Vedia odborne, čo chcú?

Nemôžem nezačať týmto citátom:

 

 „Včera sa začala posledná schôdza parlamentu pred letnými prázdninami. Najväčšiu pozornosť púta návrh o zmenách v transakčnej dani, ktorý presadzuje Andrej Danko. Opozícia sa snažila dosiahnuť, aby sa o tomto bode rokovalo už dnes dopoludnia, no koalícia ju prehlasovala. Paradoxne, Danko sa pri hlasovaní zdržal. Návrh je zatiaľ len v prvom čítaní, pričom k definitívnemu hlasovaniu by malo dôjsť až v septembri. Danko navrhuje, aby boli od transakčnej dane oslobodení živnostníci a malé firmy s ročným obratom do 100-tisíc eur. Podpora v koalícii mu však chýba. Deň po stretnutí s ministrom financií Ladislavom Kamenickým prišla z jeho rezortu jasná odpoveď. Ministerstvo vyjadrilo nad návrhom „znepokojenie“ a zároveň upozornilo, že má „vážne technické a legislatívne nedostatky“ a jeho realizácia by mohla ohroziť tohtoročný štátny rozpočet. V stanovisku tiež uvádza, že návrh je „technicky a legislatívne nevykonateľný a neaplikovateľný v praxi“. Ak by vstúpil do platnosti, štát by prišiel tento rok o 44 miliónov eur a v budúcom až o 175 miliónov“.

 

Verím, že politici poznajú daňový systém SR. Každá daň má svoje dôsledky. A mali by sme ich dokázať čo len približne odhadnúť. Finančná správa pomerne presne. Aj čitateľovi ich pripomeniem, skopíroval som to z internetu:

 

Priame dane    

Priame dane sú:

  1. daň z príjmu fyzických a právnických osôb (zákon o dani z príjmov)
  2. daň z motorových vozidiel (zákon o motorových vozidlách)
  3. miestne dane:
  • daň z nehnuteľností(zákon o miestnych daniach)
  • daň za psa (zákon o miestnych daniach)
  • daň za užívanie verejného priestranstva (zákon o miestnych daniach)
  • daň za ubytovanie (zákon o miestnych daniach)
  • daň za predajné automaty (zákon o miestnych daniach)
  • daň za nevýherné hracie prístroje (zákon o miestnych daniach)
  • daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta (zákon o miestnych daniach)
  • daň za jadrové zariadenie (zákon o miestnych daniach)

 

Nepriame dane

Nepriame dane sú:

  1. a) daň z pridanej hodnoty – DPH (zákon o DPH)
  2. b) spotrebné dane:
  • z piva (zákon o spotrebnej dani z piva)
  • z liehu (zákon o spotrebnej dani z liehu)
  • z vína (zákon o spotrebnej dani z vína)
  • z minerálnych olejov(zákon o spotrebnej dani z minerálneho oleja)
  • z tabakových výrobkov(zákon o spotrebnej dani z tabakových výrobkov)
  • z elektriny, uhlia a zemného plynu (zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu)

Výnosy z DPH, dane z príjmu, dane z motorových vozidiel a spotrebné dane prúdia do štátneho rozpočtu, odkiaľ sa malá časť prerozdelí aj obciam a samosprávnym krajom(VÚC). Obce majú priame príjmy z miestnych daní. Od roku 2015 je daň z motorových vozidiel štátnorozpočtovou daňou.

 

Správcovia dane

Vyberanie daní zabezpečujú správcovia dane, ktorými sú:

  • finančná správa pre DPH, daň z príjmu, daň z motorových vozidiel, spotrebné dane
  • obce pre daň z nehnuteľností a miestne dane ktoré obec zaviedli.

 

Čiže druhov daní je veľa, sú príčinou rôznych zmien správania sa ekonomiky. Nenachádza sa tam transakčná daň. Inak ovplyvní správanie obyvateľstva daň z príjmu fyzických a právnických osôb, inak DPH a ešte inak daň za psa. Ale ako? To nevedia poslanci, iba sa hádajú. Nemajú medzi sebou otca ekonómie Ricarda, či prof. Petrenku, špecialistu na ŠR, či prof. Sojku tvorcu modelu čs. federácie a to v časti 7.3 Federalizácia ekonomiky a jej vplyv na ekonomickú rovnováhu (ekonomické optimum).

