 500 rovniciach a 550 neznámych. Ba som im dal a počítačový výstup, vzal ich na JRD Lehnice. Amerického profesora, s ktorým sme si vymieňali skúsenosti prišiel na 3 mesiace som tiež vzal do Lehníc a. Andrášiho, predsedu JRD som poprosil, aby si sadol za počítač a zistil zmenu ekonomických dôsledkov, ak mu vymrzol jarný jačmeň a zaseje lucernu. Neveril, že to robi predseda. Jeho farmári mali 300/400 ha.. JRD Lehnice 10 000 ha.
Ďakujem
jhusár
Áno a nielen v poľnohospodárstve boli naslovovzatí odborníci, ktorí si ctili počty a „sedliacky“ rozum.
Pán profesor,
ešte doplním: kde je naše poľnohospodárstvo? A kde sú Tlmače, kde som po VŠ začínal a vyrobili najväčší elektromotor na svete, zamestnávali 8000 ľudí. Tak začali vznikať dlhy.
jhusár