Kto je zodpovedný za hospodársku (ne)životaschopnosť EÚ?

K nadpisu aj obsahu ma podnietila úvaha Ing. P. Zajaca -Vanku, ktorá hlbšie poukázala na problematiku colnej politiky a jej dôsledkov na fungovanie ekonomiky. Trump bol prvý, ktorý si uvedomil vážnosť ekonomickej situácie nielen v USA ale aj EÚ.

Čitateľ mohol čítať, že

Ukázalo sa totiž, že Trumpovi ľudia zrejme použili na výpočet výšky ciel umelú inteligenciu. Upozornili na to používatelia sociálnych sietí, ktorí zadali chatbotom ChatGPT, Gemini, Claud a Grok požiadavku na určenie ciel. Zadanie znelo: „Jednoduchý spôsob, ako by USA mohli vypočítať clá, ktoré by mali byť uvalené na ostatné krajiny, aby sa bilaterálne obchodné deficity medzi USA a jednotlivými obchodnými partnermi vyrovnali na nulu.“ Všetky štyri platformy poskytli rovnaký návrh a vyprodukovali verziu vzorcadeficit delený vývozom“. Ten však, ako upozornili skutoční ekonomickí experti, nemá nič spoločné s výškou ciel. To však nie je všetko. Ekonomický poradca Bieleho domu Peter Navarro, ktorý je dlhoročným zástancom ciel a v Trumpovom tíme, má na starosti ich realizáciu, navyše vo svojej argumentácii odkazuje na neexistujúceho ekonóma. Denník New York Times zistil, že ekonóm Ron Vara, ktorého závery Navarro veľmi rád cituje a opiera svoje postoje o jeho poznatky, je v skutočnosti vymyslenou postavou.

 

Obchodná vojna sa začala. Trump ukázal nové clá pre EÚ a zvyšok sveta, platiť začli 5. a 9. apríla. Nechcem nedoceniť možnosti výpočtu výšky ciel umelou inteligenciou, nie som odborník na umelú inteligenciu, ale aj tá musí byť založená na algoritme, modely. Získané výsledky dokáže analyzovať a efektívne využiť príslušný analytik.

Verbálnou analýzou sa k hlbokému pohľadu do dôsledkov zmien ciel dopracujeme iba nedokonale. Precíznosť a hĺbka si žiada matematický prístup.

Aby som čitateľovi zjednoznačnil ekonomickú situáciu USA, ktorá ich donútila robiť zmeny, nemôžeme si všímať iba zahraničný obchod, čo uvediem nižšie, kde uvediem fakty ešte v rokoch po roku 2000, musím sa oprieť o známu rovnicu rovnováhy ekonomiky, ktorá vlastne zobrazuje hospodársku životaschopnosť ekonomiky a ktorú som už nielen v Reminiscenciách, ale aj v mojich knihách a vedeckých článkoch uviedol viackrát.

Jej matematický tvar je

( S – I) + (T – G) = (X – M)

 

napríklad

(13 – 10) + (6 – 8) = (9 – 8)

 

v mld. peňažných jednotiek.

Teraz si dôkladne všimnime rovnováhu ekonomiky USA v troch rokoch po roku 2000:

 

 

Rovnováha aká nemá byť! Vo všetkých 3 rokoch veľké obchodné deficity. Čo robili tvorcovia politiky? Najhorší v roku 2006. Nielen to. Vidíme, že v roku 2003 boli USA na tom lepšie ako v roku 2006. Súkromný sektor vykazoval prebytok úspor nad investíciami. Táto čiastka sa teda využila na financovanie deficitu rozpočtu vlády a nie na ekonomický rozvoj ekonomiky USA.

Rovnicu môžeme upraviť tak, aby sme riešili problém zvýšenia investícií, čiže

 

2003: investície: I = S + T – G + M – X   (+10?)

