
Nadpis som si zvolil, lebo o jeho fungovaní sú celé diela, ale dostal som mail Evropa nikdy pořádně nepochopila podstatu svobody.
A nasleduje:

„Nedostatečné pochopení svobod jednotlivce vychází podle americké spisovatelky Ayn Rand z toho, že evropští ekonomové ve svých analýzách stavěli člověka na stejnou úroveň jako jakékoli jiné „výrobní zdroje”. Vedeto k nesprávnému závěru, že bohatství je anonymní produkt společnosti. Od A. Smithe k F. Hayekovi. Ty nejlepší argumenty. Ayn Rand se narodila v Rusku a ve věku 21 let emigrovala v roce 1926 do Ameriky. Tam se proslavila jako obhájkyně svobodné společnosti a svým nejznámějším románem Atlasova vzpoura. V šedesátých letech minulého století vydala soubor esejů o kapitalismu, který nese název „Kapitalismus, neznámý ideál”“.
Článok hovorí aj o ideách kolektivizmu, o americkom pojatí práv a aj o tom, že spoločenský prebytok je nezmysel. Viackrát operuje aj pojmom politická ekonómia.
Uvádza aj túto definíciu:
„Kapitalismus označuje ekonomický systém, který v západním světě převládl od rozpadu feudalismu. Jeho základem jsou vztahy mezi soukromými vlastníky výrobních prostředků a svobodnými dělníky, kteří nemají kapitál a prodávají svoji pracovní sílu zaměstnavatelům.“
Bolo otrokárstvo, bol feudalizmus a máme kapitalizmus. A čo bude pokračovať? V každom systéme bolo určité vlastníctvo. Konečným cieľom ekonomických vied je odhalenie ekonomického zákona pohybu modernej spoločnosti.
Toľko na úvod.
***
Začnem netradične, citátom od svätého Augustína, ktorý povedal:
“Štát, ktorý by nebol organizovaný na základe spravodlivosti, by sa zmenil na veľkú bandu zlodejov.”
Ekonómia musí predovšetkým predpokladať ako sa má správať štát.
A. Smith, ktorého Randová uvádza, veril, že jeho idey budú aktuálne za všetkých čias. To si myslel aj L. A. Feuerbach a vlastne aj osvietenci. V dobe keď A. Smith dopisoval svoje dielo Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations (1776) sa v Anglicku už šírilo bankovníctvo, a potom aj na kontinente.
|
Jeho dielo sa skladá z 5 kníh:
|
Spis uzaviera rozsiahlym rozborom náležitej úlohy vlády v „trhovej“ ekonomike. Na to autorka Randová zabudla. V úvahe uvediem niektoré Smithove myšlienkové základy.
Musím uviesť viacero vážnych faktov. Tvrdenia A. Randovej si to žiadajú. Ako píše Buchholz v diele Živé myšlenky mrtvých ekonomů, A. Smith v jednej zo svojich prednášok prehlásil:
„Človek je zviera, nadané zvedavosťou“.
Ale v jeho dobe predsa ešte teológovia boli tí, čo vládli nad intelektuálnym myslením Európy (uvedomila si to A. Randová?).

Prišiel M. Koperník a pohľad na svet sa začal razom meniť. Jeho heliocentrický model prevracal myšlienky; nechceli ho prijať.
Predsa Zem je stredom vesmíru!

G. Galilei, jeho nasledovník, napadol náboženské klišé a povedal a predsa sa točí.
Vedel, že je to veľmi zradná pôda a môže sa dostať do väzenia.

Prišiel aj vynálezca diferenciálneho a integrálneho počtu. I. Newton.
Pokračoval v Galileových vedeckých „výbojoch“, pátrajúc po odpovediach za hranicami, ktoré určovali náboženské texty. Neprijali ho s radosťou.
Nemecký filozof W. Leibnitz sa dokonca vyjadril tak, že I. Newton sa dopustil bohoruhačstva tým, že o Bohu pojednával ako o nie príliš šikovnom hodinárovi.
