HDP je stále v strede pozornosti, trápi nás

O probléme HDP, číselnej hodnote  som už v Reminiscenciách písal. Naša ekonomika a aj ekonomiky krajín EÚ neustále píšu iba o koľko vzrastie HDP. Ak HDP vzrástol o 0,65 percenta, nevieme čo sa v ekonomike stalo. Na čo je taká informácia a pre koho?. Čo vzrástlo – výdavky obyvateľstva, výdavky na investície, výdavky vlády, export, či import?

V posledných 3 dňoch som dostal tri články, ktoré riešia vážne ekonomické problémy a HDP dávajú do rôznych vzťahov. Prvým bol Examining Decision-Making During Crisis Situations Using Simulation Based Approaches By Jessica Johnson.  

Odcitujem toto:

Mass unemployment, sovereign debt crises and Current Account deficits, financial market volatility, are badly undermining US and EU recoveries. Prospect of economic growth are very low and a crisis of confidence seems to affect negatively their levels of investment.

Teda, masová nezamestnanosť, suverénna dlhová kríza a deficit bežného účtu, volatilita na finančných trhoch zle podkopávajú US a EÚ obnovu. Výhľad ekonomického rastu je veľmi nízky a kríza dôvery zdá sa, že negatívne vplývajú na úroveň investícií.

Prečo sa dnes objavil článok o preskúmaní rozhodovania, veď EÚ vznikla dávno a už v roku 1994 prof. M. Gärtner, ktorý za všetky vtedajšie krajiny EÚ vyčíslili rovnicu rovnováhy, vypočítal hodnoty všetkých premenných, ktoré vystupujú v rovnici rovnováhy

 

(S –I) + (T – G)  = (X – M)

 

a už vtedy členské krajiny vykazovali veľké deficity štátneho rozpočtu, až na Luxembursko. Išli teda dolu kopcom.

Akú ekonomickú politiku robila EK?

 

Druhým bol článok Deficit Slovenska sa v rámci EÚ priblížil k priemeru (NBS). Podľa najnovších údajov Štatistického úradu SR dosiahol celkový dlh verejnej správy v roku 2025 úroveň 83,96 miliardy eur, čiže 61,39 % HDP. Slovensko tak po prvý raz od pandémie prekročilo kritickú maastrichtskú hranicu 60 % HDP, čo je tiež nevedecky stanovené.. Za posledné tri roky narástol celkový dlh o viac ako 20 miliárd eur. Dlh napriek tomu rastie rekordným tempom.

A tak sa zadlžujeme tempom, ktoré nemá v našej histórii obdobu. Slovensko smeruje k dlhu na úrovni 75 % HDP.

 

A nakoniec tretí Making Europe responsive to the challenges of the future: European Solidarity Mechanism, Green New Deal, Full Employment Targets By Dirk H Ehnts.

Už nadpisy uvedených článkov hovoria o veľkom význame ekonomických problémov, s ktorými sa dnes krajiny stretajú a to pod vedením EK.  

Čo robila EK, že dnes sme na tom ešte horšie? 

 

Ale prečo musia vznikať také články ešte aj dnes? Nie je to hanba EÚ?

 

Pozrime si ekonomické problémy a vzťahy, podstatné vlastnosti systému hlbšie, lebo články spomínajú nielen EÚ. Verím, že nielen mne, ale aj bežnému čitateľovi, dnes chýba hlboký rozbor náročných ekonomických problémov a určenie ich smeru vývoja. Ten musia pochopiť aj predstaviteľmi vlády, konkrétne ministri financií a ministri hospodárstva.

Čitateľ môže pociťovať, že veľmi zdôrazňujem slovo vedecké. Áno, lebo aj usmerňovanie ekonomiky je vedou. Aj tá potrebuje vedecké objasňovanie.

Vyššie uvedená rovnica rovnováhy slúži na to, aby sme spoznali vzťahy medzi jej komponentmi a samotným číslom HDP.