 

To je náročný problém. Potrebuje ich zvýšiť o 10 amerických biliónov USD. Zdalo by sa, že stačí zvýšiť dane o 10 amerických biliónov USD.

USA však mali ekonomické problémy už od roku 1980. Aj rok 2008, ako vidí čitateľ, bol úplne hrozný, všetky 3 makroekonomické veličiny negatívne. Ale keďže analogické výpočty urobil aj M. Gärtner v diele A Primer in European Macroeconomics, pre krajiny EÚ, pozrime si údaje za rok 1994 v tejto tabuľke:

 

Číselné hodnoty makroekonomickej rovnováhy v roku 1994

 

Údaje odzrkadľujú podobnosti ale aj rozdielnosti medzi krajinami. Čitateľ si ich môže hlbšie pozrieť.

Tabuľka nám poskytuje jasnú predstavu o veľkosti nelichotivých hodnôt jednotlivých bilancií. Spomeniem iba to, že všetky krajiny až na Luxembursko v danom roku vykazujú veľký deficit rozpočtu vlády. Vlády teda utrácajú viac ako je ich príjem.

Clo sa ukázalo ako neviditeľné zlo.

Pozrime sa naň odbornejšie. Rovnicu rovnováhy môžeme ľahko upraviť tak, aby pred znamienkom rovná sa bola veličina S, teda úspory:

 

S = I – T + G – M + X

 

Ba ja tak, aby na ľavej strane bolo X, teda export

 

X = S – I + T – G + M

 

ak je na ľavej strane M, potom

 

M = I – S – T + G + X

 

Matematické operácie sú pochopiteľné, ale dôsledky získaných poznatkov sú komplikované a žiadajú dlhší odborný výklad. Ak do rovnice importu M dosadíme uvedené číselné hodnoty z rovnice rovnováhy vyššie, dostaneme

 

8 = 10 – 13 – 6 + 8 + 9

 

Ak by sme ho znížili o 25%, neznamenalo by to automaticky takéto riešenie 6 = 10 – 14 – 7 + 8 + 9!

Urobme však aj inú úpravu rovnice rovnováhy. Po uvedení vzťahov pre S a pre M, naša rovnica nadobudne tento tvar:

 

(( I – T + G – M + X )– I ) + (T – G) = ( X )– ( I – S – T + G + X ))

 

Vďaka nej hlbšie vidíme do problémov spojených s clami.

  • Avšak aj I , investície sú v ekonomike funkciou, napríklad I = b – cr, kde r je úroková miera
  • Príjmy z daní sú tiež funkciou, napr. T= bY, kde Y je HDP

Vzťahov a komplikovaných a komplexných závislostí, ktoré treba rozmotať v ekonomike je veľa. Zato sa v USA obrátili na AI.

Verím, že analýza na báze rovnice rovnováhy, a jej rozšírenie, hlbšie ukázala čitateľovi reálne ekonomické problémy, ktoré musia vlády, tvorcovia ekonomickej politiky riešiť.

Z mojej úvahy vyplýva, že vedecký opis tak náročného problému, teda vzťahov, ktoré vyvoláva kategória clo, si žiada veľmi komplexné riešenie založené na rozsiahlom ekonometrickom modeli. Ide totiž o to, že aj model potrebuje vlastnosti potrebné pre riešenie ekonomických problémov, napr. ciel. Model musí byť životaschopný, teda riešiť potrebné veci, problémy ekonomického života.

 

Vzniká aj taká otázka a čo robila Colná únia EÚ v praxi. Nie je zbytočná? Colná únia je nevyhnutným základom Európskej únie (EÚ) a bola zavedená v roku 1968.

 

 

Záver

Rovnica rovnováhy hovorí, aké potrené vlastnosti má mať životaschopná ekonomika. Čitateľ iste čítal, citujem:

„Naše clá začne určovať únia. Od 1. mája sa Slovensko stane súčasťou jednotného trhu, ktorého základom je colná únia. Už nebude priamo rozhodovať o obchodnej politike, antidumpingových ani iných ochranných opatreniach”.