Treba zdôrazniť, že ešte pred vydaním Bohatstva národov si Smith v roku 1759 získal slávu svojím pojednaním o mravnosti a to v diele The Theory of Moral Sentiments. Aj zato ho začali volať Filozof Smith. Ako prírodovedci pátrali po pôvode slnečnej sústavy, pátral Smith po pôvode mravného súladu či nesúladu. Pozrime si jedno dôležité tvrdenie A. Smitha:
„Kedykoľvek keď jednotlivý človek stojí pred morálnou voľbou predstavuje si v duchu „nestranného pozorovateľa“(neviditeľnú ruku), ktorý všetko starostlivo zvažuje a dáva mu rady. A tak miesto aby ľudia jednoducho len presadzovali svoje vlastné sebecké záujmy, prijímajú rady od tohto imaginárneho radcu. V dôsledku toho sa ľudia rozhodujú na základe kladného cítenia (sympatie). A nie iba na základe sebeckých pohnútok“.

Nemôžem nespomenúť ďalšieho velikána, ktorý podrobil kapitalizmus kritike.
Totiž z hľadiska hlbokého pochopenia aká je podstata politickej ekonómie a fungovania ekonomiky, K. Marx vo svojom diele hovorí:
„V kapitole 1.1 odvodil som hodnotu vedecky prísnejšie rozborom rovníc, v ktorých sa vyjadruje každá výmenná hodnota“.
Podotýkam, že hlavne obsahovo bohatšie, čo sa nedá dosiahnuť verbálnou analýzou. Ak máme 2 rovnice x + y = 1,1 a druhú x – z = 1, riešením budú tieto hodnoty premenných: x = 1,05 a z = 0,05. Ale, čo je v pozadí týchto hodnôt? Hovoria o tom koeficienty inverznej matice. Odvodiť ich význam, je ozaj náročné, ale pre ekonóma zásadné. Ekonóm vďaka nim vidí hlbšie do vzťahov medzi premennými x a y a sú to práve vzťahy, ktoré ekonóma zaujímajú.

O tom hovorí aj Marcus Aurelius Antoninus:
„Pozri sa na jadro veci: nech Ti na nijakej veci neujde jej vlastná podstata ani pravá hodnota“.
Pretože som 2,5 roka žil a študoval v Juhoslávii, musím sa oprieť o ich zásadné a bohaté ekonomické poznatky, ako aj o pochopenie fungovania ich ekonomiky, ktoré som spoznal, aj zásluhou mojej špecializácie. Profesor M. Korać vo svojom diele vychádza pri objasnení podstaty robotníckej samosprávy zo základného cieľa socialistickej výroby. Hovorí, že je nepopierateľné, že cieľom socialistickej tovarovej výroby je výroba materiálneho bohatstva s cieľom čo najkomplexnejšieho uspokojenia rastúcich potrieb ľudí. A ako hovorí, aj socialistickú tovarovú výrobu regulujú určité zákony, nezávislé od vôle ľudí.
Korać analyzuje socialistickú tovarovú výrobu, povedal by som, v čistej forme. Pri takomto prístupe musí byť východiskovým bodom analýzy socialistický podnik (fabrika) ako tovarový výrobca a to taký podnik, v ktorom sú nastolené dôsledné socialistické výrobné vzťahy, t. j. v ktorom je pracovný kolektív ako celok súčasne výrobcom, spoluvládcom (upravljač – cítime viac ako správca) a prvým privlastňovateľom výrobkov, ktoré svojou prácou vytvoril, teda ide o nový vzťah práca – kapitál, dovtedy nepoznaný.
Toto je najvzácnejšia myšlienka, najvzácnejší logický deduktívny záver Koraća v spojitosti s novou podstatou ekonomického systému v Juhoslávii.
Alebo inak, to boli tri piliere, tri atribúty ich spoločenského zriadenia. Čiže podnik, ktorý riadi robotnícka rada (bol som na zasadnutí), disponuje nevyhnutnými faktormi výroby (resp. že pracovný kolektív disponuje výrobnými prostriedkami, ktoré sú mu dané na používanie alebo, že k nim môže prísť kúpou na trhu), ako aj, že môže realizovať to, čo sa v podniku vyrába, a tak sa problém redukuje na analýzu procesu výroby tovarov a služieb a podmienok stálej reprodukcie ako materiálnych tovarov tak aj vzťahov, ktoré v podniku existujú, vznikajú.
