Štátny rozpočet, jeho vzťahy a analýza

 

Na internete som sa zoznámil s materiálom NBS analytický komentár Návrhu rozpočtu verejnej správy SR na roky 2025 – 2027

 

Citujem:

Vláda predpokladá nové expanzívne opatrenia v objeme 0,5 % HDP. Väčšina špecifikovaných opatrení je adresovaná do bežnej spotreby vlády (kompenzácie zamestnancov vo verejnom sektore) a sociálnej oblasti. Zanedbateľný podiel, ak vôbec, je určený do produktívnych aktív (granty Envirofondu) a dotácií podnikateľom. Polovicu tvorí rezerva na zhoršený vývoj rozpočtového hospodárenia vrátane možného použitia na dodatočné navýšenie energomoci. Pri naplnení týchto predpokladov by mala vláda dosiahnuť na konci roku 2025 cielený deficit 4,7% HDP.“

Vidíme, že bázou analýzy je HDP.

 

O nedostatkoch ukazovateľa HDP som v Reminiscenciách písal viackrát. Akú informáciu získa čitateľ ak spočíta cenu 1 vagóna a cenu 1 kg soli a získa hodnotu 15 213 eur? HDP sumarizuje rôznorodé výdavky

 

(Y = C + I + G + (X – M))

 

A tak aj sledovanie vývoja ekonomiky, tým viac porovnávanie krajín pomocou HDP per cap je bezvýznamné, nemá výpovednú hodnotu, ktorú práve ekonóm potrebuje, neposkytuje informácie. Ekonomickou informáciou rozumieme údaj o dia v reálnom svete ekonomiky. HDP nedáva jednoznačnú informáciu, poznatok, z ktorého vyplýva iný (ta a takto), ktorý ekonóm analytik potrebuje. Práve on má povedať, čo treba urobiť s ekonomikou, východisko, udať smer vývoja.

Komentáre čitateľov k minulej mojej úvahe, ale aj analytický komentár NBS ma podnietili zamyslieť sa hlbšie nad problémami analýzy, merania a komparácie HDP, obraze ekonomiky. Slovenskí ekonómovia v rokoch 1964-70 to riešili keď analyzovali a porovnávali ekonomíky SR a ČR; v prvom rade vyriešili problém hlavných atribútov medzioblastného ekonomického vyrovnávania, teda neodlučiteľnej, podstatnej vlastnosti oboch ekonomík, ale aj problém  merania (miery, ukazovatele) medzioblastného ekonomického vyrovnávania a problémy merania (miery, ukazovatele) národohospodárskej efektívnosti medzioblastného ekonomického vyrovnávania.

Opustili HDP a akceptovali pojem stupeň ekonomického rozvoja. Opreli sa o metódy diskriminačnej analýzy.

 

Ekonómia využíva pre potreby ekonomickej komparácie a analýzy systém národného účtovníctva, ktorý poskytuje výpovednú číselnú predstavu o hospodárstve krajiny. Známy princíp podvojnosti SNÚ zabezpečuje hlboké poznávanie ekonomiky, poznávanie vzťahov medzi ekonomickými veličinami. Práve preto som pre potreby vlády ešte v r. 1993 vyvinul agregovaný systém národného účtovníctva, pretože systém ESA 95 je neprehľadný. SNÚ má za cieľ poskytovať účelovú, teleologickú číselnú predstavu o dianí v hospodárstve krajiny.

Zachytáva, ako uvidí čitateľ nižšie,  ekonomické procesy a javy, ktoré sa realizovali v ekonomike predovšetkým medzi sektormi: podniky, domácnosti, vláda, ktoré informujú o pôvode a použití tovarov a služieb, všeobecne o pohybe ekonomiky, o finančných pohyboch menovite.

Výkonnosť ekonomiky je možné merať pomocou HNP (GNP) alebo HDP (GDP),  avšak iba povrchne.

Slovenských ekonómov trápil problém porovnávania ekonomík. Neuspokojili sa iba s ukazovateľom HDP, lebo ich zaujímal stupeň ekonomického rozvoja. Záležalo nám na získaní miery a hodnote veličiny, ktorá umožní porovnávať ekonomiky SR a ČR aj porovnávať veličiny toho istého druhu medzi krajinami. Nemá zmysel porovnávať iba HDP USA a SR.