Musíme poznať determinanty agregovaných výdavkov, čo je HDP, ktoré závisia od správania sa sektorov hospodárstva, teda od o závislosti každej komponenty dopytu – C, I, G, X a M. Dôležité je, aby sme  HDP nechápali iba ako súčet 5 makroekonomických veličín, ako súčet čísiel. Každý z komponentov treba chápať ako funkciu, veď napr. výdavky obyvateľstva C od niečoho závisia, teda hlbšie:

 

Y = f1() + f2() + f3() + f4()

  nie iba

         Y = C + I + G + (X – M)        (1)

 

Vo výraze (1) ešte nemáme špecifikované hypotézy správania sektorov, ale Y je funkciou.

 

Odvoďme si funkciu f1(), teda funkciu pre C, výdavky obyvateľstva na spotrebu. Tá je predovšetkým funkciou národného príjmu Ydaní T. Ale aj T závisí od Y, nech takto

 

T = 0,20Y

 

Funkcia spotreby, C, hypotéza o správaní sa sektora domácností, nech je:

 

C = 300 + 0,75Yd

 

kde Yd je disponibilný príjem a získame ho takto:

 

Yd = Y – T 

 

Takéto relácie by sme mohli definovať pre všetky makroekonomické veličiny HDP, teda aj, f2()f3() aj f4(). Ekonometrický opis by bol zložitý.

 

Pre analýzu je však dôležitá nie číselná predstava hypotéz. Ale aj všeobecná formulácia pre výraz HDP. Čitateľ kroky k jej získaniu nájde v mojej knihe Aj ekonómia je veda. Iba uvediem vzťah, v ktorom vidíme od čoho všetkého Y, HDP závisí, odvodený je v mojej knihe:

 

                     

 

Toto je ekonomický mikroskop na štúdium každej ekonomiky, jej súcna. Ale vzťah (1.4) čitateľa spoľahlivo orientuje a objasňuje podstatu zložitých ekonomických vzťahov a javov ekonomiky.

Tomuto vzťahu musí rozumieť minister financií.

Čitateľ jasne vidí, že v tomto vzťahu vystupujú všetky makroekonomické veličiny z (1) a to v konkrétnej relácii. Verbálnou úvahou k takýmto záverom neprídeme. Vidíme že vzťah (1.4) hovorí, že Grovnaký multiplikátor (významný poznatok) ako I, a, alebo aj (X – M), čo je dôležitý analytický  fakt a ten je:

 

 

O probléme HDP, číselnej hodnote  som už v Reminiscenciách písal. Naša ekonomika a aj ekonomiky krajín EÚ neustále píšu iba o koľko vzrastie HDP. Ak HDP vzrástol o 0,65 percenta, nevieme čo sa v ekonomike stalo.

 

Na čo je taká informácia a pre koho?. Čo vzrástlo – výdavky obyvateľstva, výdavky na investície, výdavky vlády, export, či import?

 

Zvolil som iba jednoduchú lineárnu funkciu C a T, ale aj to je viac iba ako číslo. Verím, že sa čitateľ veľmi obohatil v poznatkoch o hospodárstve. Môžeme experimentovať . Vidíme do  problémov.

Ale hlavne, naša analýza nám zabezpečila, že môžeme robiť dôkladné ekonomické alternatívy rozvoja hospodárstva.

Púhou verbálnou analýzou by sme sa nedopracovali k tak závažným záverom. Urobil som podľa (1.4) niekoľko alternatív všetkých veličín HDP. Vidíme ich v prvom stĺpci. Ak by bol cieľ vlády, aby boli výdavky vlády 99, ostatné zložky sú v prvom riadku. Ak by sme požadovali aby z rovnice rovnováhy bol rozpočet vyrovnaný, teda G = T, potom ostatné zložky sú v druhom riadku.

 

 

Tabuľka 1.4   Vplyv G na zložky HDP a iné finančné toky

cieľ

Y

C I G X M
G=99 575 368 120   99 80   92
G=T 625 400 120 125 80 100
X=M 500 320 120   60 80   80
Yp=700 700 448 120 164 80 112

 

 

Zhrnuté výsledky v tabuľke, pre zvolené ciele, nám poskytujú číselné informácie o hodnotách zložiek HDP ako základ predstáv o tom ako ekonomický systém zobrazený množinou rovníc funguje, teda získali sme alternatívy číselných hodnôt HDP, čiže hospodárskej politiky. Máme alternatívy, ktoré treba zvážiť aj vzhľadom na iné problémy, energetickú náročnosť, či produkciu znečistenia prostredia. A potom vybrať najvhodnejšiu alternatívu, hospodársky ideál, niekým chcený. Model nám dal odpovede.