Vieme, že:
- poddaný bol slobodnejší ako otrok,
- robotník bol slobodnejší ako poddaný (feudál rozhodol, že každý 10-ty petrenec je poddaného)
- avšak robotník hlavne predáva svoju pracovnú silu, v kapitalizme.
Nie je ani spoluvládcom (správcom?) ani prvým prisvojovateľom.
Pre ilustráciu uvediem, že časopis Plus7 dní zo 16/3/2017 uvádza článok o platoch robotníkov v závode KIA. Podnadpis znie:
„Robotníci hovoria, že v Kii drú ako ťažné kone rýchlosťou dostihových koní“. A v článku sa uvádza, že KIA má takmer dvojnásobný zisk ako bratislavský Volkswagen, no Volkswagen svojim zamestnancom dáva o 26 percent vyššie mzdy. To hovorí za všetko, – reaguje Milan Kuruc z občianskeho združenia Pracujúca chudoba.
Ďalej sa tam píše, že kým na západe je bežné, že na mzdy ide okolo 60 percent vyprodukovanej hodnoty, u nás je to len 40 percent. Jedinou nádejou na zlepšenie tejto situácie je vzostup uvedomelých zamestnancov, ktorí aktívne zoberú osud do vlastných rúk, začnú sa spájať a spoločne vyvíjať tlak ne zamestnávateľov.
To má byť ideál kapitalizmu?
Záver
Nastolený problém Ayn Randovou si žiada vedecky presnejšie a prísnejšie hodnotiť problémy fungovania spoločenského poriadku kapitalizmus. A dnes na komparáciu fungovania ekonomík už ekonomická veda môže využívať známu input/output analýzu, ktorej otcom je V. V. Leontiev, ktorú EHK v Ženeve využívala na komparáciu krajín regiónu EHK.
Nemôže nás premôcť pocit vedeckej nemohúcnosti, ani spôsob fungovania kapitalizmu a jeho budúcnosť nám nemôžu byť cudzie. Nemôže sa to maskovať okázalosťou literárno – ekonomickej aktivity, ktorá je dosť bohatá/plytká. Dnes má kapitalizmus omnoho zložitejšie formy ako za F. Hayeka.
„Pozri sa na jadro veci: nech Ti na nijakej veci neujde jej vlastná podstata ani pravá hodnota“.
Ako je to s kapitalizmom?
Prof. J. Husár,
Bratislava 3/5/2025
Vážený pán profesor,
navodená téma je zložitá a bola predmetom skúmania po stáročia ekonomickými mysliteľmi, ich nasledovníkmi a ekonomickými školami. Bola súčasťou všeobecnejších úvah o spoločnosti.. Ako samostatná vedná disciplína sa ekonómia nakoniec vydelila v17. a 18 storočí sformulovaním do klasickej politickej ekonómie. Toto obdobie prinieslo ďalší rozvoj nových smerov, škôl a teórií, ktoré viedli až k dnešnej, tzv. modernej ekonómii, ktorá však zďaleka nie je homogénnym celkom, a jej vývoj rozhodne nie je uzavretý. Podobne aj kapitalizmus je ekonomický systém, ktorý v západnom svete prevláda od rozpadu feudalizmu. Jeho základom sú vzťahy medzi súkromnými vlastníkmi výrobných prostriedkov a slobodnými robotníkmi , ktorí nemajú kapitál a predávajú svoju svoju pracovnú silu zamestnávateľom. Súčasné modely neoliberalizmu sú vyčerpané a hľadanie nových riešení je sprevádzané neistotou a napätím, vrátane geopolitických rizík. Kapitalizmus je v kríze, a podobne ako rozpad feudalizmu nastolil kapitalizmus otvorí sa nove obdobie, ktoré bude vychádzať z historických poznatkov politickej ekonómie.
