Zvýšiť DPH je najľahšia cesta, o rovnováhe ekonomiky ani slovo

 

Analogických hesiel opozície a novinárov je veľa. Je to iste bolestivé opatrenie. Ale hlavne plytké a tiež povrchné, nevedecké hodnotenie. V masmédiách sa rozmohli ako huby po daždi. Náš daňový systém má mnoho druhov daní. Prečo autori hesiel neskonštruujú optimalizačný model nášho dňového systému? Lebo vedia šíriť, žiaľ,  iba nešváry, zlobu.

 

Bázický problém je to, že po roku 1989 ani jedna vláda neprezentovala analýzu ekonomiky pomocou systému národných účtov, hoc EÚ žiada konštruovať ESA systém, a tak inak vidieť do fungovania ekonomiky. Ba metodika OSN žiada publikovať SNÚ každý štvrťrok.

Bázická jeho identita je

 

Y = C + I + G + (X – M)

 

čo je definícia HDP, teda súčet výdavkov: na spotrebu – C, investície – I, výdavkov vlády – G, exportu – X a mínus import M.

Ak využijeme druhú definíciu HDP a to Y = C + S + T, ľahko získame rovnicu rovnováhy ekonomiky (o ktorej nehovorí ani jedna vláda po roku 1989):

 

                              (S – I) + (T – G) = (X – M)                 (1)

 

Rovnováhu na agregovanej úrovni vyjadrujú tri významné bilancie: bilancia úspor a investícií (S – I), bilancia štátneho rozpočtu (T – G) a obchodná bilancia (X – M).

Kuchynská váha akoby mala tri misky: (S – I) , (T – G) a  (X – M). O rovnováhe hovoríme ak sú uvedené saldá napríklad takéto: (+2) + (+1) = (+3), ale aj ak sú saldá účtov takéto: (3) + (- 2) = (+1). Ak má hospodárstvo prebytok obchodnej bilancie (X > M), potom aj ľavá strana (1) musí byť pozitívna. Tam sú dva členy a preto, ak by bol deficit rozpočtu vlády, ale prebytok bilancie úspor a investícií by bol vyšší, hospodárstvo by bolo aj napriek tomu v rovnováhe.

Ekonometrická forma poznania je veľkým pomocníkom, umožňuje preniknúť do podstaty ekonomického vzťahu. M. Gärtner v diele A Primer in European Macroeconomics (Základy európskej makroekonómie) využil rovnicu rovnováhy na skonštruovanie tabuľky a vyčíslil ju pre krajiny bývalej EÚ:

 

 

Ako čitateľ sám zistí, v údajoch sa jasne ukazujú, žiaľ, viaceré negatívne fakty.

Napríklad

  • Všetky krajiny až na Luxembursko v danom roku vykazujú veľký deficit rozpočtu. Vlády teda utrácajú viac ako je ich príjem.
  • Vo väčšine krajín úspory prevyšujú investície. Toto je jeden spôsob financovania deficitu vlády. Namiesto toho, aby sa súkromné úspory dostali do podnikov, ktoré by ich použili na financovanie investícií, úspory sa použijú na financovanie deficitu.

 

Tie údaje iste nehovoria o bez deficitnom fungovaní uvedených ekonomík v roku 1994.

 

Aby som ukázal, čo by mali vedieť a ako argumentovať predovšetkým ekonómovia opozičných strán, upravme rovnicu (1) takto:

 

                                       (S – I) + (T – G) + (M – X) = 0                   (1.1)

 

Čo z nej zistíme? Viac ako hovorí prvá časť z nadpisu. Táto identita je mimoriadne efektívny nástroj v hlave ekonóma. Ale môže byť aj veľmi zlým radcom ak ju zle vníma neinformovaný jednotlivec, ktorý nedokáže zjednoznačniť príčiny a následky, čo, žiaľ, denne stretáme v našich médiách. Veľmi často to robia verbálni ekonómovia.

Rovnicu ľahko upraví aj čitateľ do tvaru

 

                          I = S + T – G + M – X                   (1.2)

 

Mohol by urobiť záver, že, aby sme zvýšili nedostatočné investície o 5 mld. eur, čo musí vláda jedine urobiť je zvýšiť dane o 5 mld. eur. Ak sa pozrieme na rovnicu vedecky, tak zistíme, že naivný predpoklad, že zvýšenie daní nechá ostatné faktory okrem I nezmenené a investície budú rásť, je nesprávny. Musíme si uvedomiť správanie, alebo, čo determinuje rozhodovanie investorov, spotrebiteľov, exportérov a importérov. Čitateľ si môže sám upraviť východiskovú rovnicu (1) a získať tak napríklad informácie:

 

  • zvýšenie daní  redukuje úspory o rovnakú časť, lebo:       S = I – T + G – M + X
  • zvýšenie daní redukuje import, lebo:                                   M = I – S – T  + G + X
  • zvýšenie daní ovplyvní export, lebo:                                     X = S – I + T – G + M

 

teda, ak sa chceme vyjadrovať o ekonomike, musíme ovládať a vyjadriť vzťahy medzi makroekonomickými veličinami, ba viac, tieto rovnice treba uvažovať v celom ekonomickom systéme, v sústave rovníc za ekonomiku ako celok, pretože tvorca hospodárskej politiky chce ovplyvňovať štruktúrne vlastnosti celej ekonomiky, ktoré sa dajú opísať iba komplexným modelom.