 

Kto je teda zodpovedný za colnú situáciu v EÚ dnes?

Ako som v úvahe uviedol, cieľom tvorcov hospodárskej politiky musí byť získať znalosti a vedomosti nielen pomocou pozorovania a dedukcie, ale hlavne pomocou vedeckých metód, ich štúdiom a poznaním. To si totiž priam žiada precíznosť tvorby hospodárskej politiky všeobecne a menovite aj problémy tvorby ciel. Využitie umelej inteligencie v USA o tom hovorí.

Poučíme sa z posledných dvoch týždňov? Kto je zodpovedný za hospodársku životaschopnosť EÚ?

 

 

Prof. J, Husár
Bratislava 11/4/2025

 

 

5 2 hlasy
Article Rating
Odoberať
Upozorniť na
guest

Táto stránka používa Akismet na obmedzenie spamu. Zistite, ako sa spracovávajú údaje o vašich komentároch.

30 Comments
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasov
Vložená spätná väzba
Zobraziť všetky komentáre
Michal Dieneš
Michal Dieneš
15. apríla 2025 14:06

Pán profesor, milý Jarko,
všetci vieme, že únia (i NATO) je od začiatku podvod. Preto všetko, čo je s jej fungovaním spojené, nemá budúcnosť; resp. takú, akú má každý podvod. Po slovenský: Lož má krátke nohy.
Pred vstupom s nami hrali hry, aby navyšovali svoju cenu, aby sa lacno dostali na naše trhy, aby nám zničili našu ekonomiku (priemysel, výrobu …), ale aj aby sa lacno dostali k našej pracovnej sile. Tento Titanic treba čo najskôr potopiť, a prestúpiť na celkom inú loď, napr. BRICS.
Michal

Anton Julény sen
Anton Julény sen
12. apríla 2025 11:05

Vážený pán profesor,
Súhlasím, že problematika uplatnenie cieľ je veľmi zložitá a vyžaduje vedecké riešenie.Čo za súčastneho politického manažmetu sa nedá očakávať. Jedným spôsobom ako si chrániť pred zahraničnou konkurenciou vlastné národné odvetvie ( napr.poľnohospodárstvo) sú clá , alebo iné dovozné obmedzenia. Je to svojim spôsobom protekcionizmus ako obchodná politika ustanovená vládou. V prípade Slovenska, uplatnenie cieľ v poľnohospodárstve by podstatne zvýšilo ceny potravín ,len preto, že naši poľnohospodári ne sú konkurencie schopný.( čo je iná otázka) Ochranárske pokušenia sa zvyčajne znovu objavujú v obdobiach krízy alebo spomalenia ekonomiky, čo je prípad týchto rokov a neveští nič dobré..