Vážený pán inžinier, milý Tónko,
Zažil si Baťu a máš konkrétne skúsenosti. Poznal si jeho starostlivosť o ľudí. Píšu o tom aj knihy. Dobre si vystihol aj problémy ekonomických vied. Prechod ku kapitalizmu je náročná životná etapa ľudí, ktorá podľa výskumov predstavuje hlbšie zmeny ako iné situácie v živote rodín. Musíme sa oprieť o dôveryhodné zdroje poznania ekonomických vied, o čom hovorím v úvahe (Smith, Briška, Buchholz…) ba sa oprieť aj o pozitívnu skúsenosť širšieho ekonomického okolia. Nemôžu to však byť rôzne internetové fóra, komentáre, ktoré sa stali zdrojom aj dnešných programov viacerých politických strán. Experti nám priniesli „nové“ ekonomické pojmy ako swap, akási termínová zmluva, či swap na kreditné zlyhanie, čo je druh kreditného derivátu. Ale čo to je, občan to nechápe.
A preto musím zopakovať z úvahy? Nastolený problém Ayn Randovou si žiada vedecky presnejšie a prísnejšie hodnotiť problémy fungovania spoločenského poriadku kapitalizmus. A dnes na komparáciu fungovania ekonomík už ekonomická veda môže využívať známu input/output analýzu, ktorej otcom je V. V. Leontiev, ktorú EHK v Ženeve využívala na komparáciu krajín regiónu EHK. Na to sa zabudlo.
Ďakujem
jhusár
Pán inžinier,
v roku 1964 som už rok študoval v Juhoslávii. Vsľvysanec nás predstavovaol prez. J. B. Titovi a A. Novotnému. Prez. Tito sa ma spýtal, čo študuješ – ekonómiu a ekonometriu. Kúp si moju knihu. Kúpil som si ju: O socijalističkoej demokratiji u Jugslaviji (dal mi ju nanovo zviazať p. Ing. Forsthoffer). Napísali ju traja- J.B. Tito, E. Kardel (otec ekonomickej teórie) a A. Rankovič. Spomínaný prof. Korač v úvahe a ďalší piati napísali knihu Problemy teorije i prakse síocialiastičke robne proizvodne u Jugoslaviji. Odvolávajú sa na ňu na viacerých miestach. Ozaj studnica. Také niečo sme nemali. Tri atribúty fungovania podniku a ekonomiky, ktoré Korač tak dôkladne opísal, je ozaj veľká zriedkavosť u našich politekonómov, týkajú sa toho, čo je kolektív podniku. Predovšetkým sú spoluvlastníci. Buchholz napísal dielo Živé slová mŕtvych ekonómov a dal dôraz na A. Smitha. Ja hovorím, že dnes by bolo treba napísať dielo Mŕtve slová živých ekonómov. Už som to aj uverejnil.
Umberto Eco je spisovateľ, ktorého rád čítam. Na obale knihy Nulté číslo uvádza: Píše sa rok 1992 a v Miláne sa na objednávku istého veľkopodnikateľa pripravuje nulté číslo nového denníka. Noviny však nemajú poskytovať informácie o tom, čo sa udialo, ale zastrašovať a vydierať protivníkov svojho majiteľa.. Počas prípravy nultého čísla jeden z redaktorov natrafil na nové šokujúce informácie, ktoré ho zavedú na nebezpečné chodníčky. Je presvedčený, že postupne odkrýva päťdesiatročnú históriu sprisahania okolo Mussoliniho smrti, slobodomurárskej lóže P2, atentátu na pápeža Lucianiho, Borheseho puču, CIA, červených tderoristov a dvoch desaťročí krviprelievania c talianskych dejinách. Jeho závery sa zdajú absurdné, dokým ich neodvysiela BBC. Teda to čo nemá byť. A to je aj v základe zmien po roku 1992.
Pán inžinier, ľudia nie sú pokusné králiky, čo sa robí v kapitalizme od roku 1980.