Predovšetkým vidíme, ako významne sa menili makroekonomické veličiny Y, C a M a to v závislosti od cieľov, ktoré sú v prvom stĺpci pričom sme uvažovali iba dve funkcie.

 

Ak bol cieľ, aby výdavky vlády dosiahli hodnotu 99 mld. jednotiek:

  • HDP dosiahol hodnotu 575 mld. jednotiek
  • Deficit obchodnej bilancie dosiahol hodnotu 12 mld. jednotiek

 

Ak by si vláda stanovila ako cieľ vyrovnaný rozpočet (o čom často hovorí):

  • výdavky vlády G by dosiahli hodnotu 125 mld. jednotiek
  • deficit obchodnej bilancie by bol 20 mld. jednotiek

 

Požiadavka tvorcu hospodárskej politiky, aby hospodárstvo malo vyrovnanú obchodnú bilanciu spôsobí pokles výdavkov vlády, ale aj pokles HDP. V tomto prípade hospodárstvo dosiahlo najnižšiu hodnotu HDP zo všetkých.

 

Záver

V citáte sú uvedené rôznorodé ekonomické problémy, ktoré majú USA a aj EÚ. Hoc o problémoch rovnováhy krajín EÚ z roku 1994   a ich zlých výsledkoch hovorí vo svojej knihe M Gärtner. EÚ išla svojou cestou s obrovskými verejnými dlhmi krajín. Teda po 30 rokoch je na tom ešte horšie.

Prečo rástli deficity aj SR?

Verím, že citované nadpisy článkov čitateľ teraz inak vníma. Ekonómia je veda – má svoj objekt a preniká do hlbín svojho objektu.

Tabuľka 1.4 hovorí o potrebnom poriadku v ekonomike.

Teda ekonómia je fascinujúca veda. Má svoj predmet, má svoj jazyk, a hlavne metodológiu, aj na báze ekonometrie, čo jej spolu umožňuje robiť vedecké závery. To musia zabezpečiť tvorcovia hospodárskej politiky a jasne ukázať politickým predstaviteľom riešené alternatívy. Veda pomáha skúmať následky, ktoré sú dôsledkom zákonov.

Čitateľ si všimol usporiadanosť údajov o zložkách HDP v tabuľkách a teraz ich nechápe iba ako čísla, ale ako dôsledok funkčného vzťahu, ktoré som zvolil iba lineárne. Ak by boli nelineárne, analýza by bola náročnejšia ale adekvátnejšia. Nedostatok poznatkov je vážnou hrozbou fungovania ekonomík EÚ.

 

Netešili by sme sa, že: Deficit Slovenska sa v rámci EÚ priblížil k priemeru

 

Prof. J. Husár,

Bratislava 23/4/2026

 

5 1 hlasovanie
Article Rating
Odoberať
Upozorniť na
guest

Táto stránka používa Akismet na obmedzenie spamu. Zistite, ako sa spracovávajú údaje o vašich komentároch.

18 Comments
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovalo
Vnorené spätné väzby
Zobraziť všetky komentáre
stefan
stefan
27. apríla 2026 10:25

Tu už vedecke riešenia neplatia. Odhalila by amaterizmus v organizovanom bordeli, kde veda je iba príťaž a strojcom na posmech. Prípadne potreby / okrúhle razitko /,aby potvrdili akože ten organizovaný bordel je v súlade s ekonomikou. V skutku k rozkladu EU. .. Všetko je organizované podľa vopred naplánovaného scenára. Európa na samé dno. Potom bude poslusna a ochotná ísť do vojny proti Rusku.
To čo pride bude tá Kamenná doba. O Žiadne vedecké analizy záujem niet ani v blízkej dobe nebude. Všetko je skorumpovane, uplatne . Niet vlády, samosprávy bez deliktu v rozkrádani – našich. Účel je: Tlačiť pred sebou BALVAN dlhov z vlády na vládu s populizmom a klamstvom v HDP a kradnuti DPH vcetne dotácií. Riešenie je iba jedno. Dlhý sa musia zahladiť Vojnov. Určený je aj rok 2029 – 30. No postacia 2-3 dní a bude po vojne.
Kým ešte sú nazive pamätníci dejín. Vedia,že to čo sa príde – nebude nič nové. Lebo dejiny sa vždy opakujú. Takže úlohou je: Ako sa pripravit pre dobu kto prežie apokalypsu doby kamennej. A ktorá svetová časť to bude? Európa určite nie ani Amerika. Iba tí čo vedia, že minut môžu iba to čo si vyrobia.