Stefan
Stefan
13. apríla 2025 10:57
Odpovedať  Jaoslav Husár

Vsetke ochranne elementy cinia zlo v obchodnej ekonomike. Vsetke opatrenia v zavadzani Cla,dotacii,DPH,a doplnkovych dani na jednotlive druhy tovarov je destrukcia trhu. Cize spekulacie vo vyrobe nadspotreby – prebytku ako ho zuzitkovat.Aby obcan drel od usvitu do zmrku,aby nemal cas na sebarealizaciu a rodinu. Socialisticka ekonomika v CPH bola ucinna aj uzitocna. Nedevastovala nadspotrebu surovin a hromadenie odpadu. Novyma technologiami sme speli k znizovaniu prac. casu a zvysovaniu produktivity v prospech kazdeho obcana. Zbrojenie zapadu bolo pre socializmus brzdov v pouzivani inovativnych technologii v sukromnom sektore. Vsetko nove slo najprv do armady a cinilo velke vydavky na Armadu. Aj odliv prac.sily. Stat mal priority rozvoja na jednu az dve generacie rozparcelovanych na petrocnice. Dnes nemaju ani na jedno vol.obdobie. Kazdy rezort ma ministrov aj dvoch,troch pocas vlady a kazdy si meni podla svojich snov. Nie potrieb statu – nominacny amaterizmus az na hulvata od osobnosti. Zlikvidovanim meny sme sa stali otrokmi. Nehovoriac o kurze,ktory nam uz ako lokajovi urcili vcetne podmienok co mame zlikvidovat. Socializmus nebol celkom dokonali tak ako aj my. Ekonomika v zosite s atramentovov tuskov ci pocitadlom s kluckov mala svoju uroven vtedajsej doby,ale aj zodpovednost jednotlivca za post kto aky zastaval. Bol to spickovy stat v technologiach aj vzdelavani. Vedecke ustavy plnili svoj ucel nie pol. poziadavky. Po rozumy chodia na zapad ako zdegradovat narod na uplneho lokaja bez vlastneho uvazovania. Ked ho neprerobia tak ho uplatia. Nevadi,ze debil ale nas debil. Do zmeny systemu a oslobodenia sa od fasistickej EU nemame sancu dostat sa z marazmu. Oslobodenie pride zase az z vychodu. Trumpove exscesi su nevypocitatelne a budu az do uplneho oslobodenia USA od sionistickej teorie nadvlady v spekulaciach na udrzanie svetovej meny petrodolar. Kym znicia tlaciaren moze trvat desatrocia. Aj miliony ludskych zivotov. Preto Socializmus im nevyhovoval. Neprial ich pravdla otrockej ekonomiky a prosperoval. A to sa nesmie. Kto vycnieval z radu – zostrihnut. Kto neplanuje ani nepoctuje. Platilo a platit stale bude.
Po novembrove soky a inovacie v kamuflovani,privatizovani tak zv.ekonomov 68 roku splnili ucel v destrukcii nar. hospodarstva na same dno. Bol to umysel. Gardisti su uz taky. Vzdy a vsade prvy a v kadej riti len nech im je teplucko a pada mana do kapes. Na narode im nikdy nezalezalo ani nezalezi. Obcan je iba ich zdroj prijmu. Koalicia je zdruzenie ochotnych v rabovani a Opozicia ich komparz na divadlo v dolezitosti. Ako bojuju na zivot a smrt pre blaho obcana. Pred kamerami. A po robia spolocne ksefty. To je ich EKONOMICKE poslanie. Rovnovaha neznamy pojem. Dlhy,dlhy, bankrot na prahu vojny. Kto sa nepoucil od predkov zopakuje si to znova od zaciatku.

Viliam
Viliam
12. apríla 2025 9:31

V súčasnej dobe v EU neriadia štáty politici schopní triviálneho ekonomického myslenia. Ja aspoň ani v našom parlamente takého nepoznám. Je to všetko iba pokus a omyl a do toho hasenie aktuálnych problémov.
Poviem jedno poznanie z minulého týždňa. Vypukla kampaň vytvárania veterných parkov. V diskusii z jedným vedúcim pracovníkom som sa pýtal načo nám to je keď máme prebytok elektriny. Odpoveď sú na to peniaze z EU a investori dávajú starostom, ktorí presadia výstavbu vo svojom okolí úplatok 15 tisíc eur ročne. Je ich údajmne naplánovaných na Slovensku 60.
Naproti tí istí „zelení“ bojujú proti prečerpávacím vodným elektrárňam, kde je 100% ekologická výroba a možnosť vyrábať elektrinu v čase kedy je to najvýhodnejšie.
Ak som pri Dzurindovej vláde v čase kedy zaviedla privatizačných poradcov ako práčku úplatkov v parlamente povedal, že dzurindova vláda urobila z korupcie vládnu politiku tak teraz je korupcia úniovou politikou a tu žiadne ekonomické argumenty neplatia.
Raz je to kšeft farmaceutických firiem, potom výrobcov veterných elektrární, ďalej elektromobilov a bateriek a teraz zase sa chystajú kšefty pre zbrojárske firmy.