Už samotné T je agregátom, ako som ukázal v schéme v minulej úvahe, a to T1, T2, T3 a T4 a tých zložiek ekonometricky môže byť až n, koľko je druhov daní; najmenej toľko bude rovníc.

Opozícia sa nemôže spoliehať na heslá, ako som jedno uviedol v nadpise, ale by mala skonštruovať ekonometrický model ekonomiky SR, ktorý by mal aspoň 500 rovníc a 550 neznámych a následným experimentovaním s predstavami tvorcu politiky o sústave našich daní a ich zmenách a tak získať alternatívne riešenia, ktoré môžu byť predmetom rokovania NR SR.

 

Teraz frekventovane používaný pojem transakcie už využil v roku 1911 I. Fisher, nositeľ Nobelovej ceny, pri odvodení potreby množstva peňazí v tvare MV = PT, kde M je množstvo peňazí, V je rýchlosť kolobehu, a T je celkový počet transakcií a to, aby vysvetlil zmeny v cenovej úrovni P.

 

Analýza urobená vyššie však vyžaduje dôkladnejší rozbor. Vieme, že v niektorých krajinách deficit rozpočtu vyvoláva deficit bežného účtu platobnej bilancie a teda mal by sa odstrániť (na báze X – M = S – I + T – G). V roku 2005 vybrané krajiny vykázali takúto štruktúru údajov:

 

Krajina (S – I) (T – G) (X – M)
Nemecko 4,3 -3,2 -5,2
Grécko -9,2 -5,1 7,2
Španielsko -7,4 1,1 -5,4
Francia -2,1 -2,9 1,0
Taliansko -1,1 -4,3 0,1

 

                                                                                                        Zdroj: OECD Factbook, 2006

 

 

Čitateľ vidí, že stav uvedených krajín sa nezlepšil. Nedostatočné úspory a deficitný rozpočet zotrváva. Akú robili ich tvorcovia politiky hospodársku politiku? Vlády dobre vedeli, že likvidácia deficitu ŠR zasiahne ozaj vždy každého.

Hľadali cesty? Vedeli to naši vyjednávači pri našom vstupe do EÚ?

 

 

Záver

 

Konkrétne, dôkladné, dokonalé a idúce do hĺbky úsudky o dňovom systéme sa dajú urobiť iba po hlbokej analýze a po starostlivom zohľadnení a analýze daňových nástrojov ekonomickej politiky, ktoré krajina aplikovala. Treba dokonale poznať ako vláda definuje a financuje deficit. Merkelová kľudne škrtla položku výdajov vlády, aby bol rozpočet vyrovnaný.

Daňová politika má riešiť univerzálne princípy rovnosti, efektívnosti a jednoduchosti, pričom sa nevylučujú modifikácie pri definovaní a dôraze na rôzny kontext hospodárskej politiky. Jej princípy 4 odvodil A. Smith teda rovnosť, istotu, vhodnosť a efektívnosť. Dnes ich dokážeme optimalizovať.

Opozičné strany, no a aj médiá sú zaujatí a iba zvýrazňujú povrchnosti, nie jadro, nevedia ponúknuť riešenia, ponúkajú rozbroje. Odborníci na to nemajú čas, lebo skonštruovať model o 500 rovniciach a 550 premenných je náročná aj polročná práca, spolu s tímom. Konsolidačný balíček nie je ekonomickým pojmom, ekonomickým pojmom je súbor opatrení.

 

Nuž a na záver v duch nadpisu: rovnováha ekonomiky, ktorú meriame rovnicou rovnováhy, vyžaduje stav ekonomiky, v ktorom vzťah vzájomnej závislosti vytvorený medzi rôznymi prvkami, zložkami (podniky, inštitúcie) , ktoré tvoria jej prostredie je optimálny. Taká situácia umožňuje existenciu aj rozvoj a transformáciu všetkých zložiek, podnikov a odvetví v tom systéme. To musí zabezpečiť hospodárske politika.

Nadpisy ako ste pripravení na katastrofu to nevyriešia.