fero518
Admin
27. apríla 2026 8:03

Jarko,
 rozvoj je správny smer napredovania, problémom je stav západnej spoločnosti, ktorá “ v tichosti“ prešla v rámci globalizmu podľa „pravidiel“ USA do mentálneho, kultúrneho, morálneho závozu. Odišla od základov týchto vlastností, ktoré boli tvorené na základe Desatora, nech si ľavičiari, ateisti a podobní hovoria, čo chcú. Právny systém (aspoň jeho kostra) je stále viazaný na základné ustanovenia Desatora, aj keď nebudeme brať do úvahy tie, ktoré sú viazané priamo na vieru v Boha.
Lebo „deti kvetov“ v Anglicku a postupne ďalej a intenzívnejšie prierezovo vo všetkých oblastiach života v západnom svete.
Toto všetko a postupne ďalšie prvky relativizmu zapríčinilo odklon od použitia osvedčených tradičných „materiálov“ pri budovaní a opravách základov európskeho domu.
 Také a podobné podnety nakoniec priebežne, až do súčasnosti, priviedli Európu ako celok na cestu úpadku. 
Lebo relativizmus bez väzby na tradície a vedu? Politický aktivizmus? Sebectvo paradoxne až do sebazničenia? Bohorovnosť? Odvracanie sa od „zrkadla pravdy“?

Prečo sa takto rozpisujem – chcem poukázať na korene čínskeho úspechu. Čína pomerne dlho buduje na základoch, ktoré v zásade prijali počas kultúrnej revolúcie (hoci si vtedy zničili priveľa pamiatok a odkazov na svoju kultúru, históriu, včítane písomností).
 Chcem poukázať na podstatu ich úspechu – pragmaticky zotrvali na tejto svojej ceste. Stabilita rozvoja v plánovanom hospodárstve vo všetkých odvetviach, uvedomenie si potreby disciplíny na všetkých úrovniach (jedno, aj druhé nám chýbalo po roku 89).
 Vďaka nekompromisnému zákonodarstvu sa od strednej vrstvy vyššie nikto neodváži ani len pomyslieť na ľavotu, korupciu, spreneveru, zradu, pretože by definitívne skončil.
Čo bolo v počiatkoch nepohodlné a takzvane nedemokratické, stalo sa postupne pilierom rozvoja a občan si to uvedomuje, pretože cíti na každodennej báze, že mu to prináša istoty a možnosti vlastného rozvoja. 
 Na západe si zamenili podstatu skutočnej demokracie podstatou anarchie, až nihilizmu, sebectva. Ja, ja, a do tretice ja, lebo to, či ono tak, či onak chcem a hotovo.
 Nuž a sme tam, kde sme. Čierno-biele videnie na spôsob op-artu, klapky na očiach nastavené relativizmom. Prepáč tento zjednodušený výkrik do tmy …
 
     Fero

Naposledy upravené 15 dní späť používateľom fero518
Jozef Hlušek
Jozef Hlušek
26. apríla 2026 11:04