Jozef Hlušek
Jozef Hlušek
12. apríla 2025 8:25
  1. Clá sú piesok v súkolí globalizácie, preto nie sú perspektívnym riešením ani pre svetové mocnosti, tobôž pre na smrť nemocnú EÚ.
  2. Doba, kedy to bol účinný nástroj pre silné národné štáty / so suverénnym národným hospodárstvom/ je už viac ako tridsať rokov minulosťou a sotva sa niekedy vráti inak ako v podobe blokov. Kapitalizmus je rozlezený vo svete ako rakovina. Kapitál rovnako ako chamtivosť nepozná hranice.
  3. Pre „plačkov“ za neutralitou SR. Aby bola možná, museli by ju garantovať všetky rozhodujúce svetové mocnosti a to sa nestane. Stačí im Švajčiarsko. Aj rakúsko je už pre nich navyše.
  4. Tí, ktorí snívajú o tzv. „podunajskej federácii“, či obnovení ČSR, si neuvedomujú, že túžia po „holokauste“ vlastného národa.
  5. Buďme realisti, robme to čo môžeme najlepšie ako vieme a učme sa. K tomu sú dobré aj „Reminiscencie“. p. Profesora. Ale neznevážujme sami seba, ani sa nerobme „nejchytřejší na světě“, aby sme nedopadli ako naši „Fialovi susedia“.

Za danej situácie nevidím pre SR /nás/ lepšiu alternatívu ako je súčasná vláda, hoci robí všeličo čo sa mi nepáči a nerobí všeličo, čo by sa mi páčilo.

Marián Moravčík
12. apríla 2025 8:59
Odpovedať  Jozef Hlušek

Priateľu, to, čo od prvých dní deklaruje predseda tejto vlády, je „suverenita“ Slovenska. Tiež neschvaľujem všetko, čo táto vláda robí, ale práve tá suverenita je jediná možnosť, ako sa dlhodobo vyhnúť „holokaustu“. A tým myslím hlavne suverenitu myslenia a politického konania, lebo dnes už neplatí žiadna „nedotknuteľnosť hraníc“ a čoskoro bude minulosťou aj konsenzus v EÚ.
Som presvedčený, že dôsledná suverenita už má potenciál na „neutralitu“, lebo naša zahranično-politická angažovanosť by mala byť našim suverénnym rozhodnutím, nie psou povinnosťou voči „spojencom“.
A skutočná suverenita začína suverenitou myslenia. Nenechať sa manipulovať mentálnymi mapami imperialistických médií. Sme v novom svete a môžeme vytvárať ten nový svet. Napríklad ČSR sa už nikdy neobnoví do predchádzajúcej podoby, a tobôž už „Dunajské impérium“. Práve strašenie takým scenárom považujem za nerealistické. Samozrejme, existujú hrozby, a to alternatívy horšie ako „obnovenie ČSR“. Nielen pre Slovensko, ale širokom meradle – napríklad pre Českú republiku vidím hrozbu postupného pohltenia do Nemeckého spolku…

Jozef Hlušek
Jozef Hlušek
12. apríla 2025 15:23

Nuž, priateľu, myslím, že sa v názoroch na danú problematiku takmer zhodneme. A že suverenitu SR vidím ako chiméru a naopak tzv. podunajskú federáciu /na názve nezáleží/ ako nezanedbateľné nebezpečenstvo pre náš národ /tobôž štát/ je „vec dioptrií“ – kiež by boli moje obavy zbytočné.

Jozef Hlušek
Jozef Hlušek
12. apríla 2025 23:07
Odpovedať  Jaoslav Husár

Veď práve o to ide, preto sú sny o „podunajskej federácii pre nás také nebezpečné. Slováci ktorí o takejto „budúcnosti“ snívajú sú buď hlúpi, alebo zapredanci. Naším krédom má byť to dávne a stále aktuálne: „cudzie nechceme, svoje si nedáme“.