 

Matúš k sebe pozval vyberačov daní a hriešnikov. (MATÚŠ 9:9–13)

 

 

Prof. J. Husár

Bratislava, 6/10/2024

 

 

4 3 hlasy
Article Rating
Odoberať
Upozorniť na
guest

Táto stránka používa Akismet na obmedzenie spamu. Zistite, ako sa spracovávajú údaje o vašich komentároch.

20 Comments
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasov
Vložená spätná väzba
Zobraziť všetky komentáre
Anton Julény
Anton Julény
9. októbra 2024 10:41

Milý Jarko,
nepodarilo sa mi včas reagovať na Tvoj príspevok, ale posielam môj pohľad na tému príspevku. Predovšetkým neviem či som to objavil, ale svojim deťom hovorím, že“ šetriť môžeš vtedy, keď máš z čoho“ . Myslím, že téma je zaujímavá a “ úsudky o dňovom systéme sa dajú urobiť iba po hlbokej analýze a po starostlivom zohľadnení a analýze daňových nástrojov ekonomickej politiky, ktoré krajina aplikovala“ Súhlasí, ale som presvedčený, že takúto politiku môže aplikovať krajina „slobodná“ a nezávislá na rozhodnutiach napr. EÚ, okrem toho krajina, kde všetky dane plynú do štátneho rozpočtu, čo sa nedá povedať o našom výbere daní, dividend atď, poskytnutých úľavách a ďalších deformáciách i, ktoré ovplyvňujú daňovú politiku.
s pozdravom
Tonko

František Severa
František Severa
7. októbra 2024 17:59

jediným reálnym zdrojom príjmu je produkcia (finančné investície sú osobitnou kapitolou, ktorú tu nespomínam, ale platia tam rovnaké pravidlá likvidity) na strane výdavkov je rozpočtová disciplína – alokovať a čerpať je rozumné len do výšky príjmov – prevýšiť rozpočet môžu len návratné investície 
hlavná príčina dlhodobo neustále sa zhoršujúceho stavu verejných financií je presne opačná snaha všetkých politikov – dostať z rozpočtu čo najviac za akúkoľvek cenu

Jozef Hlušek
Jozef Hlušek
7. októbra 2024 16:57

Vonkoncom sa nechcem s Vami sporiť, váž. p. Profesor. Máte pravdu – najmä pokiaľ ide o kritiku opozície. Iba tárajú! Veď čo dokázali, keď mohli a mali? Ako hospodárili? Kedysi na vojne nám občas ktorýsi „frajter“ povedal, „drž hubu a krok“, dnes by sa mal nájsť taký „frajter“ ktorý by mal tú moc povedať to rovnako autoritatívne našej súčasnej opozícii a ona tak ako my vtedy by musela poslúchnuť. Najmä odborne aj charakterovo absolútne vyprázdnenému KDH patrí táto moja výhrada /ti ostatní sú vôbec mimo môj záujem/.
Pokiaľ však ide o súčasnú vládu, vrátane min. financií, iste chápeme jej ozaj obmedzené možnosti vykonávať zodpovedne svoju ústavnú funkciu. Koľkože máme subjektov, nad ktorými môže vykonávať efektívny dohľad? Nehovoriac o tom, že by ich svojimi opatreniami mohla reálne „riadiť“. Už aj výber daní je, hoci v zmysle platných zákonov, iluzórny! Taká je realita, a za stav v akom sa nachádzame, sme vinní všetci! Aj náš niekdajší „socializmus“ – to adresujem p. Sabličovi. Minister financií je, som presvedčený, na dostatočnej odbornej úrovni, aby danej problematike rozumel, no /nechcel by som byť v jeho „koži“/ robí čo mu umožňuje súčasná /aj medzinárodná/ situácia. A nemôže sa ani „vyplakať“! Aj taký je údel zodpovedného politika. /Kedysi aj dnes./

Michal Dieneš
Michal Dieneš
7. októbra 2024 13:05

Pán profesor, milý Jarko,
myslíš, že niekto z tých ponovembrových rozumie teórii daní? Alebo akejkoľvek časti ekonomickej vedy? Po druhé, tí, ktorí tlačia doláre a eurá (a pod.) ani nemajú záujem, aby tomu niekto – a už nie voliči – aj rozumeli? Treba čo najskôr potopiť tento Titanic, a pred posledným žblknutím, umne preskočiť na blížiacu sa novú loď, BRICS. Myslím, že Srbi a Maďari sú už jednou nohou tam, veď majú za sebou (trhy a zdroje) Číny a Ruska. My ideme odobrovať vstup UA do EÚ! Dobrý vtip, však.
V Brne je bar s veľmi zaujímavým názvom: Bar, ktorý neexistuje. Páči sa mi myšlienka, i ako recesia. Ale naša vláda to dotiahne ešte ďalej: do EÚ, s jej podporou, prvýkrát v histórii vstúpi aj krajina, ktorá naozaj neexistuje! Hlupákom kapitalizmus.