Ako narábať s nástrojmi politiky, hovorí teória ekonomickej politiky. Východiskom musí byť matematická podoba riešenia vzťahu daní k iným zložkám HDP, teda k

 

Y = C + I + G + (X –M)

a tiež k

Y = C + S + T

 

v jednom vzťahu vystupujú výdavky vlády G a v druhom príjmy vlády z daní T a z nich môžeme odvodiť rovnicu rovnováhy

 

(S – I) + (T – G) = (X – M)

 

v ktorej vystupujú súčasne obe.  Ak budem ovplyvňovať T, dotkne sa to úspor, investícií, výdavkov vlády, exportu a importu. Aby som to urobil zreteľnejšie musím sa oprieť o J. Tinbergena , nositeľa Nobelovej ceny. Zanechal nám hlboké poznatky v jeho diele Economic Policy: Principles and Design. Odvodil viacero princípov,  prvý princíp ekonomickej politiky požaduje, aby bolo toľko nástrojov ekonomickej politiky, koľko je cieľov.

Pozrime si konkrétne jeho matematickú podobu odvodenia vzťahov, kde hovorí: ak máme dve cieľové premenné, a to úroveň národného príjmu (Y) a úroveň cien (p), potom dva  príslušné ekonomické vzťahy môžeme matematicky takto vyjadriť:

 

 

kde  G sú výdavky vlády, M  je masa peňazí a koeficient a1 predstavuje zmenu  príjmu, ktorá,  (iné fakty sú  konštantné), vyplynie zo  zmeny (zvýšenia) G o 1 euro, čiže reálny príjmový multiplikátor  vládnych  nákupov, a jeho rast znamená väčší význam vplyvu G. Podobne ostatné koeficienty majú zmysel, aj poslanci by ich mali chápať. Tvorca politiky totiž rieši problém, že ak Y = Y* (napr., že HDP je 132 mld. euro) a p = p* , napr. 1,1 a ak chce získať tie ich určité cieľové hodnoty, veličiny G  a M  musia, by mali mať(ideálne)  takéto hodnoty:

 

 

Závažná závislosť GM a ich vzťahov. Vidíme ako zmena Y⃰⃰ či p , vplýva na G a M.

Závisia ešte aj od 4 koeficientov, ale vidíme, kde sa v modeli nachádzajú a aký je ich význam a zmysel. Ak sa zvýši o jedno percento Y⃰⃰  dôsledok nebude rovnaký ako keď sa zvýši o 1 percento p .  To treba prepočítať.

Naša vláda už nemôže reálne pôsobiť na M, teda čiastočne NBS; existuje ECB. Môže tak jednoznačne rozhodovať iba o G, podobne ako iné krajiny EÚ, majúc aj rôzne meny a ďalší veľký problém vyvolá výmenný kurz. Zo vzťahov vyššie  jasne vyplýva aké budú ich zmeny pri rôznych  koeficientoch ai bi, budú vždy iné.

Možné variantné riešenia, a výber jednej, by mali byť predmetom  rokovania vlády  (aj NRSR)  pri  tvorbe  jej ekonomickej politiky a tam by mali politici ukázať svoje znalosti a vecne argumentovať.

Aj ekonómia je veda a nemôžeme si vymýšľať a presadzovať svoje vedou neoverené nevedecké tvrdenia. Ak chceme zistiť hodnotu inštrumentu dane, T, potom sústavu vzťahov treba obohatiť o nový vzťah, model rozšíriť, bude mať nový tvar, lebo pribudla rovnica výdavkov obyvateľstva C , závislá od T:

 

 

Z neho môžeme vedecky vypočítať hodnoty troch veličín G, M a T; vzájomne už závisia tri makroekonomické veličiny a máme 3 ciele Y, pC. Zbehlý čitateľ môže urobiť ich výpočet vo všeobecnom tvare. Model treba ešte obohatiť, ak uvažujeme reálnu ekonomiku. Iste by mal mať aspoň 100 rovníc, aby bol reálne využiteľný, teda treba naformulovať hlavne vzťahy vyššie uvedených rôznych druhov daní.

SNS môže skonštruovať model aj s transakčnou daňou a získať optimálne riešenie a na zasadnutí NR SR ho premietnuť a priamo tam simulovať situácie, ak budú poslanci namietať. Musíme vedieť ako ekonomiku zveľaďovať, nie drancovať (daňové raje).

Problém určenia daní, ich výšky je výsostne ekonomický problém a nie technický (MF SR).

Vedu robia ľudia; ľudia robia aj politiku, musíme od tvorcov politiky a politikov žiadať poznatky, nielen politologické. Keďže rozhodujú o ŠR, mali by vedieť základy ekonómie. Vedia odborne, čo chcú?

 

Záver

Základným problémom riadenia ekonomiky na báze ekonomickej vedy je dnes zabezpečiť ekonomickú dynamiku a rovnováhu ekonomiky SR. Tvorcovia politiky ba aj politici musia zásadne a jednoznačne vedieť čo všetkoako vplýva na HDP a iné, aspoň spomenuté, makroekonomické veličiny, ktoré charakterizujú, zobrazujú pohyb ekonomiky.

Ekonomická veda sa nesmie, čo sa deje, z ekonomickej politiky vytrácať, veď sú za ňu Nobelve ceny.