Jozef Hlušek
Jozef Hlušek
12. apríla 2025 15:25
Odpovedať  Jaoslav Husár

S Vašim „doplnením“ , vážený pán Profesor, nemôžem nesúhlasiť. Pozdravujem Vás.

Jozef Sivák
Jozef Sivák
12. apríla 2025 8:12

Dobrý deň,
clo bolo jedným z hlavných zdrojov EÚ,ktorá teraz narieka, že ho sama musí odteraz platiť tím, ktorí ho znova zaviedli , poučení škodlivosťou integrálneho ekonomického liberalizmu, ktorý sme my ešte viac prijali bez prechodného obdobia. Výsledok: hosp. okupácia. Ako príspevok do diskusie prikladám neuverejnené odporúčania z nedávneho stretnutia OZ Korene. – J. Sivák

Ondrej Barič
Ondrej Barič
11. apríla 2025 21:21

Pán profesor,
Nepochybne problematika cla je zložitá. Vyvoláva aj rôzne kontroverzné otázky.
Aj Váš úvod o umelej inteligencie je veľmi zaujímavý. K tomu západná tlač má plno dohad!
Uvediem jednu z nich:
Obvinenia z obchodovania zasvätených osôb   Manipuloval Trump trhy?
Stav: 11.04.2025 02:30; https://www.tagesschau.de/wirtschaft/boerse/trump-insiderhandel-100.html
Príspevok amerického prezidenta a jeho následná colná pauza spôsobili prudký nárast cien akcií. Kritici obviňujú Trumpa zo zámernej manipulácie s trhmi, aby z nich sám profitoval.

Ivan
Ivan
11. apríla 2025 16:46

A opäť veľmi dobrá a veľmi kvalitná úvaha pán profesor. Na škodu veci – v praxi a reálnom živote o výškach colných poplatkov bez akýchkoľvek základných vedomostiach a ekonomických znalostiach rozhodujú politici bez akejkoľvek zodpovednosti za spôsobené škody na ekonomike a hospodárstve.

Peter Zajac-Vanka
Člen
11. apríla 2025 16:01

Pán profesor, načali ste vážnu a veľmi akútnu problematiku a klobú dolu. Áno, niekto ako Vy by mal „trknúť“ politikov, aby sa už vážne zaoberali ekonomickou rovnováhou – podľa mňa je už ekonomika EÚ stratená, ale my tu máme ešte ekonomiku na Slovensku! Načim sa zaoberať národným hospodárstvom Slovenska. Luxusné automobily NIE SÚ NAŠE! Ale vláda SR i tripartita už pre ne plačú. Ako sa vyjadril za AZZZ môj spolužiak Alexej Beljajev, majiteľ Tatravagónky, na tlačovke Tripartity 10.4.2025, pri teste vyšlo, že slovenskému HDP to uberie tak 10 %, výpadok len cca 20 tisíc áut, tj. v exporte do USA 1,1 miliardy eur, výpadok zo štát. rozpočtu sa očakáva cca sto miliónov eur ( vrátane všetkých odvodov a daní za zamestnancov ( – a plus moja poznámka : SR žiadne euro z predaja do USA pre štát.rozpočet SR neinkasuje (!!!), )…možno to ohrozí 9 až 15 tisíc prac.miest. A zas moja poznámka – je veľa voľných pracovných miest, tak prečo ten nárek?
Iné je to v oblasti aktívnej colnej politiky SR: Berme si príklad z USA: Clo je nástroj hospodárskej politiky štátu, nie je to „trumpovo zlo!“. A tak:
Clo ako nástroj hospodárskej politiky štátu zabezpečí zmenu v rovnici rovnováhy v prospech hospodárstva Slovenska v tomto:1.Primárny účel – chráni domácich výrobcov a predajcov ( zastavme import mäsa a pšenice a dovoľme slovenským domácim potravinárom získať späť slovenský trh)
2.Veľmi užitočný cieľ: zvýšiť príjem do štátneho rozpočtu ( v roku 2025 je za zahraničný obchod – prevažne za clá a poplatky len cca 40 mil eur v príjmoch štát.rozpočtu – a čo všetko by sme mohli zaťažiť clom a inkasovať do štátneho rozpočtu!)
3.Nástroj zamedzenia „neželaných“ importov do hospodárstva krajiny ( primárne a okamžite zaťažiť vysokým clom (Trump sa nebál cifry 125 %) nechcenú ukrajinskú pšenicu, nechcené kurčatá a bravčové a hovädzie pre prebaľovacie firmy na Slovensku, nemusí byť každá krabička či klinec importovaná z Číny, aj u nás sú železiarske dielne i drevovýroba. A taký F-16? Clo vo výške 500% by mu pristalo. Nebojme sa.