Ďakujem
jhusár
Pán inžinier, kedysi by sa mi zdalo neuveriteľné, ako veľmi sa dá zmeniť pohľad na dejiny, ktoré som sa ako školák učil pred 50 rokmi a ktoré sa ešte dajú overiť v dobových záznamoch, dokonca filmových a ešte niektorí priami účastníci žijú. A aj tak sa už tie nedávne dejiny podávajú úplne inak. Toto ma celkom zneistilo a už nie celkom verím tomu, že kapitalizmus bol pokrokovejší a humánnejší ako feudalizmus. Veď dejiny stredoveku bolo ešte ľahšie skresliť a dezinterpretovať, hoci dôkazy máme pred očami, ale predsa väčšina verí „pani učiteľke“, ktorá učí podľa (kapitalistických) osnov.
Dnes verím, že bezohľadní ľudia s mentalitou kapitalizmu žili vždy, no feudalizmus ich pomerne účinne brzdil. Kapitalizmus je extrémne dobre prispôsobený na expanziu, prakticky nič iné nezvláda, no po období zámorských objavov v 15. a 16. storočí a so vznikom koloniálnych impérií dostal kapitalizmus životnú šancu, ktorej sa s úspechom chopil. Kapitalizmus mohli vnímať pozitívne ľudia v metropolách impérií, lebo im zo stola padalo veľa omrviniek, hoci v princípe nechtiac.
Dnes expanzia nie je možná, zatiaľ ani na Mesiac a Mars, ako by chcel Musk. Vojna je možnosť aspoň na časti sveta vytvoriť znova holý priestor, kde by sa dalo expandovať.
A čo napr. naši predkovia, Slováci? Akosi ste na nich pozabudol, či nie? Ale v žiadnom prípade Vám vážený p. Moravčík Váš názor nechcem upierať.
Nie, na našich predkov Slovákov nezabúdam a práve preto nerozumiem, čo ste tým chceli povedať.
Súčasná kríza má širší rozmer ako iba ekonomický. Dávam Vám do pozornosti úvahy Emila Páleša https://www.youtube.com/watch?v=s5cY5sgBXhI
Všetko najlepšie Viliam
Pín inžinier,
ďakujem pekne. P. dr. Páleša som nepoznal. Na univerzite som mal kolegu matematika, ktorý bol mojim dobrým spoločníkom. Otázka budúcnosti civilizácie je ozaj predmetom niekoľkých kníh. Ale cítil som u neho hlboké poznatky. Zakončím tým, že civilizácia je na rázcestí a nemôžu to riešiť osobnosti ako Trump. To iba vyvolá, ako sa už všade píše, obchodné vojny. Zdrojom problémov je pekne opísaná v diele Galbrigta Spoločnosť hojnosti.
Ďakujem
jhusár
Pán profesor, položili ste hlbokú otázku a napíšem úprimne, že sa nezameriavam na spôsoby riešenia kríz kapitalizmu. Viac ma trápi, ako sa mohlo predísť návratu kapitalizmu a keď už sme v ňom zas, ako to nabudúce urobiť lepšie.
Podávate veľmi pekný stručný prehľad vývoja základných ekonomických princípov, no už z minulých diskusií vieme, že neoklasici deformovali niektoré idey Adama Smitha a Karl Marx do Kapitálu prevzal už ten deformovaný model. Preto mu pomocou jeho rovníc vyšlo, že riešením všetkých kríz kapitalizmu je spoločenské vlastníctvo výrobných prostriedkov. Mám silné podozrenie, práve preto, že sme späť v kapitalizme, že to riešenie nebolo.
Mrzí ma, že na tému – ako to nabudúce urobiť lepšie, je veľmi slabá verejná diskusia, ba čo je horšie, býva eliminovaná.
Pán doktor,
jasne ste sa vyjadrili. Ale mňa zaujal aj nadpis Randovej: Nadpis som si zvolil, lebo o jeho fungovaní sú celé diela, ale dostal som mail Evropa nikdy pořádně nepochopila podstatu svobody. Zato som dnes v úvode k úvahe položil dôraz na slobodu. Na spojwenectvo USA a Francúzka. Obe ma sklamali, žil som aj v USA aj vo Francúzsku. Aj toto si treba uvedomiť: Treba zdôrazniť, že ešte pred vydaním Bohatstva národov si Smith v roku 1759 získal slávu svojím pojednaním o mravnosti a to v diele The Theory of Moral Sentiments. Dnes sa ozaj stratila mravnosť, pozrite na rozkjrádanie po roku 1989, kde sa ľudia tešili, že sa niečo zmení v prospech nich. Žiaľ, nedočkali sa.