Milý Jaroslav, vážený pán profesor,
Niet sporu o tom, že máš pravdu. Predsa by som Tvoju úvahu rad doplnil trochu a veľmi stručne polemický:
Teda, je to pravda, HDP nie je iste komplexný ukazovateľ hospodárskeho vývoja štátu, tobôž vývoja životnej úrovne, či blahobytu jeho občanov. Zato celkom efektne a efektívne sa dá využiť kritikmi aj podporovateľmi vlády /podľa potreby/, a preto je politický dôležitý, preto sa na ňom bazíruje nielen v rámci niektorých štátov ale praktický na celom svete. Iná vec je, ak sa používa v odborných kruhoch ako objektívne kritérium pre stanovenie cieľov ekonomického rozvoja štátu. Ale, som si istý, že súčasná vláda „týmto smerom“ neuvažuje a vo svojich konkrétnych krokoch sa ním neriadi. Pravda, okrem jej „poradného orgánu“, RRZ – pre ktorú je rast HDP alfou a omegou jej „odborných“ stanovísk.
A iba tak, „na okraj“: Som presvedčený o tom, že vláda /na rozdiel od „expertov“/ vie čo robí, pravdaže v rámci možností, ktoré má reálne k dispozícii, je práve rast výdavkov vlády. Pravdaže, aj tento ukazovateľ je zneužiteľný rovnako ako „výdavky obyvateľstva“.
Pokiaľ ide o zadlženie štátu, tak ako píše Dušan „Existuje množstvo veľkých štátov, ktoré sú na tom ešte horšie ako my“. A keď sú všetci zadlžení, /je to pravda odveká, že/ „dlhy sa najlepšie odpisujú vojnou“. Pravdaže, najľahšie tým najväčším najväčším štátom. Naopak, vôbec nezaváži, že malý štát žiadne dlhy nemá, práve naopak, ten platí najviac.

Jozef Hlušek
Jozef Hlušek
26. apríla 2026 15:09
Odpovedať  Jaoslav Husár

Jarko, priateľ môj drahý, dnes je situácia iná ako pred r.89. Vtedy sme mali akúsi nespochybniteľne vlastnú hospodársku základňu a v RVHP sa ozaj rokovalo. I tak sme hovorili, že RVHP nás „zväzuje a zaväzuje“, že na nich doplácame. V skutočnosti to bolo asi tak ako Česi „doplácali“ na Slovensko. Porovnaj to so súčasnou EÚ, jej riadením a našou skutočnou hospodárskou základňou. Svojej zvrchovanosti sme sa vzdali za „fondy“, ktoré si sami zafinancujeme a ak splníme „podmienky“, možno sa nám z nich čosi aj vráti. Nuž, aké sú v tejto situácii naše možnosti a ich limity? Skutočný Politik, nie táraj, on musí byť zodpovedný a preto koná vždy v rámci možností, ktoré reálne má. /A možno sníva o tom akoby …,keby… a ľutuje, že sa do „toho“ vôbec kedysi pustil/
Tým vonkoncom nenamietam voči Tvojim reminiscenciám, sú veľmi potrebné. Rozširujú obzor a bázu poznania. Ja sa usilujem iba dovysvetliť „dialektiku“ možného. /Občas možno ťažkopádne a málo zrozumiteľne./

Anton Julény sen
Anton Julény sen
25. apríla 2026 16:38

Vážený pán profesor
 vraciaš sa s otázkou že prečo “ krajiny EÚ neustále píšu iba o koľko vzrastie HDP. Ak HDP vzrástol o 0,65 percenta, nevieme čo sa v ekonomike stalo“ Pýtaš sa Na čo je taká informácia a pre koho?. Čo vzrástlo – výdavky obyvateľstva, výdavky na investície, výdavky vlády, export, či import? Skúsim otázku rozšiť. Rast HDP vyjadruje, že ekonomika ako celok produkuje viac hodnoty. Nehovorí však, kto z toho profituje a kam tieto peniaze smerujú. A práve aj v tom je podstata problému a Slovenska..Tento mesiac si pripomíname Sté päťdesiate výročie narodenia Tomáš Baťa je príležitosťou nielen na spomienku, ale najmä na zamyslenie nad jeho odkazom. Nie nad legendou, ale nad konkrétnym dielom, ktoré zanechal v krajinách, kde pôsobil – a osobitne na Slovensku.Pre jeho podnikanie bolo príznačné, že kapitál nebol hromadený, ale neustále investovaný – do výroby, do ľudí aj do prostredia, v ktorom žili. Výstavba domov pre zamestnancov, rozvoj infraštruktúry a podpora komunitného života boli prirodzenou súčasťou podnikateľskej stratégie.Zanechal odkaz nad ktorým ba sa mala nielen naša spoločnosť zamyslieť.