 

Prof. J. Husár

Bratislava 29/5/2025

 

5 1 hlasovanie
Article Rating
Odoberať
Upozorniť na
guest

Táto stránka používa Akismet na obmedzenie spamu. Zistite, ako sa spracovávajú údaje o vašich komentároch.

14 Comments
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasov
Vložená spätná väzba
Zobraziť všetky komentáre
Jozef Hlušek
Jozef Hlušek
2. júna 2025 11:21

Opäť oneskorene, pretože víkendy najmä teraz v čase keď príroda nespí ale „produkuje“ trávim tým, že sa usilujem jej v tom pomáhať ako len vládzem. A veru, veľa už toho „nevyprodukujem“. Takže preto až teraz. Ale aspoň som sa dozvedel čo som nevedel. Takže dodatočne ale z úprimného srdca Vám, vážený pán profesor, blahoželám k narodeninám a prajem Vám ešte dlhú a plodnú starobu bez duševných útrap a telesných bolestí. Všetko ostatné /aj „reminiscencie“ / je pre nás síce tiež dôležité, ale predsa len už tak trochu navyše /presne ako transakčná daň/.
A teraz k Vašej úvahe: V závere píšete: „Základným problémom riadenia ekonomiky …… je zabezpečiť ekonomickú dynamiku a rovnováhu ekonomiky SR.“ Áno, presne o to ide, to je axióma pre vládu. Plní ju, alebo sa aspoň o to usiluje?
V ekonomickej vede /kto to vie lepšie ako Vy?/ nie je iba jediná cesta, či jeden smer. Všeličo sa nám na prijímaných „cestách“ /to nie sú riešenia, iba pokusy ich nájsť/ nemusí páčiť a dobré je upozorniť na to, že sú bludné /ak si myslíme, že také sú, ale horšie ako zablúdiť je stáť na mieste a o nič sa nepokúsiť. Preto prosím, kritizujme a poukazujme na chyby „s porozumením“. Teda upozornime na čo treba, ale vyzdvihnime aj dobrý úmysel ak ho vidíme.

Jozef Hlušek
Jozef Hlušek
3. júna 2025 16:57
Odpovedať  Jaroslav Husár

Vážený pán profesor, potešilo ma, že „Reminiscencie“ očistili od nechceného a sú opäť prehľadne usporiadané.
K Vašej reakcii na môj príspevok: O.i. píšete: „Opozícia nemá jeden vedecký článok“. Áno, je to presne tak. V situácii, ktorá bola podobná ak nie autentická“ v NR SR V. Mečiar povedal: „Ste iba táraji a prďúsi“. Uplynuli roky a nikam ďalej progresívnym smerom sme sa neposunuli. Iba tých tárajov a prďúsov v NR SR pribudlo. Kto za to môže? My, všetci občania, voliči!
A čo mládež naša, mládež Dzurindova, naša budúcnosť? Rodičia, ktorí „majú“ sa výchovou svojich potomkov nezdržiavajú, myslia na dovolenky, príp. intrigy, aby si udržali svoj výnosný „flek“. Tí, ktorí nemajú, behajú zo zamestnania do zamestnania, aby pre svoje ratolesti zabezpečili aké-také živobytie. Tiež nemajú čas vysvetľovať veci, vychovávať.
A tak sa výchovy ujali práve tí „blbí a ešte blbší“ a učia mládež príkladom, čo svojim „vysokým“ IQ sami pochopili – že prácou nezbohatne. Myslieť by ju mala učiť škola, ibaže v rámci „inklúzie blbých s ešte blbšími“ neučí, /len učitelia chcú viac -za čo?/. A vychovávateľka a učiteľka moderného veku televízia? Vrátane tej tzv. verejnoprávnej sa „vypracovali“ na mediálny hnoj. Takže, od koho majú mladí čerpať poznatky a na ich základe „zaujímať postoje“? Keď buntošiť na uliciach, beztrestne vyziapovať idiotiny a ešte dostať prípadne „zadara“ šluka, pivo, alebo „ojro“ je celkom príma zábava? Tak je to!

Marián Moravčík
30. mája 2025 20:05

Pán profesor, všetko najlepšie k narodeninám a vďaka za obsažný článok.