Ako už čitateľ Reminiscencií vie, na výpočet HDP v EÚ sa využíva výdavková metóda čiže Y = C + I + G + (X – M), pozostáva z 5 veličín. Výpočet HDP v SNÚ nižšie je na účte 4. Čitateľ by si mal dôkladne pozrieť  štruktúru SNÚ, vidí 5 účtov:

 

 

SNÚ má 104 hodnôt, položiek a jasne sú definované podvojné vzťahy medzi nimi.  Napríklad vidíme, že položka mzdy a platy v čiastke 236 jednotiek na účte 1 na ľavej strane má podľa požiadaviek podvojného účtovníctva protipoložku na účte 2 na pravej strane. Je to na 2 účtoch aj vyznačené. Mzdy a platy sú medzi veličinami, ktoré tvoria HDP podnikov.

Čitateľ by si mal dôkladne preštudovať účet 2 Sektor domácností. Položky sú ozaj jasné, teda nežiadajú vysvetlenie.  Sektor 2 má na ľavej strane až 4 stĺpce, teda vidieť aj ich klasifikáciu, členenie a vznik číselných hodnôt, aj hodnoty 282. Klasifikácia hrá mimoriadnu úlohu pri komparácii krajín. Na účte 2 sú mzdy vyššie, lebo ako čitateľ vidí sú tam aj mzdy od vlády a od domácností. Podobne si čitateľ môže všimnúť účet 3 a jasne vidí z čoho pozostáva položka príspevky na sociálne poistenie. Vzťahy sú jasné.

Pre analýzu sú dôležité vzťahy, ekonomické väzby a nie percentá.

Ani pri Ohmovom zákone nepočítame percentá. Ohmov zákon je fyzikálny zákon, ktorý definuje vzájomný vzťah medzi elektrickým prúdom, elektrickým napätím a elektrickým odporom. Vzťahy nevidíme v čísle HDP. Na účte 4 by si mal čitateľ dobre všimnúť obe strany. Vidí tam aj položku mzdy 236 jednotiek, ale v inom vzťahu, je medzi veličinami, ktoré tvoria HDP krajiny. Mzdy sú zaznamenané, ako už čitateľ vie,  prvý krát  na účte 1 ale v iných vzťahoch.

Výskum vplyvu a analýza informácií o ekonomike vyžaduje zapojiť do analýzy aj ďalšiu disciplínu diskriminačnú analýzu. Diskriminačná analýza vedecky rozpoznáva a rozlišuje rozdiely medzi zložkami (mzdy, deficit,…) množiny prvkov (rokmi, regiónmi, atď.). Priam obohacuje aj význam, zmysel a pôsobenie veličín SNÚ na fungovanie ekonomiky. V 21. storočí sa nemáme vyžívať v percentách, napr.  HDP2024/ HDP2023. Za rok 2023 a aj za rok 2024 môžeme údaje z SNÚ usporiadať do riadku a získame vektor hodnôt:

 

 

A tak potrebujeme metódu, ktorá ich porovná, porovná vektor hodnôt. Sú ňou metódy diskriminačnej analýzy, napr.  známa  Ivanovičova vzdialenosť, Mahalanobisova vzdialenosť či Fisherova vzdialenosť. Výpočtom zistíme ich príslušnú číselnú hodnotu. Pri určení stupňa ekonomického rozvoja okresov SR sme využili I – vzdialenosť, ktorá má takéto matematické vyjadrenie:

 

 

Práve tento vzťah sa dá využiť aj na medziročnú komparáciu údajov SNÚ. Je náročnejší a komplexnejší ako vzťah Y = C + I + G + (X – M), hlbšie vysvetľuje jadro ekonomického vývoja, či diania. Vidieť v ňom aj interdependencie makroekonomických veličín aj korelácie, lebo závisí od rij ba aj od disperzií veličín, lebo obsahuje aj σi. Tie poskytujú nové informácie o dianí v ekonomike, napr. aká je korelácia medzi hrubými investíciami a HDP.

Problém porovnávania a klasifikácie na báze diskriminačnej analýzy pre svoju zložitosť v dôsledku množstva ukazovateľov, z jednej strany, a hlavne pre potrebu, aby výsledky boli čo najpresnejšie, z druhej strany, vylučuje každú možnosť subjektívneho hodnotenia. Iba tak môže vláda podniknúť efektívne opatrenia. Vie čo a ako. Dôsledky zvýšenia investícií a rastu miezd na HDP sú rozdielne.

 

Záver

Výkonnosť ekonomiky síce je možné merať pomocou HNP (GNP) alebo HDP (GDP).  Ich číselná hodnota neinformujedianí v ekonomike. Potrebujeme vedeckú metódu.