Dušan
Dušan
25. apríla 2026 7:35

Pán profesor, to čislo 61.39 % je strašné a ešte viac hodnota celkového dlhu. Teraz „zbožňovať“ HDP to je totálny nezmysel. Nám pri vstupe do „spoločenstva“ zavesili „na nohy okovy“ nerovnakých podmienok, ktoré nám podstatne obmedzili možnosť rozvoja. Bolo to horšie, ako keď nám Varšavská zmluva určila čo budeme produkovať a čo nie. Môj kolega z Mechanizačnej fakukty navrhol efektívny zberový kombajn ale na taký dostali súhlas v NDR a to nebol jediný objekt „prerozdeľovania výroby“.
V súčasnosti musíme náš rozpočet dať schváliť u „načálstva“ a pokiaľ tam nie je 5% na „útočnú obranu“ tak čelíme sankciám. Rovnako, ako ekonomicky plánovať v „podmienkach neregulácie trhu“ pre odber lacnejších energií tak vedecké plánovanie ide „mimo záujmu“.
Baviť sa za takýchto podmienok o HDP je asi bezpredmetné. A na plánovanie a návrh rozpočtu vedeckými netódami ekonomiky si budeme musieť počkať.
Nie som ekonóm, ale v svojich 90 rokoch som už zažil a pamätám si dosť a pri projektoch sme vždy počítali s návratnosťou investícií. Tieto súčasné sú (asi) nenávratné. Čo mi je ľúto a hlavne mi je ľúto našich potomkov, ktorí toto budú musieť riešiť. A nielen naši. Existuje množstvo „veľkých“ štátov, ktoré su na tom ešte horšie ako my.
….ako sa riešila takáto situácia v minulosti vieme si predstaviť.
Je mi to ľúto. Dušan

Marián Moravčík
Marián Moravčík
24. apríla 2026 20:43

Pán profesor, ešte pri príležitosti Vašich minulých reminiscencií som si znovu pozrel hospodárske ciele vlády v programovom vyhlásení. Vzhľadom na tie, aj vzhľadom na verejné vystúpenia ministra financií, je nutné konštatovať, že vláda si vôbec nestanovila merateľné hospodárske ciele. Aspoň nie verejne.
Minister financií nerobí odpočet svojej úspešnosti tak, že by ukázal štatistické výsledky a porovnal ich s cieľmi. Hovorí ako o úspechu podľa toho, ako analytické firmy zverejňujú rating Slovenskej republiky. Lenže to je len akási miera očakávanej schopnosti vlády plniť svoje finančné záväzky. Nič to nehovorí o úspechu hospodárskej politiky.
Vláda si no vládnom programe stanovila ako hlavnú ekonomickú prioritu „konkurencieschopnosť slovenských podnikov“. Veľmi diskutabilný cieľ, ešte horšia možnosť ako HDP.

Marián Moravčík
Marián Moravčík
25. apríla 2026 20:28
Odpovedať  Jaoslav Husár

Súhlasím, pán profesor, nikto z politikov nerozmýšľa v dlhodobom horizonte, nikto sa nedostane ďalej ako po najbližšie voľby.

Peter Zajac-Vanka
Člen
24. apríla 2026 19:51

Pán profesor, treba to neustále opakovať a vysvetľovať. Zas sú masmédiá a politici v panike, že „klesá HPD“, „bude zle“… lenže ako správne píšete, iba super-rozsiahle dáta a výpočty by odhalili, ako to je v konkrétnej štátnej ekonomike. Áno, štátnej, čiže istého jediného národného štátu…aj keď sa „brusel“ hrá o to, že ho národné štáty nezaujímajú…
A mimochodom, najlepšie ste to vystihol, že „my vlastne nevieme, čo sa v ekonomike stalo“… bude to morbídne ak človek odhalí, že hádépé rastie aj všade tam, kde umierajú ľudia vo vojne? Viete, počet rakiet, bômb minutých, výstrelov, množstvo prepravy a minutej nafty, ba i množstvo pohrebov…to všetko vchádza do čísel tvoriacich HDP.
HDP prestane rásť iba tam, kde netečie ropa a neprúdi plyn, Čiže od januára doteraz na Slovensku…