Ďalujem
jhusár
Pán profesor, udreli ste klinec po hlavičke. Veľmi dobre ste poukázali na absenciu morálky. Podstatou liberálneho svetonázoru je takmer neobmedzený individualizmus a toto považujú aj za imperatív slobody.
No toto je mentalita parazita. Aj bez idealistickej morálky by si ľudstvo malo uvedomiť, akou hodnotou je celistvosť a kontinuita spoločnosti. Obyčajný zdravý rozum nám povie, že spoločnosť (ekosystém) zložený zo samých parazitov nemá šancu na dlhodobé prežitie a bude sa končiť kanibalistickým peklom.
A bude to – Lopatovov REVOLUCIOV. Opak r.1989. Bude to – RABOVANIE, cez vybavovanie uctov s verchuskov co nevie co zo sebov z ROZKOSU. Vbordeli uz sa nebudu menit postele. Budu sa rovno vyhadzovat kurvy. Politicke,Justicne,Policajne co sa nechali NANOMINOVAT a verchuske posluhovat celych 35. rokov na zotrocenie a zbavenie SLOBODY Slovenska.
Kolac sa neda delit nerovnomerne. Lebo pridanim jednemu uberes druhemu. Dobre vedeli co budu robit. Ze budu – Ukrajovanim inym. Aby sa prezierali. No su u konca. Kolac zozrali a uz niet co ukrajovat. A na uver uz nedaju. Tak idu brat silov – vojnov.
Dobrý prehľad, pán profesor! Len ho doplním, keďže ste si dali taký nadpis. Pretože v zborníku R.Gibsona Rethinking the Future (asi po 2000 r.) ten napísal v úvodníku ku statiam 16 mysliteľov v manažmente toto:
„A ako je to s kapitalizmom samotným?“
„„Kedysi v šesťdesiatych a začiatkom sedemdesiatych rokov si boli ľudia vo všeobecnosti istí tým, kam mierime a ako sa tam dostaneme. Úspešné korporácie, silné povojnové ekonomiky a dávno zavedené inštitúcie sa rútili smerom k budúcnosti ako veľké luxusné limuzíny na širokej a prázdnej diaľnici. Mali dojem, že pred sebou vidia dlhú priamu cestu, tiahnucu sa k obzoru, cestu, po ktorej môžu cestovať prakticky rovnako ako po tej, ktorú zanechali za sebou. Zdalo sa, že budúcnosť bude patriť im. Nič nemohlo byť vzdialenejšie od pravdy.
„Ako je to s kapitalizmom samotným S tou báječnou cestou k pokroku a prosperite – ako sme sa aspoň vtedy domnievali? Mnohé hlasy sa dnes pýtajú, kam nás vlastne kapitalizmus vedie. Alebo prečo sa tam tak dychtivo rútime. A aký má tento závod dôsledky na naše životy, na naše miestne spoločenstvá, na naše životné prostredie. Keď sa dnes pozeráme do budúcnosti, ani trochu si nie sme istí, kam máme vlastne namierené a ako sa tam dostaneme. Nevidíme už dlhú a priamu diaľnicu, namiesto toho pozorujeme, že cesta pred nami končí !“ Koniec dvadsiateho storočia predstavuje koniec celého určitého usporiadania vecí. Koniec priemyselného zmýšľania. Koniec povojnového usporiadania. Koniec suverénnej nadvlády USA. Koniec sociálneho štátu. Koniec komunizmu a povojnového kapitalizmu. Možno až (podľa F. Fukuyamu) koniec histórie.„
zaujalo ma to, čo napísla Randová: Vedeto k nesprávnému závěru, že bohatství je anonymní produkt společnosti. Od A. Smithe k F. Hayekovi. Tom je neznalosť Smithha. Iste sa pamätáš na Kaníka a spol. ako sa oháňali Smithom, ale ho iste nečítali. Ba musím zopakovať, že Spis uzaviera rozsiahlym rozborom náležitej úlohy vlády v „trhovej“ ekonomike. Na to autorka Randová zabudla. V úvahe uvediem niektoré Smithove myšlienkové základy. Teda on sa už v dobe feudalizmu zaoberal náležitou úlohou vlády. Ja si mimoriadne cením ako píše Buchholz v diele Živé myšlenky mrtvých ekonomů, práve o A. Smithovi. Dôkladný rozbor jeho diela.