Diskriminačná analýza má dnes široké uplatnenie v ekonomickom výskume a v analýze fungovania ekonomiky. Pomocou nej, pomocou jej metód sa dnes riešia rôzne problémy regionálneho rozvoja, ako je problém klasifikácie regiónov podľa stupňa ich ekonomického rozvoja, skúmanie dynamiky rozvoja, problém rozdelenia investícií podľa odvetví alebo regiónov za účelom, cieľom maximalizácie zväčšenia stupňa ekonomického rozvoja, problém medzinárodnej klasifikácie štátov podľa stupňa ekonomického rozvoja, či iných kritérií.

V dnešnej úvahe som ukázal novú možnosť využitia údajov zo systému národného účtovníctva na určenie stupňa ekonomického vývoja (SEV).

V koeficiente SEV využívame aj koeficienty korelácií medzi premennými a aj disperziu premennej nielen HDP ale aj ostatných makroekonomických veličín. Princíp podvojnosti zabezpečuje hlboké poznávanie ekonomiky. Čiže umožňuje vyčísliť, vďaka diskriminačnej analýze, aký progres urobila krajina, umožňuje kvantifikovať stupeň ekonomického vývoja, napr. že v roku 2023 bol 61,1 a v roku 2024 bol 61,78.

Ekonómov však zaujíma aj ekonomický rozvoj (rozvoj poľnohospodárstva, rozvoj priemyslu), čo je iné ako ekonomický vývoj. Dnes ozaj potrebujeme východisko, prazáklad,  vedúcu ekonomickú ideu.

 

Prof. J. Husár

Bratislava, 8/12/2024

 

 

5 1 hlasovanie
Article Rating
Odoberať
Upozorniť na
guest

Táto stránka používa Akismet na obmedzenie spamu. Zistite, ako sa spracovávajú údaje o vašich komentároch.

15 Comments
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasov
Vložená spätná väzba
Zobraziť všetky komentáre
Peter Zajac-Vanka
Člen
9. decembra 2024 18:09

Pán profesor, viem prečo som Vám doposiaľ nedal príspevok k diskusii: Síce robíte záslužnú osvetovú prácu o HDP a rozpočte, ale „naletel ste“ ( viem, že je to silný výraz) na bludy NBS „analytický komentár k návrhu rozpočtu verejnej správy“. Mám silné podozrenie, že takto aj NBS „blbne hlavy verejnosti“ a žongluje tu ako šašo v šantáne s rôznymi pojmami a hádže ich do vzduchu akože „pochytám to!“.
Hrubý domáci produkt (HDP) ste aj Vy už x-krát odsúdili, že je to nepresné a zavádzajúce číslo z nepresných a netriedených údajov – tú rovnicu (Y = C + I + G + (X – M)) by sme mohli použiť výlučne vtedy, ak by sme vedeli očistiť všetky výdaje a príjmy v štáte od vplyvov cezhraničnej spotreby a zahraničných investícií a ziskov – prečo? NO LEBO TIE NEMAJÚ TAKMER ŽIADNY VPLYV NA TVORBU ŠTÁTNEHO ROZPOČTU SR!
Príjem a výdaje štátneho rozpočtu (a sám ste ma to učil) sa dnes tvoria výhradne daňami a poplatkami obyvateľstva, čiastočne daňami a poplatkami hospodárskych subjektov /ak nemajú domicil – sídlo v zahraničí!/ v spotrebe spotrebnými daňami a čarovnou daňou dépéhá, pričom výdaje sú drsne skutočne ako v účte a peňaženke limitované tým, čo „vyžmýkajú“ od obyvateľstva a časti právnych organizácií.
Takže tie vzťahy akože „x-percent z HDP „sú blábolom, pretože žiadny hrubý domáci produkt NEPRECHÁDZA FINANČNE CEZ MINISTERSTVO FINANCIÍ SR! Nie, nemáme tie peniaze! Lebo ak HDP sa odhaduje v 2024 na zhruba 110 i viac miliárd eur ( to je štatisticky zozbierané hrubé číslo hodnoty výroby, spotreby a finančných operácií na území SR prevažne robených zahraničím a tuzemskými cudzími inverstíciami)…. tak štátny rozpočet SR bol rádovo oveľa nižší, na príjmoch 22 701 961 tis eur, tj.22,7 miliardy eur a na výdajoch spolu 30 317 892 tis eur, tj. 30,3 miliardy eur. Správne potom schodok – deficit štátneho rozpočtu bol 7 615 931 tisíc, tj.7,6 miliardy eur a ten štát financuje pôžičkami a tak sa zadlžuje.
Otázka pre študentov: A kde je potom tých 110 miliárd eur vykazovaných v HDP? Nuž, to sú aj dividendy do zahraničia a odvádzané zisky materským spoločnostiam kolónie Slovensko.
Takže vidíte, kde nás klamú a blbnú nám hlavu. Navyše, rozpočet verejnej správy je len braný „na vedomie“ parlamentom, pretože to je plán rozpočtov na tri roky a ten vie odhadnúť iba Matovič – že kde nič tu nič…
sám v úvahe píšete, že „výkonnosť ekonomiky je možné merať pomocou HNP (GNP) alebo HDP (GDP), avšak iba povrchne“…“Ich číselná hodnota neinformuje o dianí v ekonomike“. A potvrdzujem, že vôbec neinformuje o výdajoch a príjmoch štátu, štátnej pokladnice. Správne uvádzate, že až sústava národných účtov (SNÚ) Vami uvádzaných by ukázala skutočný obraz ekonomiky Slovenska.
Prepáčte ten polemický príspevok, veď pozrite ako nás dokáže NBS i masmédiá hlavného prúdu oblbovať. Ľudia sa bežne pýtajú, no veď ked je peňazí dosť, prečo je štátny rozpočet deficitný? ha ha.