Marián Moravčík
11. apríla 2025 15:13

Pán profesor,
prezident Trump, som presvedčený, nemôže myslieť tento spôsob konštrukcie ciel vážne. Zámer toho rozruchu okolo ciel je úplne iný ako praktický medzinárodný obchod.
Priznám sa, že aj tie astronomické colné sadzby mi zatieňuje odhalený rozsah rôznych foriem korupcie.
Zároveň to riziko nepredvídateľného kolísania colných sadzieb smeruje k tomu, aby sme preferovali sebestačnosť v čo najväčšom počte komodít.

Milan Kupecký
11. apríla 2025 15:30

K príspevku, ktorý je v presahu mojich vedomostí iba toľko, platí to čo hlásali aj komunisti: „Sebestačnosť v potravinách“. S prázdnym bruchom nie je ani humor, ani zábava a nehovoriac o špinavostiach v politike, ktorá nás sprevádza po celý život…

Milan Kupecký
11. apríla 2025 16:08
Odpovedať  Jaoslav Husár

Čo očakávate odo mňa pán profesor? Od prevratu za vyše 30 rokov sa na Slovensku i v Čechách doslova všetko zlikvidovalo, vlastne rozkradlo a teraz ako ďalej? Asi za socializmu robotníci málo vybudovali a dnes už nie je čo kradnúť…Žiaľ, nie je už honor ani za poriadnu profesionálnu robotu. Viď napríklad HUMORIKON. Prajem Vám pán profesor pekný slnečný víkend a ďakujem za korešpondenciu! Váš milan

Marián Moravčík
11. apríla 2025 19:05
Odpovedať  Milan Kupecký

Pán Kupecký, za socializmu sme si často hovorili, že „sranda musí byť, aj keby chleba nebolo“. Na dnešku mi najviac vadí, že sa z verejného života úplne vytratil humor a s politikou už nie je žiadna sranda.

Peter Zajac-Vanka
Člen
11. apríla 2025 16:06

Naopak, Marian, clo je veľmi užitočný nástroj hospodárskej politiky zvrchovaného štátu. Len národné štáty boli v EÚ potlačené, nadnárodné korporácie sa tešia z nulových sadzieb, lebo iba tak dosahujú ešte v 2025 zisky – všetky komponenty a subdodávky importujú k nám becolne a autá vyvážajú tie v nulovým colným zaťažením. Tie príjmy v štát.rozpočte sú za cigarety a alkohol.

Marián Moravčík
11. apríla 2025 19:10
Odpovedať  Peter Zajac-Vanka

Peter, rozumiem a z veľkej časti máte pravdu. Myslím, že nás v Európe čaká dynamická budúcnosť a že by sa nám obracalo lepšie, keby Slovensko bolo súčasťou regiónu, ktorý by dokázal byť ako celok aspoň v základných veciach sebestačný. Snáď by to šlo spolu s Maďarskom, Rakúskom, Srbskom a Českom (keď sa uvedomí).