Peter Zajac-Vanka
Člen
7. októbra 2024 12:35

TELEGRAM: Úvahy sú zbytočné, pán profesor. Od nás to už nepočúva ani inakpomenovaná NAKA. STOP. Aká rovnováha, ak sa ekonomika Slovenska pohybuje na šikmej ploche?STOP. Vzorce sú krásne, ale už sme ich toľko krát čítali – a nič z toho. STOP. Navrhujem zmeniť témy – alebo vyhodiť politikov – alebo vymeniť obyvateľstvo.STOP A to posledné sa už deje. STOP a s úctou

Marián Moravčík
Marián Moravčík
7. októbra 2024 11:31

Táto úvaha má veľmi dobrý metodický prínos. Bez pochopenia vzťahov v komplexe ekonomického systému je každá mediálna kritika tak na úrovni Bohuša v známom Polívkovom filme.
Žiaľ, ku všetkému, čo rozobral pán profesor, musíme ešte pridať to, že nie sme nezávislým ostrovom slobody a naše daňové zákony musia byť „kompatibilné“ s EÚ, dokonca vrátane prípustného rozpätia sadzieb.
Z praxe pripomeniem, o čom mnohí mladší už nemusia vedieť, že pred rokom 1990 sme na Slovensku nemali DPH, bola daň z obratu, ktorá sa vyrubovala len v momente predaja konečnému maloobchodnému spotrebiteľovi. Podniky medzi sebou (vrátane exportu aj importu) obchodovali bez dane a správa daní tým bola podstatne jednoduchšia.
DPH mnoho procesov značne skomplikovala a štát ťažšie spravuje a kontroluje jej platenie. Na jednej strane to vyzerá, že získava výhodu tým, že dostáva DPH po častiach priebežne, tak ako sa na konečný výrobok nabaľuje pridaná hodnota. Ale vytvára aj priestor na ťažko odhaliteľné daňové podvody a sú situácie, keď štát cez DPH podnikateľov „úveruje“. Napríklad pri obstarávaní investícií formou finančného lízingu. (DPH za obstaraný predmet sa na začiatku prejaví na vstupe a v istom období predstavoval nárok na „vratku“, a DPH sa vracia štátu postupne v splátkach niekoľko rokov. – No dozvedel som sa, že tento režim sa „konečne“ od 1. 1. 2025 mení.)
Alebo v situáciách, keď sa strojmi spadajúcimi do vyššej sadzby DPH vyrábajú produkty alebo služby, ktoré sú v nižšej sadzbe DPH.
Takže presne ako píše pán profesor – nie je to len o samotných sadzbách a odborní novinári by nemali vytvárať vo verejnosti mylné predstavy.

Andrej Sablič
Andrej Sablič
7. októbra 2024 8:35

Vážený pán profesor,
stále nechcete pochopiť, že existujú dve absolútne samostatné makroekonómie – teória a prax, ktoré nie sú ničím prepojené. Vás nezaujíma realita a podnikateľov a politikov nezaujímajú vaše teoretické úvahy.
To čo Vás spája je len a len honba za ziskom a k tomu v praxi netreba vzdelania, ale živnostenský list, funkciu, kapitál, alebo zbrane. O tom by Vám mohli prednášať naši Rómovia podnikajúc v Anglicku či Matovič.
No uvediem inú skutočnosť:
Minimálne zástupcovia troch kótovaných spoločností – „Lockheed“, „General Dynamics“ a RTX otvorene vyhlásili, že ich finančné výsledky, hovoríme konkrétne o výsledkoch z roku 2023, prekonali všetky očakávania, a výrobcovia sú presvedčení, že konflikt na Ukrajine a v Izraeli vo vojne s „Hamasom“ len v krátkodobej perspektíve zvýši dopyt. Len biznis, nič osobné. (Toto je reálna makroekonómia!!!)

Peter Zajac-Vanka
Člen
7. októbra 2024 12:36
Odpovedať  Andrej Sablič

…a ešte: Sablič.STOP. to pre ten telegram.

Andrej Sablič
Andrej Sablič
7. októbra 2024 18:08
Odpovedať  Peter Zajac-Vanka

Stopnúť si môžete taxík a odviesť sa niekam, kam patria h….ti. Mne nikto a už nie akísi Zajac ústa zatvárať nebude.
Ostatným sa ospravedlňujem za toto extempore, ale je načase si postaviť otázku, kto doviedol ľudstvo na pokraj III. Svetovej vojny a o tom sú moje vstupy na tejto platforme!!!

Ivan
Ivan
7. októbra 2024 8:15

K Vašej Úvahe pán profesor niet čo dodať – jedine, čo o tom vie pán minister, jeho štátny tajomníci a ľudia na Rade pre rozpočtovú zodpovednosť ?