Juraj Janošovský
Juraj Janošovský
8. decembra 2024 20:32

Niet sporu, že HDP je syntetický ukazovateľ, ktorý nemôže identifikovať štrukturálne parametre a teda ani vzťahy medzi nimi!
Známy bonmot, že diabol je ukrytý v detailoch, relativizuje každý štrukturálny prierez, uvedený v peňažnej hodnote!
Napr. mzdové prostriedky v sume obsahujú aj tabuľkový príjem štátneho zamestnanca (s pochybným vplyvom na vývoj ekonomiky – napr. sumu platov školníkov…) aj mzdu rodinných príslušníkov podnikateľa-majiteľa (ktoré sú fiktívne a nemajú žiaden dosah na vytvorený produkt, sú tantiémou špekulanta…). Pokiaľ bude trh peňažne „oceňovať“ každú produkciu a službu dovtedy bude ekonomická analýza iba fiktívnym hodnotením „účinnosti“ trhu…
Pritom trh určený koloniálnymi direktívami a spravovaný miestnymi kompradormi, len ťažko indikuje slabé miesta hospodárstva a určite nemá kapacitu generovať smery jeho akcelerácie.
Proste, v kapitalizme imperiálneho štádia, politicky regulovaná ekonomika nemôže efektívne fungovať! Nemá, kto definovať rozvojové ciele a nemá kto plánovať opatrenia na ich dosiahnutie….

Jozef Hlušek
Jozef Hlušek
8. decembra 2024 17:41

Ja len dúfam, že rezorty a najmä MF takéto analýzy skryto robia a majú ich pre „interné potreby“. EÚ však od rozšírenia o tzv. krajiny východného bloku sleduje iné ciele a nepotrebuje ich. Boli by pre ňu nebezpečné. Preto vlády vyberajú „kominárov“ namiesto komisárov a celá EÚ dnes tak aj vyzerá a funguje. Podobne ako EÚ funguje aj naša SAV a celé vysoké školstvo, ktorého existencia je založená na tzv. grantovom systéme.

Branislav Čech
Branislav Čech
8. decembra 2024 17:34

Vážený pán profesor,
aj tým, čo sa ekonomike nerozumejú je z Vášho článku jasné kde robia naši „kormidelníci“ chybu. Otázkou ostáva, či vlastne chcú, aby verejnosť rozumela ekonomike a vedela si zrátať 2+2 a vyhodnotiť ich gazdovanie.
S úctou,
Branislav Čech

Ľubomír Pajtinka
Ľubomír Pajtinka
8. decembra 2024 16:03

Milý pán profesor, ďakujem za ďalšiu lekciu logiky a múdrosti
Srdečne
Ľubo

Ivan
Ivan
8. decembra 2024 15:46

Plne súhlasím s Vašim názorom pán profesor. Presné a zrozumiteľné – len ako by to niektorým politikom prekážalo – ľudia by mali prehľadné informácie.

Marián Moravčík
Marián Moravčík
8. decembra 2024 15:23

Krásne prehľadné tabuľky. Škoda, že to Ministerstvo financií nezverejňuje v takejto forme. Ľudia by mali dostávať informácie a údaje čo najzrozumiteľnejšie.

Marián Moravčík
Marián Moravčík
8. decembra 2024 16:09
Odpovedať  Jaroslav Husár

Pán profesor, hovoríte mi z duše.