Vieš to nadšenie, ktoré opisuješ treba vidieť aj z toho pohľadu, že politici nevideli podstatu rozvoja spoločnosti tak ako je opísali mnohí autori, napr. aj Galbright v diele Spoločnosť hojnosti. Už nadpis veľa hovorí a v diele dôkladne rozobral problémy fiskálnej a monetárnej politiky a to práve na ekonomike USA. Veľmi dobre si to vyjadril touto vetou: Zdalo sa, že budúcnosť bude patriť im. Nič nemohlo byť vzdialenejšie od pravdy. Práve zato som citoval aj Marxa, že keď chcel vyjadriť hlbokú podstatu hodnoty, potreboval sa obrátiť na matematiku. Zato som v úvahe spomenul, že ekonóm potrebuje pri riešení dvoch rovníc o dvoch neznámych aj inverznú maticu, tam je zakopaná ekonomická múdrosť.
Ďakujem
jaro
Nemám ekonomické vzdelanie, takže nechcem zasahovať do výsostne odborných debát, ale položil som AI otázku, či sa kapitalistický systém nachádza v celkovej kríze.
Názor AI, ktorá, samozrejme, čerpá prevažde z dominantných podkladov, je tu:
————————————
Kapitalizmus je v súčasnosti často považovaný za systém v kríze, pričom odborníci a analýzy z rôznych zdrojov poukazujú na viaceré hlboké a pretrvávajúce problémy, ktoré tento ekonomický systém trápia.
Hlavné znaky krízy kapitalizmu
Súhrn
Kapitalizmus v roku 2025 je charakterizovaný hlbokou krízou, ktorá sa prejavuje stagnáciou, poklesom ziskovosti, rastúcim dlhom, sociálnou nerovnosťou a ekologickými problémami. Systém je v prechodnom období, ktoré vyžaduje nové spôsoby riadenia a možnú transformáciu. Súčasné modely neoliberalizmu sú vyčerpané a hľadanie nových riešení je sprevádzané neistotou a napätím, vrátane geopolitických rizík[1][2][3].
Takže áno, kapitalizmus je v kríze, ale táto kríza je komplexná a multifaktoriálna, vyžadujúca hlbokú reflexiu a možné reformy či transformácie systému.
⁂
Vážený pán fero518,
Problémy začali tým, že sa neuplatňovali princípy tzv. Ženevského kola a to konkrétne prvého kola z roku 1947 a potom druhého kola z rokov 1955/56 o regulovaní obchodu a všeobecnej dohode o clách a obchode. Ale už v roku 1933 v USA schválili Glass-Steaglov zákon o separovaní obchodných a investičných bankách. Po roku 1980 sa skutočne začali ignorovať poznatky ekonomických vied. Všetky http sú ozaj varovné. Žiaľ, EÚ sa problémom nevenuje tak, ako žiadajú ekonomické vedy, hlavne otca ekonómie A. Smitha a velikána J. M. Keynesa.
Som rád, že ste problémy vykreslili tak, ako Vám to povedala umelá inteligencia. Ale aj EuroMemoGroup, ktorej som bol niekoľko rokov členom upozornila na svojich konferenciách na vážne problémy kapitalizmu a nefungvanie ekonomík. EÚ nemá také diela ako bolo dielo prof. Pavlendu, prof Sojku, či prof. Ferianca.
Hlavné znaky krízy kapitalizmu sú ozaj výzvou nielen pre politikov, ale aj profesorov na vysokých školách.
Ďakujem
jhusár