Marián Moravčík
31. mája 2025 8:44
Odpovedať  Jaoslav Husár

Pán profesor, ďakujem, ten citát Júliusa Forsthoffera je veľmi trefný. Presne toto je hlavný dôvod, prečo sa usilujem písať a verejne pôsobiť. Pôsobí na mňa skľučujúco, že o mnohé naše poznatky a skúsenosti mladí nemajú záujem… ale asi je život už taký a kto sa nechce učiť z cudzích chýb, bude sa musieť z vlastných.
K meritu článku:
Pred časom ma zaujala kniha Dana Arielyho „Aké drahé je zadarmo“. Pekne tam ukazuje, aká nedostatočná je (neo)klasická ekonómia na vysvetlenie ekonomického správania ľudí v reálnom živote. Jedna časť knihy sa venuje aj téme daní a je tam zaujímavá myšlienka, že vlády málo využívajú silu „zadarmo“, t.j. keď za nejakú aktivitu je úľava na dani alebo je nezdanená. Tu je obrovský nevyužitý potenciál. Napríklad transakčná daň bude časom silným motivátorom na realizáciu platieb medzi podnikateľmi v hotovosti alebo nejakou formou mimobankového „clearingu“. Je otázne, či minister financií počítal s takýmito dôsledkami svojej politiky, či len počítal čísla zo štatistických výkazov.
Zdá sa mi absurdné, ak napríklad v malej obci existujú niekoľkí podnikatelia, ktorí si vzájomne poskytujú služby, aby štát vyrúbil dane za transakcie medzi nimi.
Na mieste ministra financií by som s ľahkým srdcom takéto dane oželel a sústredil by som sa na finančné transakcie, ktoré smerujú do zahraničia a na zdanenie neproduktívnych nákladov. Napríklad nákladov na reklamu a propagáciu. Tieto náklady by som vyňal z oprávnených nákladov, ktoré znižujú základ daní z príjmov. Reklamy a propagácie máme totiž okolo seba príliš, je to informačný smog a väčšina je neproduktívna. V praxi sa takto rieši napríklad sponzoring športu. Ale prečo by sme to isté nemohli dosiahnuť oslobodením sponzoringu od daní a eliminovali by sme tú otravnú reklamu, ktorá musí byť ako povinná kamufláž. To je príklad takého tvorivejšieho formovania ekonomického života cestou daňového systému.

stefan
stefan
31. mája 2025 22:21
Odpovedať  Jaoslav Husár

Prajem vám dobrého zdravia do ďalších rokov. A elan k tomu.

Peter Zajac-Vanka
Člen
30. mája 2025 19:36

Pán profesor, predovšetkým Vám chcem zablahoželať všetko naj-naj-najlepšie k Vašim sobotňajším narodeninám teda 31.mája, veľa zdravia a pohody „tvorivého pera“ pri -dúfam- že ďalších a ďalších Vašich úvahách!
Táto Vaša úvaha sa týka vlastne podstaty existenice Slovenska ako takého: kde niet štátneho rozpočtu, tam niet štátu… kde vlády (a vládcovia v minulosti) rezignovali na aktívnu tvorbu zdrojov tvoriacih príjem do štátnej kasy, tam nastal rozvrat a chudoba…a Slovensko na tom „pracuje“ už 35 rokov… a – rezignovali aj tí súčasní vládcovia, pretože ak sa pozriete na príjmy do štátneho rozpočtu, zistíte, že v nich chýba podstatná časť daní – lebo dane od fyzických a právnických osôb tvoria minimum z celkového objemu daní…my v SR nemáme také úspešné podniky, ktoré by z daní napĺňali štátny rozpočet a preto príjem z daní tvoria DPH, spotrebné dane, miestne dane idú do verejných rozpočtov obcí a miest, teda podstata je, že DANE SI PLATÍME MY OBČANIA a pritom o ich využití rozhoduje úzka skupina glotových rukávov na ministerstve a vo vláde ( a isteže aj „zástupcovia“ seba pardon ľudu v parlamente)
Už to nie je nostalgia, ale historický fakt, že socialistický štát ČSSR dokázal vyzbierať do štátneho rozpočtu napr. pre 1989 322 miliárd Kčs a to prevažne z daní z hospodárskych výsledkov podnikov, priemyslu, teda od právnických osôb…ani už nevzdychajme…
(A áno, vďaka obrannému priemyslu teraz môže minister Kaliňák hrdo hlásiť, že už sa produkcia obranného priemyslu podieľa jednou miliardou – údaj pre potreby hrubého domáceho produktu – ale to ešte nie sú zisky a málo z toho dane. Je to len prvý plamienok, nie vatra…a je smutné, že tým produkujeme húfnice, mínomety, delá, zbrojné strelné systémy aj náboje a materiál na náboje, teda ľudí usmrcujúce tovary…)
Ekonómia je grunt. Ale bez ostrého pohľadu národohospodára sa nezaobíde. Načo je nám potreba vedieť, že máme 115 miliárd HDP, ak je štátny rozpočet iba vo výške 27 miliárd eur? Presnejšie 27 620 827 091 eur, prevažne samozásobenie z daní občanov…

Ivan
Ivan
30. mája 2025 17:07

A opäť veľmi dobrá úvaha pán profesor, len pánov politikov zaujíma jediná jedna vec – čo im naplní štátnu pokladňu a nič viac.